ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bostad och tjänstgöringstid  (läst 442 gånger)

2022-01-26, 18:09
läst 442 gånger

Utloggad Leif Lanninge

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 19:19
    • Visa profil
Min ana Petter Segerberg (f. 8/10 1736 d. 23/6 1788) var ryttare nr 16 vid Västgöta kavalleriregemente, Överstelöjtnantens kompani från 1757 till sin död 1788. Han deltog i det pommerska kriget och togs tillfånga den 22 september 1760. Av generalmösterrullan för 1764 framgår det att han hade återkommit och att han då ”approberades” på nytt.
Enligt generalmösterrullorna tillhörde han, Helgesgården Segertorps rote. I husförhörslängderna, som finns tillgängliga från 1769, några år efter hans giftermål, är han dock bosatt med sin familj på ett flertal gårdar i olika närliggande socknar och är där ofta betecknad med ”B”- sannolikt bonde. Hur kan de uppgifterna tolkas?
Min andra fundering gäller tjästgöringstiden. Enligt generalmönsterrullorna var han ryttare under 31 år fram till sin död 51 år gammal. Enligt dödsboken dog han av lungsot vilket väl rimligtvis borde betyda att han var sjuklig de sista åren. Var det normalt med ryttartjänstgöring till en så förhållandevis hög ålder?


2022-01-26, 20:11
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Hade ju varit bra med ett antal källhänvisningar, men allt du nämner är möjligt. Angående B. så skulle det kunna vara tecknet för Bortflyttad, har du en källhänvisning?

2022-01-26, 20:20
Svar #2

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Om inte ryttaren fick avsked på egen  begäran, t ex för att överta ett hemman,
tjänstgjorde han  så länge han var duglig till krigstjänst.
Det finns exempel på karlar  som var över 80 år när de fick avsked.

2022-01-26, 20:40
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det gårdsnamn som står i rullan visar vilket rusthåll han red för, alltså var anställd av. Det säger ingenting om var han bodde.

Alla ryttare bodde inte i ett torp på rusthållet. Det var inget ovanligt att de hade eget gårdsbruk på annat håll.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-01-26, 20:49
Svar #4

Utloggad Leif Lanninge

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-02-18, 19:19
    • Visa profil

Hej Jörgen och Eva,
Tack för två klargörande svar.
När det gäller tjästgöringstiden så är min bild utifrån egen släktforskning att indelta infanterister ofta avskedades betydligt tidigare. Men kanske sågs ryttarna som mera värdefulla och svårare att ersätta? Kanske en felaktig slutsats?
Vänliga hälsningar
Leif

2022-01-27, 00:08
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det kan möjligen ha varit lättare att vara gammal ryttare än gammal knekt. Ryttarna behövde ju inte orka marschera så långt; det var ju hästen som gjorde det...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna