ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tyda dödsorsak  (läst 306 gånger)

2022-01-24, 16:47
läst 306 gånger

Utloggad Charlotte Dahlberg Öhlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 13:36
    • Visa profil
Hej,
undrar om någon kan hjälpa mig att tyda dödsorsak, en olycka, som finns angiven efter Sven Peterson i Vrigstads kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/VALA/00432/C/3 (1794-1837), bildid: C0023575_00211, sida 396. Har också svårt att utläsa orten då jag är begränsad i min kunskap om Vrigstad/Småland. Följdfrågan är om detta är samma Sven Peterson som är gift med Kajsa Gabrielsdotter, vilket jag vill få det till? Jag har en tidigare bostadsort, Kvarngården, där familjen ska ha bott.

Hälsningar
/Charlotte
/Charlotte

2022-01-24, 18:28
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Charlotte!
 
Det bör vara samma person, för den avlidne anges bo i ”Quarnag” med ett förkortningstecken på slutet, alltså Quarnagården (Kvarngården). Dödsorsaken var lite knivigare, men jag får det till att Sven blev ”död af vådlig händelse, då han ge[n]o[m] hästens skening fallit ur vagnen och af slaget i hufvudet aflidit 12 timar derefter”.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-01-24, 19:08
Svar #2

Utloggad Charlotte Dahlberg Öhlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 13:36
    • Visa profil
Tack för hjälpen!
Då fick jag ihop hela beskrivningen, jag klarade bara inledningen och det sista på slutet  ;) . Och bra med platsen, jag läste "G" och  "n" och det gjorde mig osäker.
/Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna