ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp med Johannas födelse 1795, Västra Karaby CI:2 (1722-1804) bild 157 sid 146  (läst 212 gånger)

2022-01-23, 22:06
läst 212 gånger

Utloggad Karin Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 17:49
    • Visa profil
Hej!

Jag försöker tyda det som står i födelse/dopboken ang Johanna Maria (antar jag) födelse 1795. Det jag tror mig listat ut är följande:

"Den 30 döpte i .... Carl Lindblad och ... hustru Sislas dotter Johanna Maria, ... vid dopet ... ... morfar Sisla rusthållare? Anders Larsson .... i Karaby ....
Modern 29 år"

De ord jag har svårt att tyda är understrukna med blått i bilden.

Tack på förhand!
/Karin

2022-01-23, 22:50
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Citera
Ejusd. den 30 döptes i kyrckan Carl Lindblads och deß
hustrus Sissas dotter Johanna Maria, hölls wid dopet
af barnets moster Sissa rusthållarens Anders Lars=
sons hustru i Karaby faddrar         Modern 29 år g(:

Ejusdem ska tolkas som "samma månad" (augusti), och (: representerar ett förkortningstecken ("g:(" = gammal). Faddrarna borde räknas upp på följande rader, men verkar saknas här ...
mvh /staffan -- BFiles

2022-01-24, 22:21
Svar #2

Utloggad Karin Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 17:49
    • Visa profil
Tack Staffan!

Nej, det står inget om några faddrar.
Jag blev lite förvånad när jag såg födelsenoteringen första gången, eftersom jag trodde hennes mor hette Hanna Ericsdotter. Enligt husförhörslängden från 1795 så läser man att Carl är gift med Hanna (Johanna Maria och Chatarina är noterade som döttrar). Men det kanske blev fel i födelsenoteringen. Det var mostern som hette Sissa, inte hustrun... Sissa var gift med Anders Larsson, inte Carl.
Jag forskar vidare!


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna