ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födelsebok  (läst 1628 gånger)

2022-01-22, 10:28
läst 1628 gånger

Utloggad Anna-Lena Fjellström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2022-04-22, 19:11
    • Visa profil
Hej!
Jag har precis fått meddelande att min halvfarbror inte ens är släkt med mig. Vi hittade hans far angiven som far till min far i en födelsebok. Då vi länge letat(min bror och jag), tagit DNA test men inte fått napp blev vi så klart väldigt intresserade.
Vi kollade upp var mannen tagit vägen, han hade flyttat till USA.
Han själv var bortgången men vi fann två söner. Båda dessa är lik vår far( han är också bortgången) men den äldste är kusligt lik.
Vi har haft kontakt i ett halvår och nu kom det DNA svar på den äldste av bröderna och vi har ingen träff överhuvudtaget.
Vi är alla jätteledsna och lite uppgivna.
Hur ofta är det fel i dessa födelseböcker, vet någon det?
Mvh Anna-Lena

2022-01-22, 12:56
Svar #1

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2320
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:18
    • Visa profil
Hej Anna-Lena


Att det blev fel i våra olika kyrkoböcker är inget ovanligt, men i ditt fall med alla missar med DNA så undrar jag om du och in bror skulle börja med lite "gammaldags släktforskning".
För jag har fått det intrycket att ni båda vet hur man släktforskar.


// Ulla :-)

2022-01-22, 14:10
Svar #2

Utloggad Anna-Lena Fjellström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2022-04-22, 19:11
    • Visa profil
Hej Ulla!
Tack för ditt svar. Vi är inte duktiga på släktforskning men planerar att gå kurser när tiden medger.
Det som känns så tråkigt är just att man inte kan lita på det som står i böckerna.
Känns som att det är lika bra att bara vänta in dna svar.
Kan tänka mig att många haft fel i sina släktträd innan DNA test dök upp.
Blir lite fundersam på varför denne man ens står angiven som far. Undrar ju varifrån det kommer.
Synd man inte kan fråga dem 😉
Mvh Anna-Lena

2022-01-22, 18:02
Svar #3

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2320
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:18
    • Visa profil
Hej Anna-Lena


Som vi vet så ljuger inte DNA och  på något vis så måste det ha blivit fel namn i föddeboken på din sida av familjen på något vis. Du vet ju om din far och vart han var född och plats och när. Leta upp honom i den föddeboken där han föddes. Där står platsen.  Så letar du upp en husförhörslängd/församlingsbok för det året han var född socken och plats och sidan som du hittade i föddeboken och då kommer det fram uppgifter om familjen. Man ska läsa ett husförhör/församlingsbok noga och på båda sidorna.


Jag har Arkiv Digital de har en hemsida på nätet där man löser en prenumeration det kostar olika för hur länge man vill ha den, de har massor av av bra uppgifter. Så  finns Riksarkivet det är gratis du skaffar ett konto så att du kommer åt sidorna, Jag har båda två.


// Ulla:-)














2022-01-22, 18:04
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Blir lite fundersam på varför denne man ens står angiven som far. Undrar ju varifrån det kommer.

Det mest sannolika är att det kommer från modern...

Visst kan det förekomma fel namn på föräldrar i födelseböcker - både fäder och mödrar. Någon gång kan man t.ex. se (genom att jämföra med husförhörslängd/församlingsbok) att prästen måste ha förväxlat föräldrarna till barn som skrevs in i födelseboken samtidigt (han läste väl från fel kladdlapp). Prästen kan naturligtvis också ha gjort ett rent slarvfel och givit någon fel för- eller efternamn. Men han satt ju inte och hittade på fäder.  :)

Ett annat möjligt fel är att när modern är gift, så efterfrågas inte vem som är far, utan maken skrivs automatiskt som fadern. Och så är det än i dag - men det är ju inte alltid han som är fadern...

När det gäller likhet i utseendet, så är det ju inget bevis på släktskap. Men om två män är mycket lika, och dessutom officiellt har samme far, så är det naturligtvis mycket sannolikt att de också är bröder.

Dina uppgifter tolkar jag som att din fars föräldrar inte var gifta. Jag utgår också från att han föddes efter 1917. Då ska barnavårdnämnden ha utrett faderskapet. Läs mer om den saken i ett tidigare inlägg i Arkivguidens Forum: Okända föräldrar: Barnavårdsman för utomäktenskapliga barn (1900-talet)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-01-26, 16:31
Svar #5

Utloggad Anna-Lena Fjellström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2022-04-22, 19:11
    • Visa profil
Hej!
Min far föddes 2 juli 1946 i Sundsvall. Var hos en släkting till modern fram till 8 månaders ålder för att därefter lämnas till det numera ökända Lillebo barnhem i Viksjö.
När han var 3 år blev han adopterad av ett par i Timrå.
Hans biologiska mor var endast 17 år när hon blev gravid. Senare fick hon 7 ytterligare barn med tre olika fäder. När hon var 44 år fick hon tyvärr en hjärntumör som hon avled av vid 48 års ålder.
Hon själv har tydligen inte berättat så mycket för sina barn. Jag hittade ett vigselbevis på henne och en av fäderna. De två fastrar jag har lite kontakt med hade ingen aning om att hon varit gift med denna man, bara att han var pappa till en av deras bröder.
Själv har hon lämnat efter sig ett foto av en man med samma förnamn som min far( Bengt) och angett honom som sin stora kärlek. Han kom från Svanhult men den tråden har inte gett mig något. Har hittat en eventuell kusin till min far där men han var inte intresserad av att ta ett DNA test.
Därför blev jag mäkta förvånad när bilden på födelseboken kom på Ancestry med en okänd mans namn och adress angiven som far.
Alla uppgifter på moder och son stämde så jag kollade upp mannen och det var då jag fann hans två söner i USA. Likheten var som sagt slående och besvikelsen stor när allt visade sig vara felaktigt.
Nu är vi tillbaka på ruta ett och luften har liksom gått ur mig litegrann. Antar att det händer en hel del.
Tack snälla för svar!
Mvh Anna-Lena

2022-01-26, 23:13
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det du har sett på Ancestry är inte den riktiga födelseboken, endast SCB-utdraget (alltså det utdrag med vissa uppgifter ur kyrkoböckerna som sändes till SCB för att användas i befolkningsstatistiken).

Det finns ingen far angiven i födelseboken från lasarettet där din far föddes, inte heller i SCB-utdraget ur den födelseboken. Däremot finns en far angiven i SCB-utdraget ur födelseboken i den socken där modern var kyrkobokförd, och det måste alltså vara det som du sett. Originalet av den boken sträcker sig dock in över sekretessgränsen, och finns därför inte på nätet.

Vad du bör göra är att kontakta landsarkivet i Härnösand, där Västernorrlands kyrkoböcker finns, och be att få en kopia av din fars födelseboksnotis i moderns hemförsamling; båda sidorna av uppslaget, så att allt kommer med. Då ser du allt som är skrivet i den riktiga födelseboken. Du bör också be att få en kopia av det uppslag i den samtida församlingsboken där mor och barn är inskrivna. Också där kan finnas viktiga noteringar. Det förekommer att noteringar görs långt efteråt i kyrkoböckerna, noteringar som alltså inte är med i SCB-utdragen.

Sedan bör du också se vad det står i barnavårdsakten, eftersom det säkerligen gjordes en utredning av faderskapet. Då ser du vad man kom fram till om vem som är fadern, och förhoppningsvas vad modern och den angivne fadern själva sa. Moderns hemsocken var en egen kommun ända till slutet av 1960-talet. Barnavårdsnämndens handlingar bör därför finnas i den kommunens arkiv, som i dag finns i kommunarkivet i Härnösand, dit socknen hör i dag.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-01-27, 12:17
Svar #7

Utloggad Anna-Lena Fjellström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2022-04-22, 19:11
    • Visa profil
Tack för svar!
Jag inser när jag tittar på min fars fyra sista siffror (6970) att han inte kan ha fötts i Sundsvallsområdet. Om jag tolkar det rätt är det någonstans i Västergötland.
Hur får man reda på vilken kommun modern bodde och födde honom i? Den angivna fadern bodde i Västerås.
Finns alla register i den kommunen då?
Kontrollerar det jag skrivit tidigare och ser att jag angett Barnhemmet i Viksjö, det låg ju i Sundsvall det var den anhörige till modern som tog hand om honom som bodde i Viksjö.

Mvh Anna-Lena

2022-01-27, 12:27
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Alla uppgifter som du lämnat tidigare, och den senaste uppgiften att den angivne fadern var från Västerås, stämmer på den Bengt Gunnar, som föddes på Sundsvalls lasarett. Attest skickades därifrån till Högsjö församling i Ångermanland. Och det är i SCB-utdraget från Högsjös födelsebok som fadern står.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-01-27, 14:14
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Personnumren (eller födelsenumren som de först kallades) infördes 1947. De som var födda innan dess fick nummer från det län där de bodde 1947. Nummer som börjar på 69 hörde till Västmanlands län.

Den Bengt som jag funnit bodde där då, liksom modern som också har nummer som börjar på 69.

Jag vet inte hur mycket upplysningar om personerna som du vill lämna här, men om du säger din farmors namn så att jag får bekräftat att det är rätt personer, så har jag upplysningar om var de bott (åtminstone enligt kyrkobokföringen) fram till 1950.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-01-27, 14:29
Svar #10

Utloggad Anna-Lena Fjellström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2022-04-22, 19:11
    • Visa profil
Modern hette Judith Ahl född 1928, död 1976.
Hennes föräldrar hette: Johanna Teresia Häggkvist 1892-1957
Oskar Alfred Wilhelmsson-Ahl 1891-1944.
Judith hette Karlsson i efternamn när hon gick bort om jag minns rätt.
Mvh Anna-Lena

2022-01-27, 15:49
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Då är det rätt personer.

Högsjös församlingsbok för den aktuella tiden finns som sagt inte på nätet. Men därefter går de att följa:

Alnö, Västernorrlands län
AIIa:12, uppsl. 377 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00173758_00029).
Inflyttade från Högsjö d. 5/7 1946 (Judith) och 19/7 1946 (Bengt).

Köping, Västmanlands län
AIIa:7, uppsl. 227 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00181871_00244).
Inflyttade från Alnö d. 4/11 1946.

Björskog, Västmanlands län
AIIa:5, uppsl. 265 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00176294_00258).
Inflyttade från Köping d. 7/2 1947.

Köping, Västmanlands län
AIIa:10, uppsl. 1287 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00181874_00091).
Inflyttade från Björskog d. 19/3 1947.

Utflyttade till Sundsvall d. 10/7 1947.
Sundsvalls församlingsböcker för den aktuella tiden finns inte på nätet.

Indal, Västernorrlands län
AIIa:5a, uppsl. 287 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00178655_00304).
Inflyttade från Sundsvall d. 4/2 1948.

Timrå, Västernorrlands län
AIIa:20, uppsl. 1285 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00205715_00065).
Inflyttad från Indal d. 10/1 1949.

Som synes finns Bengt tillsammans med modern Judith hela tiden tills han blir adopterad i Timrå.

Om han bodde hos en släkting de första 8 månaderna, så följde han i så fall bara på pappret med modern till Västmanland. Hans personnummer stämmer hursomhelst med att han var folkbokförd i Västmanlands län 1947.

Och om han därefter hamnade på barnhem, så är det i så fall ungefär samtidigt som Judith gifte sig. Men om barnhem står det inget i ovanstående församlingsböcker. Kanske står det något om den saken i Sundsvalls församlingsbok (som alltså inte finns på nätet), men han är alltså kvar hos modern (åtminstone på pappret) efter att hon flyttat från Sundsvall till Indal.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-01-28, 20:05
Svar #12

Utloggad Anna-Lena Fjellström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2022-04-22, 19:11
    • Visa profil
Att han bodde hos en släkting till modern och sedan var på barnhem har han själv berättat.
Det var t o m så att när han nyss kommit till sina fosterföräldrar och de var och handlade i den lokala Konsumbutiken hade min far plötsligt stelnat till och stirrat på en kvinna samtidigt som han kissade på sig. Det visade sig att hon arbetade på barnhemmet och han blev stel av skräck när han såg henne. Då var han 3 år.
Tack snälla för länkarna ska kika på de under helgen.
Mvh Anna-Lena

2022-04-21, 13:32
Svar #13

Utloggad Anna-Lena Fjellström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2022-04-22, 19:11
    • Visa profil
Nu har jag fått ut alla dokument och mannen som stod angiven som far har både medgivit faderskapet och betalat underhåll (utom under sin studietid).
Det är så trist att min farmor uppenbarligen angett fel barnafar.
Nu lär vi ju aldrig få reda på detta.
Mvh Anna-Lena

2022-04-21, 20:20
Svar #14

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:14
    • Visa profil
Du kan väl göra ett vanligt DNA-test på Family Tree DNA eller liknande, då kommer du få upp en lång rad släktingar. Med lite tur får du några hyfsat nära träffar. Sedan måste du göra vanlig släktforskning på din mors släkt så du kan sortera bort de träffar som är från hennes sida. Det kommer kräva en väldig massa jobb, och kanske lite tur,  men det är inte omöjligt att reda ut vem den verkliga fadern var.

2022-04-21, 20:45
Svar #15

Utloggad Anna-Lena Fjellström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2022-04-22, 19:11
    • Visa profil
Jag har gjort DNA test på fyra olika ställen. Min bror har gjort y DNA test. Min mamma har också gjort DNA test så vi har rätt bra koll där.
Det är väl bara att hoppas att det finns fler avkommor efter den här mannen och att det så småningom dyker upp någon träff.
Mvh Anna-Lena

2022-04-22, 17:44
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nu har jag fått ut alla dokument och mannen som stod angiven som far har både medgivit faderskapet och betalat underhåll (utom under sin studietid).
Det är så trist att min farmor uppenbarligen angett fel barnafar.
Nu lär vi ju aldrig få reda på detta.

Varför skulle Dunder ha erkänt faderskapet om han inte var far? Det var ju inte för att 'rädda familjens ära'; han och Judith gifte sig ju inte.

Och hur sannolikt är det att hans två uppgivna söner (halvbröder) skulle vara "kusligt lika" (din formulering) om bara en av dem verkligen var hans son?

Visst finns det många här i världen som är mycket lika utan att vara släkt (varken påstådd eller verklig), men det vore ju en märklig slump om två män skulle vara "kusligt lika" utan att vara släkt - och samtidigt felaktigt påstås vara bröder...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-04-22, 18:44
Svar #17

Utloggad Anna-Lena Fjellström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2022-04-22, 19:11
    • Visa profil
Det är verkligen konstigt alltihop.
Min pappa lever inte längre men både jag och min bror har gjort DNA test och så även de två sönerna till Cyril Dunder.
Ingen träff i DNA matchningar.
Båda bröderna men särskilt den äldste är väldigt lika vår far.
Utan DNA test var både jag och brorsan men även vår mor säker påtat det måste stämma just på grund av likheten.
Trist men DNA ljuger ju inte och även om något fel skulle inträffa så känns det osannolikt att två olika sajter skulle lyckas göra fel på just två bröder.
Mvh Anna-Lena

2022-04-22, 18:49
Svar #18

Utloggad Anna-Lena Fjellström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2022-04-22, 19:11
    • Visa profil
De två bröderna som finns i livet är helsyskon ska jag förtydliga.
Min far skulle ha varit deras halvbror med samma far.
Det är mellan min far och de båda bröderna, i synnerhet den äldste som likheten är slående.
Deras släktskap är det inga tvivel om utan bara det mellan de och min far.
Mvh Anna-Lena

2022-04-22, 18:51
Svar #19

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det finns tre släktkopplingar på vägen mellan dig och din farbror:

· Mellan dig och din far.
· Mellan din far och farfar.
· Mellan din farfar och farbror.

Ditt DNA-test visar att du inte är släkt med Dunders son i USA. Men testet säger ingenting om släktskapet mellan Dunder och Bengt, eftersom ingen av dem har testats.

Testet säger alltså bara att kedjan måste vara bruten på något av ovanstående tre ställen - men inte vilket.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna