ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rbn i inflyttningsboken?  (läst 461 gånger)

2022-01-21, 17:16
läst 461 gånger

Utloggad Sture Svanljung

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-10-28, 18:26
    • Visa profil
Hej!

Jag har googlat och sökt här i Rötter, men har ännu inte hittat ett svar. Vad betyder Rbn i en inflyttningsbok, skrivet under Särskilda anteckningar och med ett datum efter? Min mamma flyttade till Sverige och det här är den första anteckningen jag hittat på henne efter flytten hit.

ArkivDigital: v193057.b110.s14

2022-01-21, 19:13
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10474
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 19:46
    • Visa profil
    • Gensvaret
Rbn = Riksbyrån för folkbokföring (hos Statistiska centralbyrån), se sid 43-44 i detta dokument:
https://riksarkivet.se/Media/pdf-filer/folkbokforingen_histioria_och_reform.pdf

"Riksbyrån för folkbokföringen inrättades [1946] inom Statistiska centralbyrån och var en vidareutveckling av centralbyråns tidigare verksamhet på folkbokföringens område. Riksbyrån utövade den centrala ledningen och tillsynen över folkbokföringen. Där fördes förteckning över födelsenummer som hade tilldelats av byrån. Register över döda, emigrerade och obefintliga fördes och bestod helt enkelt av personakterna för dessa som översändes från pastorsämbetena. Bland övriga uppgifter som byrån hade kan nämnas att den var namnmyndighet till den 1 juli 1962 beträffande släktnamn och till den 1 januari 1964 beträffande förnamn."

Även registrering av invandrare föll inom ramen för byråns arbetsuppgifter.

2022-01-21, 21:29
Svar #2

Utloggad Sture Svanljung

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-10-28, 18:26
    • Visa profil
Tack, Åke!

Nu har jag lärt mig något nytt!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna