ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namnet Acker  (läst 634 gånger)

2022-01-20, 23:47
läst 634 gånger

Utloggad Lena Sandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 15:14
    • Visa profil
Hej.
Har precis kommit till den del av min skånska släkt som har sina rötter i Andrarums socken och en Nils Jakobsson vars dotter Elna är min ana. Hennes sonson Nils flyttade till Huaröds socken där jag har de flesta av mina anor.
Nu till min fråga:
Här på Anbytarforum, på Disgen och i Geni och flera andra nätbaserade sajter står att Nils är son till en Jakob Acker som var beridare i Andrarum och att hans mor var Marna Acker. Oftast skrivs Nils namn som Nils Jakobsson Acker men den kopplingen finns inte i kyrkböckerna. Där står han som Nils Jakobsson.
Ingenstans kan jag finna kopplingen mellan Nils och namnet Acker, inte hos Nils själv eller hos Jakob som står som Jakob Beridare i jordeboken. Att Marna heter Acker har jag hittat (Andrarum C:1, s.471) och att hennes dotters namn Jusina (Katekisationslängden för 1697) är vanligt i flera släktled hos Nils. En Petter Acker har jag också hittat (tex Andrarum C:1, s. 121) men inte i vilket släktskapsförhållande han står till Marna eller Jakob (eller Nils).
Jag har letat i jordeböckerna och mantalslängder, gått igenom kyrkböckerna för Andrarum mellan 1706 och 1720 (Andrarum C:1) men inte hittat någonstans att där finns ett samband. Men eftersom andra tydligen har gjort det måste det ju finnas...
Vad har jag missat? Eller rättare; i vilka dokument har jag inte kollat?
Tacksom om någon ger mig ett svar, har liksom kört fast på detta spörsmål!!!

Vänligen
Lena Sandell

2022-01-22, 12:38
Svar #1

Utloggad Nils Ottervik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 12:14
    • Visa profil
    • Anor och Annat
Hej,
har inget riktigt svar på din fråga, som jag själv brottas med, men 2 referenser jag sett rörande Nils Jakobsson, utan att hittills kunna kontrollera själv, är:
- Elof Stoltz samlingar (1675-08-07)
- En dombok, oklart vilken, som ~1691 berör flytt från Blästorp till Ilstorp.
Det är väl främst den senare som kanske kunde innehålla en koppling.
Gert Lagerstedt kanske kan sprida ljus över frågan.

vänligen
Nils
Vänliga hälsningar
Nils O

2022-01-22, 12:59
Svar #2

Utloggad Lena Sandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 15:14
    • Visa profil
Tack!
Ska försöka gå igenom båda källorna! Har sett hänvisning till Elof Stoltz samlingar på sina håll och jag har läst hans skrift om alunbruket men först nu förstått vem det är. Ett besök på Landsarkivet i Lund bör det bli vad det lider....
För om Nils Jakobsson verkligen är son till Jakob Beridare som då också bör heta Acker ska det ju någonstans finnas en källa. Gäller bara att hitta den eller om Elof Stoltz gjort det så bör man nog lita på den.
Lena

2022-01-22, 16:08
Svar #3

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

Hej!

Om "Wäll:tt Nills Jakobsson Ager i Illstrup" år 1692 se mina domboksavskrifter:
http://www.osterlen.com/slaktforskning/Albo%201692st.htm

Se även under om Blästorp år 1684 på: http://www.osterlen.com/slaktforskning/andrarum.htm

Mvh
Magnus



2022-01-22, 16:27
Svar #4

Utloggad Lena Sandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 15:14
    • Visa profil
Tack för hjälpen, Magnus!
Ja, där hittade jag kopplingen mellan Nils och namnet Acker (Ager). Att Nils flyttade från Blästorp till Illstorp har jag hittat med inte tänkte jag på att titta i domböckerna...tur att de var oense....
Förhoppningsvis ska väl även kopplingen mellan Nils och Jakob dyka upp via Nils Stoltz samlingar så småningom.
Jag är ofta nere på Österlen, har en son som bor i Åhus så jag tittar nog in på caféet i Brösarp och köper böckerna.
Lena

2022-01-22, 19:40
Svar #5

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3605
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 17:15
    • Visa profil
Får också tacka så jättemycket för detta  :) .
Rotar i samma familj pga DNA träffar som jag tror har att göra med min okände farfars far...har inte sett dessa avskrifter.

2022-01-22, 21:46
Svar #6

Utloggad Nils Ottervik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 12:14
    • Visa profil
    • Anor och Annat
Lena,
missa inte Acke Ericssons bok "Eljaröds socken 1651-2017. I alla fall mina släktingar har både flyttat och gift sig över sockengränserna.
Tror dock den måste köpas direkt av författaren, skall kolla när jag är i Brösarp näst gång.

hälsningar
Nils
Vänliga hälsningar
Nils O

2022-01-22, 21:53
Svar #7

Utloggad Lena Sandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 15:14
    • Visa profil
Tack för tipset, Nils.
Boken är nu beställd som fjärrlån från UB i Lund....
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna