ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gamla BoU för präster i Skåne/Danmark - kan de finnas i andra arkiv?  (läst 328 gånger)

2022-01-20, 22:25
läst 328 gånger

Utloggad Anders Gistorp

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 16:29
    • Visa profil
Någon därute har kanske en idé...

Enligt herdaminnet för Lunds stift:
1644 dör Rasmus Lauritsen Brod i Malmö, han har då haft tjänst som präst i Börringe och Lemmeströ socknar sedan 1604.
Han har två söner som fortsättningsvis är kvar inom kyrkan: Hans som blir präst i Äspö och Kristen som blir rektor för Ribe katedralskola, död 1651.

Men! Sedan har han uppenbarligen haft en dotter Marna också, hon är omnämnd i en dödsnotis i Lemmeströ C:1 - det är henne jag vill ha fram någon information om. Så då tänkte jag att det kanske skulle kunna gå på lite omvägar...
Vad jag vet är att hon kring 1630 funnits på gården Slätteröd (ev. under Jordberga gods) i Lemmeströ.
(Jag har lagt en fråga om Slätteröd under Lemmeströs sida i forumet.)

Men som sagt: var kan prästeståndets (ev.) bouppteckningar från denna tid finnas?
Kan sådant finnas i domkapitlets arkiv?
Rasmus dog i Malmö men jag kan inte hitta honom i något BoU-register där, inte heller Kristen i Ribe.
Någon som har andra arkiv på förslag?

Anders

2023-02-21, 20:49
Svar #1

Utloggad Kjell-Erik Jarlsborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:52
    • Visa profil
Kan det vara Marna Rasmusdotter som är gift med Åke Mattsson. I deras dotter, Boel åkesdotters dödsnotis i Lemmeströ dödsbok år 1694 är följande skrivet:

 "Anno 1694. döde. S. Bodel Å: dr. föd i Slätterÿd af ärl. ächta föräldr. Åke Mads o. Marna Rasmûsdoter: tient got och ärl. folck, sedan ûthi sit 38 åhrs ächtenskap med S. Hans Larson i Birkesåkra aflat 13 barn. döde saligen d 2 Janûarü begrofs D: 2 p. Epiå. 62 1/2 åhr g."

Boels man är Hans Larsson som dör i Lemmeströ 1692. Hans far i sin tur är kyrkoherde Laurits Jensen Diur, som var den som 1644 efterträdde Rasmus Lauritsen Brod som kyrkoherde i Lemmeströ/Börringe.

2023-02-22, 20:09
Svar #2

Utloggad Anders Gistorp

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 16:29
    • Visa profil
Precis!

Men frågan från min sida är om det finns någon annan form av arkiv som jag inte känner till, just för att det rör sig om en kyrkans man.
Och, eftersom dödsfallet inträffade i Danmark - vilka arkiv där skulle kunna tänkas ha dokumentation?
Eftersom det fanns två söner inom kyrkan tänker jag att det - i den bästa av världar - skulle kunna vara större chans till en bevarad BoU.

Anders

2023-02-22, 21:53
Svar #3

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 956
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:02
    • Visa profil
Prästens Kyrkliga ärenden behandlas av Stiftets Domkapitlet och andra ärenden som Prästen/hans familjemedlemmar varit inblandad i kan letas och läsas i Häradsrättens arkiv/Domboken.
Det finns också andra centrala Kollegium såsom Stads-, Kammar-Kollegium och Riksregistraturet, men då ska det vara en särskild anledning.

Bouppteckningar finns i Häradsrättens arkiv, förutom om det blivit en träta att det varit anledning att den följt med som en inneliggande handling till en Juridisk instans.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna