ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ljungqvist  (läst 230 gånger)

2022-01-20, 21:09
läst 230 gånger

Utloggad Rasmus Ljungquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 23:29
    • Visa profil
Hej,

Jag söker lite info om min släkt Ljungqvist.
Min farfar hette Roland Ljungqvist, hans far Ernst Hugo Ljungqvist och hans far  Ture Wilhelm Ljungqvist och hans far August Ljungqvist född 1823-1863 i skara stadsförsamling. Gift med Maria Ljungqvist. Föddes 1825-1866 i Åsaka.
Hör börjar det bli svårt för mig, har hittat något dokument att August far hette Johan/Johannes Ljungqvist och var betjänt. Död 1848. Gift med Lisa Andersdotter. Någon som vet nått? Även föräldrar till Johan/Johannes.

Tack!

2022-01-21, 08:25
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Enligt husförhörsbok Skara stadsförsamling AI:17 sid 272 var Johannes Ljungqvist född 18 mars 1794 i Varvs socken, och mycket riktigt. I Varv C:3 sid 17 finner vi honom, son till ryttaren Jon Ljungqvist och Maria Nilsdotter. Så det kan hända att Ljungqvist började som ett soldatnamn på Övertorp i Varvs socken, men man får forska vidare och se vad Jon hette i efternamn när han föddes.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna