ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är första ägaren till vår familjebibel släkt?  (läst 481 gånger)

2022-01-20, 13:23
läst 481 gånger

Utloggad Gabriella Cikala

  • Pensionär
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:54
    • Visa profil
Vi har en gammal familjebibel och i den står det att den gått från släktled till släktled. Första ägarinnan är Anna Catarina Andersdotter född 1784 gift Sidus. Vid efterforskning ser vi att hon står som Anna Kajsa född 1/3 1786 gift med Eric Sidus född 14/7 1782, soldat. De får en son som också heter Eric 30/10 1815. De bodde på Stora Sidus ägor. Eric Sidus d.ä dör och Anna Kajsa gifter om sig med Johan Petter Pettersson från Stockholm, skoflickare. De bor i en backstuga i Dagsberg. De får sonen Anders Petter 14/9 1826. mellan 1851 -55 lever Anna Kajsa som frånskild från Johan Petter Pettersson åter på Stora Sidus ägor (grindstugan). Hon dör 6/2 1857. Detta är vad vi fått fram om första ägarinnan.
Sedan står Johan Henrik Lindgren  född 1796 som ägare till Bibeln där han skrivit in sin familj. Första anteckningen som ägare till Bibeln är från 1846 då Lindgren bor på Lida Säteri i Qvillinge.
Vi kan inte hitta någon släktskap mellan Lindgren och Anna Kajsa. Kan någon hjälpa oss att finna den felande länken? Har Anna Kajsa skänkt Bibeln till en släkting eller helt enkelt sålt Bibeln.
Anna Catarina (Kajsa) har skrivit en text i Bibeln som vi inte kunnat tyda. Kanske finns något av intresse där. Kan någon hjälpa mig att tyda texten?
Mvh
Gabriella Cikala 

2022-01-20, 15:04
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Gabriella!
 
Tyvärr lyckas jag inte hitta den felande länken, men texten tyder jag såhär:
 
”Ana Chatarina Anders doter
Anna Cattrin na Sidus är mitt
namn 1784 mig till heder
och in skam Dätt är mig i dopet
gifvett och illifsens bok inskri
fvett 128 d Dän förman(?)
    Llått mig mäd varie man
ifrid och endrätt llefwa så witt
en cristen kan vill du mig någo
gifwa af rikdom och gull som
rätt wist wervas kan lått mig
blli armod hull och skada inen
man Anna Cattrinna
Sidus på Storra Sidus Ägor och Dax
berg soken Dän 21 Feborari 1814”
 
Det verkar som att Anna Catharina har gjort en liten diktvers om sin födsel, och sedan citerat en psalmvers. Jag lyckas dock inte klura ut om hon citerade fel, eller om den äldre psalmboken faktiskt har denna ordalydelse, men i förslaget till ny psalmbok 1819 (vers 5 i psalm 297) låter versen lite annorlunda. Såhär lyder Anna Catharinas skrift med moderniserad stavning:
 
”Anna Catharina Andersdotter
Anna Catharina Sidus är mitt namn,
1784 mig till heder och en skam,
det är mig i dopet givet,
och i livsens bok inskrivet.
[…]
Låt mig med varje man i frid och endräkt leva,
så vitt en kristen kan; vill du mig något giva
av rikedom och guld som rättvist värvas kan,
låt mig bli armod huld, och skada ingen man.
Anna Catharina Sidus på Stora Sidus ägor och
Dagsbergs socken den 21 Februari 1814.”
 
…och såhär lyder versen i förslaget till 1819 års psalmbok:
 
”Låt mig med varje man I frid och endräkt bliva
Så vitt jag nånsin kan. Vill du mig något giva
Av rikedom, gods och guld, Som rättvist värvas kan,
Låt mig bli armom huld, Och skada ingen man.”
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-01-20, 15:28
Svar #2

Utloggad Gabriella Cikala

  • Pensionär
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:54
    • Visa profil
Tusen tack för hjälpen med att tyda versen!!!
Vi är många som grubblat och läst men inte fått fram något sammanhang bara enstaka ord.
Resten av gåtan får vi hoppas få en lösning på av någon annan.
mvh
Gabriella
 

2022-01-20, 21:41
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Psalm 297, vers 5, enligt 1695 års psalmbok:


Låt migh med hwarje man
I frijd och endrägt lefwa,
Så wijdt en Christen kan.
Wil tu migh något gifwa
Af rijkdom, godz och gull
Som rättwijst wärfwas kan;
Låt migh blij armom hull
Och skada ingen man.

2022-01-20, 21:51
Svar #4

Utloggad Gabriella Cikala

  • Pensionär
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:54
    • Visa profil
Tack!
Det var väl denna version av psalmen som Anna Catarina läste.
Fint och ödmjukt innehåll.
mvh
Gabriella

2022-03-01, 11:17
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej igen Gabriella!
 
Jag såg att du ännu inte fått några svar på frågan om bibelns ägare, så jag tänkte skriva ner mina tankar. Min uppfattning är att biblar, när de övergick till en annan familj, vanligtvis såldes på auktion i samband med någon bouppteckning. Nu har ju denna bibel uppenbarligen lämnat familjen över tio år före Anna Catharinas död – så det kan inte varit i samband med hennes egen bouppteckning, och hennes andre make levde ju separerad från henne. Kan det vara så att Anna Catharina sålde bibeln för att dryga ut kassan när andre maken gav sig av, eller rentav i samband med någon auktion efter förste maken Eric Sidus?
 
Jag har ett par gamla biblar hemma i bokhyllan, och i några av dem har ägarna uppenbarligen varit flera icke-besläktade familjer. Dessa ägarbyten har då antecknats i biblarna, och man kan se att de antingen skänkts av faddrar till dopbarnet i samband med något dop eller också skänkts till någon i vuxen ålder. Nu verkar det ju inte finnas några sådana anteckningar i denna bibel i samband med att Johan Henrik Lindgren blir ägare, och eftersom de uppenbarligen inte är släkt skulle jag gissa att bibeln helt enkelt har sålts privat för att dryga ut kassan – kanske direkt från Anna Catharina till familjen Lindgren, eftersom det inte verkar finnas något antecknat om andra ägare däremellan? Jag ser att det är dryga 1,7 mil mellan Kvillinge och Dagsberg, kanske reste man så långt på den tiden när någon höll auktion, med hopp om att göra fynd?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-03-01, 13:56
Svar #6

Utloggad Gabriella Cikala

  • Pensionär
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 12:54
    • Visa profil
Hej igen!
Tack för dina funderingar. Det är väl i dom banorna vi också funderat men intressant att du har gamla Biblar som bytt ägare. Jag har tänkt mig att det var en av få böcker i många hem förr och att den värderades högt och något man inte gjorde sig av med i fösta taget. Men nöden var ju också ofta stor förr. Jag har försökt hitta om första maken som ju var soldat stupade eller dog av sjukdom men har inte funnit vilket. Men för Anna Katarina var väl läget lika illa, hon var tvungen att lämna soldattorpet och klara sig på egen hand. Andra äktenskapet blev ju tydligen inte lyckligt. Lite extra sorgligt då hon ju skriver i sin vers att hon vill leva i endräkt med varje man....
Jag bifogar en bild på en intressant lagning av pärmen på Bibeln. Man vet ju inte om det kanske finns något skrivet därunder. Det är inte jag som har den nu utan min syster. Får se om vi kan belysa den och se om vi ser nåt. Jag kan inte riktigt släppa detta... I vilket fall släkt eller ej så berör Anna Katarinas öde mig.
Hälsningar
Gabriella

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna