Jag känner att jag kommit till så långt i min forskning att jag behöver börja undersöka orginalhandlingar (som inte digitialiserats än) och funderar lite på hur man bäst rent praktiskt gör avskrifter. Med digitaliserade handlingar är det ju bara att öppna handlingen i ett fönster och knappa in texten i ett annat, jag är van vid tangentbordsarbete inga problem (utöver att det kan vara svårt att läsa), men hur gör man när man sitter på RA med en volym? Det jag funderat på är att om man skriver för hand (med penna) så verkar det vara möjligt att skriva utan att titta på pappret (dock finns nog risken att rader går ihop och över varann). Alternativet är att ha med en laptop och skriva på, men där kommer problemet att man kanske behöver hålla ett finger på volymen medan man skriver? En annan tanke är att fotografera det man vill skriva av och sedan i lugn och ro när man kommit hem skriva av som om det vore en digitaliserad volym (nej, det är ju då numera en digitaliserad volym).
Hur gör ni? Vilket är mest tidseffektivt? Vilket är mest effektiv användning av tiden på RA? Jag brukar jobba då RA har öppet så tiden på RA är hårdvaluta.