ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur gör man rent praktiskt avskrift av fysiska källor?  (läst 607 gånger)

2022-01-20, 01:10
läst 607 gånger

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 16:58
    • Visa profil
Jag känner att jag kommit till så långt i min forskning att jag behöver börja undersöka orginalhandlingar (som inte digitialiserats än) och funderar lite på hur man bäst rent praktiskt gör avskrifter. Med digitaliserade handlingar är det ju bara att öppna handlingen i ett fönster och knappa in texten i ett annat, jag är van vid tangentbordsarbete inga problem (utöver att det kan vara svårt att läsa), men hur gör man när man sitter på RA med en volym? Det jag funderat på är att om man skriver för hand (med penna) så verkar det vara möjligt att skriva utan att titta på pappret (dock finns nog risken att rader går ihop och över varann). Alternativet är att ha med en laptop och skriva på, men där kommer problemet att man kanske behöver hålla ett finger på volymen medan man skriver? En annan tanke är att fotografera det man vill skriva av och sedan i lugn och ro när man kommit hem skriva av som om det vore en digitaliserad volym (nej, det är ju då numera en digitaliserad volym).

Hur gör ni? Vilket är mest tidseffektivt? Vilket är mest effektiv användning av tiden på RA? Jag brukar jobba då RA har öppet så tiden på RA är hårdvaluta.

2022-01-20, 12:42
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10505
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 18:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
I regel fotograferar jag av allt material på plats och gör sedan texttolkningen hemma. Det är den arbetsform som passar mig bäst och som jag också funnit mest tidseffektiv. För övrigt är ju avfotograferingen närmast ett måste, så att man slipper att beställa fram samma material igen om man i ett senare skede behöver gå tillbaka till originalhandlingarna.

2022-01-20, 13:31
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Fotografera med mobiltelefonen, renskriv hemma.

2022-02-01, 23:29
Svar #3

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 16:58
    • Visa profil
När ni skriver det så framstår det som så d***a självklart. Men ett par följdfrågor:

Är det "normalt" att ställa sig och fotografera en hel volym?

Hur lång tid tar det att fotografera en volym? Jag vet det är lite hur-långt-är-ett-snöre över frågan, men med tanke på att där är öppet typ sex timmar: är det rimligt att räkna att det tar någon timme och beställa framm ett par tre volymer?

Sen vad gäller mobilkamera. Är det lagom avstånd i stativet för att få med ett uppslag? Det finns ju normalt inte någon optisk zoom och då riskerar man att ödsla megapixlar på utrymme som går utanför uppslaget.

När man tittar på ADs eller Utah's fotografering brukar det se ut som att de i flesta fallen håller upp uppslaget med någon glasspinneliknande pinne. Är det något som finns på plats på arkivet? Eller håller man sidan uppslagen med egna fingrar?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna