ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kerstin Håkansdotter (ca 1670-1717) gift i Ulfsmåla?  (läst 566 gånger)

2022-01-18, 19:48
läst 566 gånger

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej,

Omkring 1712 gifter sig Per Månsson från Pigsmåla, Långasjö (son till Måns Bondesson) med änkan Kerstin Håkansdotter, paret bosätter sig i Prämboda.

Sannolikt är att Kerstin var änka ifrån Ulfsmåla - med sig i det nya äktenskapet hade hon en dotter Kerstin, och dennas dotter Kirstin Jonsdotter hade arvsrätt i Ulfsmåla. I "Domböcker för Medelstad" antingen köper eller säljer Kirstin Jonsdotters man Lars Månsson i Prämboda 1/6 mtl skattehemman Ulfsmåla - 1745 HT. (Framgår ej vilket av den korta notisen på CD-skivan).

Min fråga är: Vem i Ulvsmåla kan Kerstin Håkansdotter ha varit gift med?


Lite mer bakgrund till det hela:

Per Månsson från Pigsmåla, Kerstin Håkansdotters make nr 2, se ovan, är under några år efter hustruns död bosatt i Ulfsmåla, där han också fann en hustru nr 2 i Annika Månsdotter. Den gårdsdel han bodde på tillhörde uppenbarligen Gumme Svensson (VT 1725: bonden Gumme Svensson i Tving hade instämt Per Månsson i Piggsmåla i Småland för att han ej efterlevt och fullgjort med sig upprättat kontrakt om reparation på Ulfsmåla gård för den tid han där bott)

Enligt mantalslängderna finns under åren 1688-1723 följande bönder i Ulfsmåla:

1688 Gumme Svensson, Håkan gammal ogift
1691 Håkan Gummesson, hust, Måns Persson, hust, g m Gumme Svensson, hust  (...)
1698 Måns Persson hust, td Nils, Håkon Gummesson hust, td Niels, båtsm Börge Ryss, hust
1699 Måns Persson hust, td Nils, Håkon Gummesson hust, bm Börge Ryss, hust
1700 Måns Persson hust, Håkon Gummesson, hust, td Jonn, tp Kirstin och Erengundne, bm Börge Ryss, hust
1702 Måns Persson änkling, td Jonn, tp Märta, Håkon Gummesson, hust, td Per. Båtsm Börge Ryss, hust
1703 Håkan Gummesson, hust, Måns Persson änkling (står tydligt här), tdr Jonn och Nils, båtsm Ryss hustru
1709 Håkan Gummesson, hust, td Måns, Måns Pärsson änkling, Per Ohlsson hust, båtsm. Ryss hust
1710 Håkan Gummesson, hust, td Sven, Måns Persson änkling, Per Ohlsson, hust, båtsm Ryss hust
1711 Per Ohlsson, hust, båtsm Ryss hust, Måns Persson änkling
1714 Truls Månsson hust, Sven Persson, hust, g m Måns
1715 Truls Månsson, hust, g m Måns utgammal och sängliggande
1719 rgd Truls Månsson, hust, Nils Svensson, hust, båtsm. Wults, hust
1722 Truls Månsson och Pähr Månsson änkling
1723 Truls Månsson. Pigan N. Pähr Månsson. Pigan Annika (Kerstin Håkansdotters änkling. Han gifter sig sedermera med pigan Annika, som heter Månsdotter)

Bonden Måns Persson kommer ifrån Prämboda i Långasjö, och jag trodde absolut att han var rätt svar. Men han var gift med Gumme Svenssons dotter Sissa Gummesdotter, och han verkar inte ha gift om sig efter hennes död. Truls Månsson och Sven Persson kommer inte till gården förrän Kerstin har gift om sig och flyttat till Prämboda.

Återstår Håkan Gummesson (son till Gumme Svensson??) och Per Ohlsson.
Är det bekant var dessas fruar hette?

Jag förmodar att Gumme Svensson (mtl 1688-1691) även hade en son Sven Gummesson som i sin tur fick en son Gumme? Åtminstone verkar det så av denna diskussion i domboken för 1726 ST (där än en gång Kerstin Håkansdotters dotterdotters man Lars Månsson i Prämboda omnämnes):
"Gumme Svensson i Tving hade instämt Per Persson i Prämboda, Vissefjärda angående bördsrätt till halva Ulfsmåla, de ingav en förlikning att Gumme Svensson skulle giva arvingarna 170 Cr smt för gården undertecknat den 26 maj 1726 av Per Persson i Prämboda, Sven Persson i Båldön och Gumme Jonsson i Målatorp, Lars Månsson i Prämboda, Carl Nilsson i Hovgård, Jöns Persson i Karamåla"

Tack på förhand
Marie

2022-01-22, 12:12
Svar #1

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1531
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:53
    • Visa profil
Hej!


Kerstin Håkansdotter, f. ca 1670, d. 1717 i Lilla Prämboda, Vissefjärda.
Vigd med
Jon Persson, d. ca 1711 i Lilla Prämboda. Bonde i Lilla Prämboda.
Deras dotter Kerstin Jonsdotter (1711-1761) vigd 1726 i Vissefjärda (i vigselnotisen kallad Olofsdotter) med Lars Månsson (ca 1694-1781), bonde i Lilla Prämboda.


Kerstin Håkansdotter omgift ca 1712 med
Per Månsson (ca 1691-1748), bonde i Lilla Prämboda; Ulvsmåla, Tving och Piggsmåla, Långasjö.


Gumme Svensson, f. ca 1625 (1635) (jb 1685). Bonde i Ulvsmåla
Son till bonden i Ulvsmåla Sven Gummesson och Elin.
Troligen g.m. en dotter till Per Esbjörnsson i Berg, Tving (domb).
Barn:
* Håkan Gummesson - se nedan!
* Sissa Gummesdotter, d. ca 1701 (mtl). G.m. bonden i Ulvsmåla Måns Persson, son till bonden i Stora Prämboda, Långasjö Per Jonsson.


Håkan Gummesson, f. ca 1668 i Ulvsmåla (jb 1685), d. ca 1710 i Ulvsmåla (mtl). Bonde i Ulvsmåla.
Troligen g.m. en dotter till bonden i Södra Bröstorp, Tving och Loppetorp, Tving Sven Karlsson (domb).
Dotter:
* Elin Håkansdotter, f. ca 1707 i Ulvsmåla, d. 1782 i Ulvsmåla.
Vigd I med bonden och änklingen i Bäckagården, Tving 86 och Ulvsmåla Gumme Svensson (ca 1678-1746), som var son till bonden i Ågården, Bråstorp 17, Tving och Bäckagården, Tving 18 Sven Gummesson.
Vigd II 1747 i Tving med bonden och nämndemannen i Ulvsmåla Håkan Månsson (1724-1792) från Skumpamåla, Tving.


Jag tror att Kerstin Håkansdotters make Jon Persson i Lilla Prämboda var bror till Sissa Gummesdotters make Måns Persson i Ulvsmåla och det var därför Jons dotter Kerstin och hennes make Lars Månsson hade arvsrätt till gården i Ulvsmåla.


2022-01-22, 12:57
Svar #2

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Tack för den information!
Jag får läsa och begrunda lite. Att hon var gift med Jon Persson har jag aldrig funderat kring, men nu har jag tittat lite i mantalslängder och bland födslar och dopvittnen, och det skulle nog kunna stämma.

Men, Kerstins Håkansdotters dotter var inte gift med Lars Månsson från Krukö. Det måste vara hennes dotterdotter, vilket stämmer bättre tidsmässigt.
Jag har nämligen de här uppgifterna från domböcker i Konga härad:

Citera
105). Pär Månsson i Pigsmåhla har oförnekel; för sine egne Fädernes Jordepenningar 80 Dr Smt, tagna i Pällamåhla lööst 1/4 Stora Prämboda under äktenskapstijden med dess förra Sahl hustru Kirstin Håkonsdotter och hustrun således intet inlagt i Dito Jord som wed arfsskiftet d; 14 Aprill 1719 blifwit observerat, doch emädan Pär sedermehra med avance Sålt ofvannämbde 1/4 så låter han sig öfwer tahla att gifwa sin Stiufdotters Kirstins Man Jon Larsson i Lilla Prämboda 15 Dr Smt Såsom en frijwillig wängåfwa hwar öfwer parterne handsloges. Åliggandes dy Per Månsson Dito 15 Dr Jon Larsson förnöja innom Wårfru dag Näst kommande.

106)- Per Månssoni Pigsmåhla åligger wed 5 Dr Smt Wijte innom 14 dagars förlopp att tilllefwerera Jon Larssson i Lilla Prämboda een qwinnfolksSadell som till hört Jons hustrus Moder och dottren wed hållit arf skiftet anordnats jempte 1 Dr Smt Expenser.

107). Efter trägen förmaning att achta sig för Siälawåda aflade Per Månsson i Pigsmåla uppå Stiufdotterens Kirstina Jonsdotters Mansesas Jon Larsson påstående dhen wed ord. Tinget d 16 Novem 1719. fäste Wärjomåhls Eden det han hwarken sielf undandölgt eller genom andra dölja låtit antingen penningar eller annat som wed 1719 åhrs arfskifte till dehlning gånga bort, jämbwähl pålades från wijdare tillmähle i denna sak befrijas.

Jon Larsson fanns i Prämboda redan 1706, då fick han dottern Kirstin. Därefter får Jon i Prämboda ett par barn, bl a Kirstin f 1711, men det framgår inte om det är Jon Persson eller Jon Larsson. Någon av dessa båda Kirstin bör vara flickan som gifte sig med Lars Månsson.

Ekvationen skulle kunna gå ihop, att Jon Persson är svärfar till Jon Larsson. Jon Persson gifter sig ca 1687, så hans äldsta dotter skulle kunna vara mor till Jon Larssons barn. Om Kerstin Håkansdotter är född ca 1670 skulle hon kunna få barn runt 1687 och fortfarande vara fertil när hennes yngste son med Per Månsson föds 1715.

Än en gång tack.

Marie

2022-01-22, 17:33
Svar #3

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1531
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:53
    • Visa profil
Jag har sett målen 1726 i Konga härads dombok och jag är ganska säker på att man felaktigt skrivit Jon Larsson i stället för Lars Månsson. Tyvärr är sådana felskrivningar inte helt ovanliga.
I mål nummer 107 står det uttryckligen att Kerstin Jonsdotter är Per Månssons styvdotter.


Någon Jon Larsson i Lilla Prämboda kan jag inte hitta, varken i mantalslängder eller i kyrkoböckerna.
I dopnotisen 1706 står det inte att fadern hette Jon Larsson, utan bara "Jons barn" i Prämboda.


När Jons dotter Kerstin i Lilla Prämboda döptes 9/7 1711 framgår det av dopnotisen att fadern var avliden.


Lars Månsson och Kerstin Jonsdotter i Lilla Prämboda vigdes som sagt 1726 och fick barn mellan åren 1728 och 1754.
11/5 1761 begravdes Kerstin Jonsdotter i Prämboda i en uppgiven ålder av 50 år, vilket stämmer väl med dopet 1711 och hennes barns födelser. Att hon var Lars Månssons hustru i Lilla Prämboda kan man sluta sig till av uppgifter i mantalslängderna.

2022-01-22, 23:29
Svar #4

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Jaa... det skulle ju kunna vara som du säger... Jag måste nog smälta den nya informationen lite, jag har aldrig övervägt att man skrivit fel namn på samma person i så många ärenden. Men, det var ju vid samma ting och Lars Månsson var ju just ankommen från Södra Möre, så han var ju en okänd person vid rätten.

Din variant gör saker mycket enklare - jag har ju undrat varför Jon Larsson inte fanns i mantalslängden, tänkt att han var utan bruk. Det där med att fadern var avliden när Kirstin föddes 1711 har jag alldeles missat. Jag får också medge att jag inte tittade i dopboken idag vad där stod 1705 - jag hade skrivit in uppgiften tidigare, med efternamn, och gick inte tillbaka och kollade originalkällan innan jag skrev min föregående post.

Tack än en gång för all hjälp!

Marie

2022-01-25, 10:22
Svar #5

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1531
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:53
    • Visa profil
Några kompletteringar:


I Konga härads dombok 16/11 1719, mål 180, står det om arvskiftet efter Per Månssons hustru i Prämboda, hans omyndiga styvdotter Kerstin Jonsdotter och hennes förmyndare Gumme Jonsson i Målatorp och Sven Persson i Båldön.
Gumme Jonsson i Norra Målatorp, Vissefjärda var gift med Märta Persdotter, som var dotter till Per Jonsson i Stora Prämboda, och Sven Persson i Norra Båldön, Vissefjärda var son till nämnde Per Jonsson, vilket styrker att även Kerstin Jonsdotters far, Jon Persson i Lilla Prämboda, var son till Per Jonsson i Stora Prämboda.


Jon Persson i Lilla Prämboda begravdes 29/1 1711 i Långasjö, 54 år gammal.


Hustrun Kerstin Håkansdotter i Lilla Prämboda var dopvittne bl.a. när Sven Persson i Stora Prämboda (senare i Båldön, son till Per Jonsson i Stora Prämboda) 1705 döpte sitt barn och när Jakob Persson i Stora Prämboda (son till Per Jonsson i Stora Prämboda) 1703 döpte sitt barn.

2022-01-27, 17:09
Svar #6

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Tack för detta! Den pusselbiten har jag missat, och det gör ju allt ännu tydligare.
Ja, de övriga namnen du nämner där har jag också, jag försöker bena ut denna syskongrupp.

Min första utgångspunkt var denna post i Medelstad dombok:

"Gumme Svensson i Tving hade instämt Per Persson i Prämboda, Vissefjärda angående bördsrätt till halva Ulfsmåla, de ingav en förlikning att Gumme Svensson skulle giva arvingarna 170 Cr smt för gården undertecknat den 26 maj 1726 av Per Persson i Prämboda, Sven Persson i Båldön och Gumme Jonsson i Målatorp, Lars Månsson i Prämboda, Carl Nilsson i Hovgård, Jöns Persson i Karamåla"

Carl Nilsson var gift med Jacob Perssons dotter, och Jöns Persson tror jag är son till en Persdotter, död ca 1716, gift med Per Stensson i Karamåla, Vissefjärda. Hennes förnamn är såvitt jag vet inte känt, men förutom flera domstolsnoteringar så pekar dopvittnena för Per Stenssons barn också mot en släktskap med Prämbodasyskonen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna