ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Oklar födelseort  (läst 358 gånger)

2022-01-15, 19:58
läst 358 gånger

Utloggad Per Bolin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-10-29, 14:56
    • Visa profil
Hej
Jag undrar om någon kan hjälpa mig att förstå vart Augusta Wilhelmina Germundsdotter egentligen föddes 1854-05-24.

Hon återfinns i födelseboken för Kisa (C:9 s. 47) och där tycks hon vara född i Näs.

I HFL (Kisa A1:11 434) återfinns familjen mycket riktigt i Näs, men Augusta Wilhelmina anges här som född i Tirserum (dvs. Tidersrum socken med nutida stavning). Det finns även en notering om fadern som jag tolkar som "afflyttad till Tirserum 1853", vilket skulle kunna förklara dotterns födelseort enligt HFL. Jag hittar dock inga spår av familjen i flyttlängderna för vare sig Kisa eller Tidersrum. Dottern saknas också i födelseboken för Tidersrum.

I samma HFL (Kisa A1:11 434) anges att familjen flyttade till Näs från Bringstorps ägor, Kisa, 1850 och att de flyttade vidare till Åkerdalen, Kisa, 1855. Familjen återfinns också mycket riktigt i HFL för både Bringstorp (Kisa A1:10B s.531) och Åkerdalen (Kisa A1:11 s. 438).

De faddrar som anges i födelseboken för Kisa bor i Tidersrum, så jag har letat upp dem i Tidersrums HFL, men inget spår där heller av familjen.

2022-01-16, 17:26
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:34
    • Visa profil
Hejsan, Augusta Vilhelmina är helt klart född på Näs i Kisa. Dopboken är tydlig, född 24/5 och döpt 28/5. Noteringen om "Tirserum" vid hennes namn i hfl tror jag du kan lämna därhän. Felskrivning, eller avsett för något annat.
Hon och även hennes äldre bror August Reinhold är födda på Näs i Kisa.


Vänligen,
Calle

2022-01-16, 18:14
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag tycker inte alls att det är självklart att Augusta Vilhelmina är född i Näs. Observera att prästen inte bara har skrivit födelsedatum och -ort, utan också när och var hon döptes. Båda dagarna stämmer med uppgifterna i Kisas födelsebok, men det stå alltså Tirserum på båda ställena.

Visserligen är husförhörslängder fulla av fel, men de flesta felen uppstår genom felläsning eller felskrivning när uppgifter förs över från en bok till en annan eller till och från flyttattester. Men här står det i den husförhörslängd som är samtida med födelsen. Skulle prästen alltså plötsligt fått hjärnsläpp och skrivit Tirserum som födelse- och dopsocken på det barn som han just döpt?

På faderns rad står som sagt "Afflyttade till Tirserum 1853". Observera "afflyttade" i plural; det gäller alltså hela familjen, inte bara fadern. Att de inte finns i flyttlängderna i Kisa och Tidersrum beror på att de inte formellt flyttade, d.v.s. de anmälde inte flytten till prästen. Därför står den flyttnoteringen i anmärkningskolumnen, inte i flyttkolumnen. Och ovanför deras namn står också "Frånvarande".

Prästen har alltså fått vetskap om varför de var frånvarande, och då gjort den noteringen. Men formellt var de alltså fortfarande skrivna i Näs.

Så om de hade flyttat till Tidersrum när Augusta Vilhelmina föddes, så var det alltså där som hon föddes - i praktiken, om än inte formellt. Och att hon står i Kisas födelsebok skulle i så fall vara av samma orsak som att de inte står i flyttlängden - de var formellt fortfarande skrivna i Kisa. Och det är ju först 1855 som de noteras som flyttade till Åkerdalen - i praktiken från Tidersrum, men formellt från Näs.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-01-16, 18:58
Svar #3

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:34
    • Visa profil
Det hela kan verka rörigt och är nog det också. Men det jag fått lära mig om födelsenoteringar är att före 1947 så skulle den fysiska platsen anges, inte folkbokföringsort. Således, om födelsen skett i Tidersrum borde noteringen skett i deras födelsebok.
Noteringar jag sett brukar då ange att barn (och föräldrar) hör hemma i en annan socken än den som noteringen gäller.
Men, förvirrande.


Vänligen,
Calle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna