ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frans Fassing  (läst 602 gånger)

2022-01-14, 18:53
läst 602 gånger

Utloggad Ylva Lindqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 906
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 16:19
    • Visa profil
Det dör en Frans Fassing den 13 okt 1668 i Björndammen. Är han son till Francois Fassin som ju enl vad jag förstått dog redan 1653?

2022-01-15, 18:50
Svar #1

Utloggad Marie Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 23:04
    • Visa profil
Hej!


Francois Fassing, f. omkring 1600 och gift med Anna Herou hade mycket riktigt en son vid namn Frans Fassing, död 1668-12-13 vid Björndamms bruk. Denne Frans var född 1646 och blev alltså endast 22 år gammal (Källa Smedskivan 8).
Dock hade Francois även en sonson vid namn Frans Fassing f. omkr 1666 och död 1714 i Lungsund. Föräldrar till denne Frans var Rolof Fassing (f. 1642, d. omkr. 1705) och Susanna Jakobsdotter Piette. (Smedsivan 8)


Mvh Marie Gustafsson

2022-01-16, 11:37
Svar #2

Utloggad Ylva Lindqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 906
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 16:19
    • Visa profil
Tack så mycket för dessa data.
Jag har också sett uppgift om att Francoise Fassin och Anna Hero också hade en dotter Anna Fassin som var gift med Johan Noelsson Noe. Johan och hans hustru (ej nämnd med namn) dog vid Markebäcks bruk i Askersunds lfs. Deras först kända barn, Niclas föddes ca 1631 (från ålder vid död) så Anna bör då vara född allra senast 1615. Kan inte få det att gå ihop med att Anna Hero anges född ca. 1614.
Två frågor:
Var Anna Fassin Johan Noelsson Noes hustru?
Kan i så fall Anna istället vara syster till Francois?

2022-01-16, 19:08
Svar #3

Utloggad Marie Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 121
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 23:04
    • Visa profil
Hej igen!
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med detta. Har kollat på Smedskivan 8 igen och i min egen släktforskning, men någon dotter Anna till Francois Fassing och Anna Herou finns inte. Dock är ju inte min smedskiva av nyare datum, så jag vet ju inte om det kan ha tillkommit andra uppgifter på senare år, men precis som du skriver så blir det knepigt med årtalen i så fall...


Några syskon till Francois har jag tyvärr inte sett till.


Är du med på facebook? I så fall finns det ett par grupper där, Vallonättlingar samt Vallon-och smedsläkter i Sverige under 400 år, som kanske kan hjälpa till men det kanske du redan har full koll på... :)


Gissar att du också är Fassing-ättling? Själv härstammar jag från Francois och Annas son Rolof och därefter deras son Frans, f. omkr. 1666 och sedan Rolof Fransson Fassing, f. 1699.


Mvh Marie


2022-01-17, 11:37
Svar #4

Utloggad Ylva Lindqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 906
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 16:19
    • Visa profil
Hjärtligt tack för svar. Tyvärr är jag väl då inte Fassing-ättling om Anna Fassin inte är hustru till Noé.

2024-02-11, 15:15
Svar #5

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 742
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 16:35
    • Visa profil
Domboken för Åkers häradsrätt berättar 12/11 1634 (Svea hovrätt Advokatfiskalen Södermanlands län EXIe:1104 sid 429)
  "Kom för rätha Anders i Forssa i Åker s. och anklagadhe tuenne fransoser widh Åkers bruck, för thet att theras hundhar altijdh  jagha i skogen efter dhem och skrämma dheras wallebarn, så ath dhe intheth driste sigh till ath gå wall mer. Sammaledhes göra bemelte frantzoser snaror aff Messingge trådh i skogen, at dheras små sädhar esomoftast bortkomma, antinggen dhe i samma snaror fastna eller annorstädhes förkomma wiste han intheth, uthan hände sigh nu i höst hadhe Anders släpt några stycken bockar i sitt Roghgäle, så hadhe frantzoserne Frantz och Noe kommith uthur skoghen och gingge öfwer gäle haffuandhes sin hundh medh sigh, då hundhen begynt skälla på bockarna, och under tijdhen luppo bockarna undhan dhen, och emillom åth hundhen undhan för them, ändogh hundhen giorde bockarna ingen skadha. Och när Frantz och Noe kommo till Forssa by hadhe Anders sprungit uthur sin ladhu, hafwandhes een bössa och een riste tyfwa, och skötz så theras hundh ihiell widh dheras fötter, och begynte så slå uppå them medh tiuffuan, och hadhe burith för sigh medh een longh fransosisk bössa, dhen Anders slogh uppå och bräckte stocken söndher, men effter bådhe Frantz och Noe begynte tillijka slåå uppå Anders, måste han gå baklängges åt porthen, och uidh som han skulle klifua öfwer een stäta in i gårdhen effter een annan bössa som låg laddat, och kom uth ighen, och som han låpp effter dhem spilte han bort fänggie kruteth, och frantzoserne af bäfuenheet gofuo sigh undhan ifrån, ther medh blefue the åtskildhe, dette progress bekende dhe och tillstodhe på bådhe sidhor så wara tillgångget effter ingge andre witnen tillstädhes woro, dherföre skötz thenne saak till Nempdhen, och dömpdhe att Anders skulle beholla sin suedha och wärck sampt huadh han i sitt arbete försummat hafuer för thet knifesslaget skull, ty hadhe han ståt qwar i sin ladhu, och icke sprunggit uth och skutith theras hundh, så hadhe intheth Perlement af blifuit, helst emedhan han intheth kundhe beuissa theras hundh them någhon skadha giorth haffua, Anders skall och böta 22: öre för hundhen och sielf umgälla halfua läckiare lönen, och then andre halfparten Mester Frantz umgälla, såsom och sielf låta bota sin bössestock emot Anders swedha och försummelse.
Item skall och Frantz böta för knifslaget 20: mht. Item Anders i Forssa skall böta för eth blodsår han hadhe stucket Frantz i låret medh tiufuan Item Noe för theth han hafuer kastat Anders eth blåna uppå armmen, och effter frantzoserne icke will låta sigh nöija, att Anders icke mer än 22: öre skulle böta för hundhen, kastadhe dhe 22: öre i rätten, och hotadhes på onde, dherföre sattes dhem 20: daler wite emillom, huilken dhera dhen andhrom oförrättat".
  Jakt- och arbetskamraten till Frans Fassing är troligen gjutaren Abine Noe, som arbetar vid Åkers bruk 1634-38.

2024-02-18, 12:21
Svar #6

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1275
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 19:38
    • Visa profil
Hej,

På Kjell Lindbloms sida med Tillägg NV del I och II har jag sett att sista noteringen om François Fassins änka Anna Hero är ett tingsprotokoll daterat 25/10 1670 (under rubriken "Fassin Tabell 2"). Efter vad jag har förstått drev Anna Hero Mora masugn i Dunker socken efter makens död i december 1652 och hon var dopvittne i Dunker socken den 17/10 1669.

I en lysnings- eller vigselnotis daterad 23/11 1672 framkommer att brudgummen var gjutare vid Welam Mummans (Welam Momma) bruk i Södermanland. Även namnet på socknen är omnämnd (möjligen Dunker), men inte namnet på bruket. Eventuellt rör det sig om Mora masugn i Dunker socken.

Mer information finns här: https://forum.rotter.se/index.php?topic=197429.0

Möjligen bör det här inlägget flyttas till diskussionsämnet Hero.

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

2024-04-08, 17:24
Svar #7

Utloggad Kristina Lidberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 21:16
    • Visa profil
Ibland löser det sig bara man kommer ihåg kika in på anbytarforum ;) Har letat anor till min farmors farsfars morfars morfar Rolof Fransson(Fassing) i Lungsund och hittat fadern Frans men efter genomgång av tips i Ancestry med olika, i mitt tycke,mer eller mindre fantasifulla anor nästen gett upp- o så hittar jag det här. Tack! ;D
Hade ingen aning om att det var en smedsläkt, men jag har smedskiva 12 så kan kolla mer där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna