ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Jönsson Vedemö läshjälp  (läst 284 gånger)

2022-01-14, 16:55
läst 284 gånger

Utloggad Sören Gullstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 19:36
    • Visa profil
Erik Jönsson, trolig förste make till en av mina anor Elisabet Johansdotter, avled ca 1714-1715, då hon som änka gifter om sig, 20 år gammal, med make nr 2 2 oktober 1715, som även han avlider efter kort tid, och hon gifter om sig för tredje gången 10 juni 1716. Troligen står något om hans död i marginalanteckningen till Mantalslängden 1715 sid 3546 RA, som jag behöver hjälp att tyda. Se nedan.
MVH,
Sören Gullstrand

2022-01-14, 19:01
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Jag får inte riktigt ordning på slutet, om det inte kanske är latin? Men jag tyder det något sånt här:
 
Erich haf. fallande sotten men brukar gård och sonen Lars är skref. hoos h. kiörkoherd. vid protest. ofwan för wid wedem.

Det syns bättre på Arkiv Digital, om någon annan vill kolla finns länk här:
https://app.arkivdigital.se/volume/v841178?image=1040&page=3547

2022-01-14, 19:51
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6977
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:42
    • Visa profil
”Erich hafwer fallande sotten, men brukar gård och Sonen Lars är skrefwen hoos Herr kiörkoherden vide protesten ofwanför wid wedemö”

vilket hänvisar till prästgården på föregående sida:

”Härwid påminte Swen P. i wedemö [att] gåßen Lars är flö(tt) ifrån wedemö Rot[en] derest han för nestledne åhr, är effter sin fader Erich för åboe, jempte sin moder på gården införd, och således här emot protesterade, som allenast här ad notam fördes”

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna