ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skurup-Sandåkra-Uglösa (Ugglesjö) 16-1700-tal  (läst 427 gånger)

2022-01-12, 14:26
läst 427 gånger

Utloggad Marianne Dahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-08-26, 20:05
    • Visa profil
Hej och god fortsättning
Har tre frågor:
1) Albrecht Jönsson (1662-1724) var gift med Mätta Mårtensdotter. Kan inte hitta hennes ursprung eller hur livet slutade för henne. 1724 blev hon änka, tror inte att hon gifte om sig utan levde ensam kvar sina sista år. Sista noteringen jag funnit är inhyses på Uglösa om jag uppfattat rätt.
2) Purrarp Lars Nilsson ladufogde på Svaneholm i slutet av 1600-talet. Det fanns en Nils som hade en son Lars på den aktuella gården, med denne Lars torde varit späd eller ännu inte född under de aktuella åren. Nils far hette Lauritz/Lars Nielsen/Nilsson men som jag förstått var han avliden vid denna tid. Vem är då ladufogden?
3) Finns det någon som känner till dessa smågårdar/torp under Svaneholm som låg norr om slottet under den danska tiden/16 och halva 1700-talet. Har genom olika noteringar i olika böcker fått en tanke om en intressant historia. Väldigt tacksam för alla tips.

2022-01-12, 16:09
Svar #1

Utloggad Ulla-Karin Alsvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 13:26
    • Visa profil
Hej


Torpen ingår troligen i enskifteshandlingarna från 1780 talet.


Du kan kanske förklara närmare.


Ulla Karin

2022-01-12, 16:22
Svar #2

Utloggad Marianne Dahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-08-26, 20:05
    • Visa profil
Hej igen


Tack för info. Mina tankar gick i första hand till andra halvan av 1600-talet. Var nog lite otydlig, ursäkta. Godsherren Gyllenstierna var danskvänlig (ville gärna ha kvar sina privilegier), satt i finkan, återkom men det finns inte mycket att läsa om dem som levde där på den tiden. Karl XII:s (tror det var hans) soldater tågade genom Skurup (passerade kyrkan) på sin väg mot krigen. Det hände nog en hel del i Skurups socken med omnejd naturligtvis innan trakten blev så berömd som den blev med jordbruksreformerna.


Har också läst någonstans att Uglösa var en större gård och lilla Uglösa mer som torp. Men som sagt att samtliga hemman i den delen, större, mindre, ägdes av Svaneholm. Fanns hemmansbrukarna inom ramen för hoveriet? Troligen tänker jag.
Har suttit på landsarkivet och gått igenom godsarkivet men inte funnit särskilt mycket som svar på mina funderingar


Albrechtssläkten finns det någon som känner till de tidigare generationerna?


Med vänlig hälsning,
Marianne

2022-01-13, 13:22
Svar #3

Utloggad Ulla-Karin Alsvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 13:26
    • Visa profil
Hej.


Det finns ganska mycket litteratur om Svaneholm och Gyllenstierna bodde ju också på Sjerneholm, men man framhåller MacLean.


Det beror på om man vill ha fram fakta eller skrönor, när det gäller torpen har markerna fortfarande en del av namnen kvar. Markerna och Svaneholms gård ägs idag av Lunds stift och är utarrenderad.Många är inte informerade om att Slottet och Gården separerades  vid konkursförsäljningen 1934.
Karl XII  passerade också Örsjö kyrka eftersom gamla vägen gick där, men hans kanske inte så kända plåtskulptur i Kadesjö skog pekar mot Rynge och Ystad, den är en ersättning till en gammal dito i trä, om denna har jag min egen teori.


Ulla karin


2022-01-13, 14:21
Svar #4

Utloggad Marianne Dahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-08-26, 20:05
    • Visa profil
Hej igen
Letade efter den gamla träskulpturen i Rynge för några år sedan visste inte att den var borta. Tack för info. Ska kika efter ersättaren i Örsjö eftersom det finns anor även där. Har du litteraturtips är jag väldigt intresserad. Fakta men också det som berättades och kryddades för varje gång berättelsen gick vidare. Inser när jag kikar igenom anorna att det är hur det var i socknen på 1600-talet, människorna (verkar som mina anor bott än här och än där men torpen norr om Svaneholm är intressanta.
Finns sådan litteratur på Skurups bibliotek?
Tacksam för din kunskap.
Med vänlig hälsning,
Marianne

2022-01-14, 11:10
Svar #5

Utloggad Ulla-Karin Alsvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 13:26
    • Visa profil
Hej


Karl XII finns vid Kadesjö tillhör Katslösa.


Ta kontakt med biblioteket


Ulla karin

2022-01-14, 15:25
Svar #6

Utloggad Marianne Dahlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-08-26, 20:05
    • Visa profil
Stort tack för all hjälp!
Med vänlig hälsning,
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna