ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad hände med honom?  (läst 370 gånger)

2022-01-11, 21:20
läst 370 gånger

Utloggad Niklas Moquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-02-04, 23:12
    • Visa profil
Har en anfader, David Jonasson, som fick frejdebrev för att bege sig till Nordamerika men sedan vet vi inte mer hur det gick med det. Han är förklarad död i Rödebys Död- och begravningsbok den 25 juni 1871. I Rödeby husförhörslängd för 1866-1870 p954 står att läsa att han, David Jonasson. fått detta frejdebrev den 3 oktober 1868 och därunder står något som jag inte kan tyda som kanske kan förklara vad som hände. Det verkar som han aldrig kom iväg på resan och jag har tolkat det som att det står något om "Ckrona" 1870. Kan någon hjälpa mig få klarhet i detta? På arkivdigital var det mer lättläst men jag kunde ändå inte utläsa det.


2022-01-11, 21:36
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
På andra raden i husförhörslängden står

"d:o d:o t. Ckrona d. 15/10 70"

"dito dito" = "fått frejdb."

Han var alltså åtminstone hemma 1870, och drog då till Karlskrona. Åtminstone sa han till prästen att det var dit han skulle...  :) Men eftersom han inte har någon formell utflyttningsnotering, så var han m.a.o. fortfarande skriven i Rödeby, och har då alltså bara fått ett prästbevis för att arbeta utanför hemsocknen.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-01-11, 21:41
Svar #2

Utloggad Niklas Moquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2022-02-04, 23:12
    • Visa profil
Tack för svaret (snabbt gick det). Det låter troligt och en spekulation är att det kanske var sjukdom som höll honom tillbaka då han ju dog året därpå, 1871.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna