ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Numrering i Brantevik  (läst 299 gånger)

2022-01-11, 20:04
läst 299 gånger

Utloggad Anders Gistorp

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 16:29
    • Visa profil
Hej!
Eftersom jag snart skall börja ordentligt på min farmors sida i släktforskningen kommer jag in på Brantevik - där hon växte upp.
Grunnar dock på följande:
Hur skall numreringen av fastigheterna i Brantevik läsas och har det varit konsekvent?
Är alltid Ö. Nöbbelöv Södra Brantevik och Simris Norra?
Finns det fastigheter som faller emellan och bara skall skrivas som "Brantevik"?
Finns det siffror som dubbleras så det blir extra viktigt att hålla koll på norr och söder?

När jag börjat titta i kyrkoböckerna verkar det hela inte vara helt konsekvent, ex. i dödsnotis jmf med Hfl...

Undrar

Anders

2022-01-12, 18:42
Svar #1

Utloggad Per Lennartsson Branthle

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2023-12-12, 15:14
    • Visa profil
Hej
Brantevik är speciellt då det är Österlens yngsta fiskeläge och uppkom först runt 1760 efter utflyttning till kusten från byar inåt landet som t.ex. Gislöf, Nöbbelöv och Simris. Redan från början fanns ett Södra Brantevik tillhörande Östra Nöbbelövs socken och strax därefter ett Norra Brantevik tillhörande Simris socken. Så småningom kom man att ha ha två hamnar, två skolor o.s.v. och det fanns en viss rivalitet mellan de båda bydelarna. Har aldrig stött på någon fastighet vars sockentillhörighet varit oklar.

Norra Brantevik står oftast i källorna som "Cimbris Brantevik" eller "Norra Brantevik", ibland "N. Brantevik".
Södra Brantevik benämns oftast "Nöbbelöfs Brantevik" i källorna men även "Södra Brantevik" eller "S. Brantevik", samt turligt nog sällan "N. Bvk" eller liknande där N:et står för Nöbbelöv.
Till skillnad från vissa andra byar på Österlen som delas mellan flera socknar så har varje byhalva ett Brantevik nr 1, 2, 3 o.s.v. så det vill till att veta vilken socken man är i.

Jag har även för mig att det skedde en omnumrering någon gång runt sekelskiftet men det borde i så fall framgå av aktuella Församlingsböcker och HFL.

2022-02-23, 16:33
Svar #2

Utloggad Carsten Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 17:35
    • Visa profil
Hej
Jag har också haft svårt med fastighetsnumreringen i Brantevik. Men från Samhällsföreningen Brantevik fick jag ett initierat svar.
Min fråga gällde fastigheten som i församlingsboken kallas S. Brantevik nr 35.
Östra Nöbbelöv (L) AIIa:1 (1895-1908) Bild 2370 / sid 229 (AID: v105034.b2370.s229, NAD: SE/LLA/13525)
Beteckningen har ändrats till Gislöf 17:161 och har idag adress Båtmansgränd 3.
Kanske kan du också få hjälp av dem?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna