ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varifrån kommer Cajsa Matthsdotter?  (läst 592 gånger)

2022-01-10, 23:25
läst 592 gånger

Utloggad Daniel Hedqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2022-01-18, 23:44
    • Visa profil
Hej!

Jag har stött på ett problem som jag inte lyckas lösa. Min mormors farfars farfar hette Olof Nilsson Brännström, född 1790-01-03 i Brännäs, Skellefteå. Hans fru hette Cajsa Matthsdotter, född 1795. De gifte sig 1821-11-11 enligt husförhörslängden. Någon notering står inte i Skellefteås lysnings- och vigselbok. Lysnings- och vigselboken för Piteå lfs är rekonstruerad, men där ses en Olof Nilsson från Skellefteå i oktober 1821, dock utan att det står med vem han gifte sig (Piteå lfs E I:3 s. 53). Enligt senare husförhörslängder var Cajsa född i Piteå.

Mitt stora problem är att jag inte förstår var denna Catharina är född och vilka hennes föräldrar är. Kan någon hjälpa till? Enligt husförhörslängden (Skellefteå A I:6a s. 37) kom hon från Piteå 1821. Enligt Piteå lfs A I:5c s. 100 flyttar en Catrina Mattsdotter Landstedt till Skellefteå ("gift till Skellefte") och det finns bara en anteckning för husförhör 1821, så det passar ju bra. Jag lyckas dock inte följa denna kvinna bakåt. Var detta namn Landstedt kommer ifrån förstår jag heller inte för jag kan inte hitta andra med namnet Landstedt i närheten.

Bland födda i Piteå 1795 ses ingen Catharina/Cajsa med far Mats. Däremot föds 1794-09-24 en Catharina med okänd far (Piteå lfs C I:6 s. 37) av en 38-årig piga, Catharina Andersdotter i Keupan. I den lilla byn Keupan föds också en Catharina Olofsdotter samma år. I Keupan ses en Carin Andersdotter som ju skulle passa bra in på modern, men hon är född 1760 och borde alltså vara 35 år 1795, inte 38 år (Piteå lfs A I:3e s. 637). Någon dotter till denna Carin ses heller inte i Keupan. (En Catharina Olofsdotter ses, men hon är dotter till husbondparet i Keupan.) Carin Andersdotter dör enligt husförhörslängden 1805-05-22, men jag hittar ingen bouppteckning efter henne, där man ju skulle kunna se eventuella barn. Den Catharina som är dotter till Catharina/Carin Andersdotter i Keupan går alltså inte att följa framåt i tiden. Det finns en Catrina Matsdotter född 1795 som är piga i några olika byar i Piteå mellan omkring 1810 och 1820 som ju kan stämma bra, men jag lyckas inte heller följa denna kvinna bakåt.

Har någon något tips på hur jag kan gå vidare?

2022-01-11, 10:46
Svar #1

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2217
  • Senast inloggad: 2022-05-13, 23:54
    • Visa profil
Hej!


Har ett förslag:


Det föds en Catharina 8 febr 1794 i Wistträsk
Far: Mats Matsson
Mor:Barbro Hindriksdotter


Piteå Lands fs CI:6 sid 3
-"-                  AI:3a sid 161


Du får kolla på detta.


Mvh
Gunilla

2022-01-11, 16:17
Svar #2

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2022-04-27, 15:03
    • Visa profil
Vem är moder änka Catharina Matsdotter f. 1752, inflyttad från Piteå (AI/6a, s. 37) ? Olof Nilssons mor?
Vid Olofs dop i februari 1823, var bonden Östen Johansson med hustru från Öjebyn, Piteå, dopvittnen. Och även en piga Magd. Mattsdotter.
Vid Nils Petters dop i mars 1824, fanns dopvittnen från Piteå.

2022-01-12, 12:31
Svar #3

Utloggad Daniel Hedqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2022-01-18, 23:44
    • Visa profil
När jag följer den i Vistträsk födda Catarina Matsdotter född 1794 tycker jag mig kunna följa henne till Nederluleå så småningom. Modern Barbros bouppteckning har jag inte hittat, men den skulle ju kunna avföra denna Catarina också.

Vid Olof Nilsson Brännströms och hustrun Catharina Matsdotters sons Nils Petters födelse står moderns efternamn som Landstedt (Skellefteå C:8 s. 127). (Nils Petter har en borgmästarinna från Piteå som en av faddrarna, vilket väl är lite märkligt när familjen är utfattig och uppbär fattigstöd.) Detta "Matsdotter Landstedt" är ju intressant, eftersom det är det efternamn som den Catrina har som 1821 "gifts till Skellefteå"". I Piteå lfs A I:7a s. 394 ses en Maria Matsdotter Landstedt född 1793-06-25 (Piteå lfs C I:5 s 265) född i Storforsen. Hon har en syster vid namn Catharina, född 1791 (Piteå lfs A I:3a s. 223). Familjen flyttar vidare till Krokträsk där fadern dränker sig 1805. Den kvarvarande familjen syns nästa gång i Skomanstjälen (Piteå lfs A I:4b s. 28), varifrån de flyttar till Tvärån (Älvsby A I:1 s. 29). Den kvarvarande familjen (modern Catharina Jonsdotter och döttrarna Catharina och Maria) flyttar sedan någonstans utan att det nämns vart och de ser ut att flytta olika år. Dottern Catharina har en anteckning från 1810. Modern Catharina och dottern Maria ses båda i Gammelstaden (Piteå lfs 6a s. 346) där även modern har namnet Landstedt. Modern dör där 1832 men jag kan inte hitta någon bouppteckning. Catharina ses i Älvsby A I:1 s. 131 i Manjärv med anteckningar från 1811 och augusti 1812

I Piteå lfs A I:4d s. 43 ses en Cattrina Mattsdotter med flyttattest från Älvsby församling i december 1812. Ser inte femman i den angivna födelseåret 1795 ut som att det skulle ha kunnat vara en etta från början? Vad jag kan se fanns det endast två Catharina Matsdotter i Älvsbyn det året, den född 1794 (som finns kvar också efter 1812 och som senare flyttade till Nederluleå) och denna född 1791, och alltså ingen född 1795.

Sammantaget tycker jag mig ändå hyfsat väl kunna härleda den Catharina Matsdotter född 1791 i Storforsen som samma Catharina Matsdotter med 1795 som angivet födelseår som 1821 flyttar till Skellefteå. Det felaktiga födelseåret är dock onekligen störande. Det kan ju ha skett en felaktig eller otydlig skrivning i flyttattesten från Älvsby till Piteå lfs 1812, men jag kan inte återfinna flyttattesten. Moderns bouppteckning skulle onekligen klarlägga en del men tyvärr kan jag inte hitta den.

2022-01-12, 13:47
Svar #4

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2022-04-27, 15:03
    • Visa profil
Dopvittnet Östen Johansson, Öjebyn 12 (AI/5b, s. 14) torde vara samme man från Mandjerf, f. 1768, som gifte sig i juni 1820 (Piteå lands) med Maria Andersdotter f. 1782 från Böle.
Därför undrar jag om det finns koppling till Olof Nilssons mor.
Annars antar jag att det kan finnas samband med hans fru Catharina.

I kommunionlängd DII/3, bild 249 (1799-1813) finns en Östen Johansson, Mandjerf. Som blev änkling 1818? Jfr. bouppteckningsregister i Digitala forskarsalen. Den rekonstruerade vigselboken, antar jag utgår från uppgifter i kyrkräkenskaperna.
 
I Alter en Mats Anderssons familj C0035062_00055
(DII/3)

2022-01-12, 20:47
Svar #5

Utloggad Daniel Hedqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2022-01-18, 23:44
    • Visa profil
Intressant med dopvittnena, jag ska kolla vidare på det.

En ny svårighet som jag har stött på är att jag inte lyckas finna denna Catharina Matsdotter Landstedt född 1791 i födelse- och dopboken. Jag har tittat i böckerna för Piteå landsförsamling, Piteå stadsförsamling, Arvidsjaur, Nederluleå och Skellefteå utan att finna henne. Tyvärr verkar det inte finnas någon husförhörslängd för Piteå landsförsamling för tiden just före 1789, så man kan inte se om föräldrarna Mats Andersson och Catharina Jonsdotter fanns där före 1789 eller om de har flyttat dit senare. Typiskt.

2022-01-12, 21:38
Svar #6

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2022-04-27, 15:03
    • Visa profil
Östen Johanssons hustru Ulrika Olofsdotter, avled 1819 i Manjärv. Bouppteckning/ inventarium 1818, AII/23, nr. 8. Ulrika hade varit gift med Mickel Hansson i Manjärv, tidigare.

Det finns inte mantalslängder heller före 1794.
Då finns en Matts Landstedt med hustru i Stora Nybygget:
Digitala forskarsalen, Bildid: A0001864_00171

2022-01-12, 23:24
Svar #7

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: 2022-04-23, 21:15
    • Visa profil
Daniel!
Jag tror att du är på helt rätt spår.
I Piteå lfs husförhörslängd AI:3a (1789-1817) sid 222 finns Mats Andersson med familj och en dotter Catharina född 1791. Hon finns inte i födelseboken! De övriga barnen: Anna f 1790-01-22, Maria 1793-06-25, Andreas f 1796-06-26, Andreas 1797-08-26 och Anna f 1799-10-05 finns i födelseboken. Alla födda i Älter utom den senare Andreas som anges född i Storfors.
Mats och Catharina (hon skrivs ngn gång som Christina) har gift sig 1788-01-20 i Piteå lfs: Nybyggaren i Korsträsk Mats Andersson, Pig. Catharina Jönsdotter i Håkansön.


Mats Andersson finns noterad i dödboken i Piteå lfs som nybyggaren Mats Andersson, död 40 år gammal i Sikfors 1805-04-13.


Hustrun Catharina Jönsdotter född 1754 finns heller inte i födelseboken (det är en förarglig lucka del av åren 1754-1755) men hon återfinns med föräldrar och syskon på Håkansön nr 19, se Piteå lfs hfl AI:2 sid 28. Hon avlider som du mycket riktigt anger, 1832-01-12 i Öjebyn i en ålder av 77 år och benämns då "nybyggarenkan fattighjonet".


Ulf Holmberg

2022-01-13, 00:43
Svar #8

Utloggad Daniel Hedqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2022-01-18, 23:44
    • Visa profil
Daniel!
Jag tror att du är på helt rätt spår.
I Piteå lfs husförhörslängd AI:3a (1789-1817) sid 222 finns Mats Andersson med familj och en dotter Catharina född 1791. Hon finns inte i födelseboken! De övriga barnen: Anna f 1790-01-22, Maria 1793-06-25, Andreas f 1796-06-26, Andreas 1797-08-26 och Anna f 1799-10-05 finns i födelseboken. Alla födda i Älter utom den senare Andreas som anges född i Storfors.
Mats och Catharina (hon skrivs ngn gång som Christina) har gift sig 1788-01-20 i Piteå lfs: Nybyggaren i Korsträsk Mats Andersson, Pig. Catharina Jönsdotter i Håkansön.


Mats Andersson finns noterad i dödboken i Piteå lfs som nybyggaren Mats Andersson, död 40 år gammal i Sikfors 1805-04-13.


Hustrun Catharina Jönsdotter född 1754 finns heller inte i födelseboken (det är en förarglig lucka del av åren 1754-1755) men hon återfinns med föräldrar och syskon på Håkansön nr 19, se Piteå lfs hfl AI:2 sid 28. Hon avlider som du mycket riktigt anger, 1832-01-12 i Öjebyn i en ålder av 77 år och benämns då "nybyggarenkan fattighjonet".


Ulf Holmberg

Tusen tack! Märkligt att dottern Catharina född 1791 inte går att hitta. Jag provade att söka i Arkiv Digitals födelseregister, som ju täcker väldigt många socknar i norra Sverige vid denna tid, och där kunde jag inte återfinna vare sig Catharina Jonsdotter eller maken Mats Andersson. Jag tänkte mig då att de kanske kom vandrande från Arjeplog, vars födelse- och dopböcker för åren är uppbrunna. Men så bra, då slipper jag leta igenom Arjeplogs tjocka husförhörslängd. Då återstår det bara att hitta igen var Mats Andersson kommer ifrån!  :)

2022-01-13, 10:34
Svar #9

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: 2022-04-23, 21:15
    • Visa profil
Det blev några skrivfel i hastigheten.
Mats Andersson är nog död redan i februari 1805 men återfunnen drunknad i april (se dödbokens anteckningar).
Catharina Jönsdotter finns på Håkansön nr 10, inte nr 19.


Av barnen verkar det bara vara Catharina och Maria som överlever småbarnsåren.


/Ulf Holmberg

2022-01-14, 00:08
Svar #10

Utloggad Daniel Hedqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2022-01-18, 23:44
    • Visa profil
I mantalslängden för Piteå landsförsamling för 1791 ses en Matts Landstedt som boendes i Stora Nybygget (bild-ID H0000616_00058 i SVAR). Samtidigt står han, som jag förstår det, i husförhörslängden i Alter/Storforsen. Är det någon med lokalkännedom om platsen som förstår hur detta går ihop? Vad är Stora Nybygget? Samlingsnamn för diverse nybyggare?

2022-01-14, 08:00
Svar #11

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2022-04-27, 15:03
    • Visa profil
Precis, jag följde mantalslängden framåt och vid ett tillfälle stod det "Stora Nybygget Alter", som rubrik för de cirka 20-talet nybyggarna. Misstänker ett samband med bruk i närheten...
Fast jag trodde att Alter anlades 1794.

1810 eller/ och 1811 fanns Mats Landsteds dotter Maria inhyses i Tvärån, Catharina hittade jag inte där. Jag har inte koll på byar som kom att tillhöra Älvsbyn. Så jag sökte inte vidare.

Matts fanns inte i Korsträsk, som vigselboken 1788 uppgav?

2022-01-14, 12:49
Svar #12

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: 2022-04-23, 21:15
    • Visa profil
Jag kollade vigseln i originalboken och där står det Storsträsk, inte Korsträsk.
Geografiskt är Storsträsk nära Sikfors och inte alls långt ifrån de olika nybyggena i Alterdalen. Flera av de som bodde där var tidvis anställda vid den finbladiga sågen i Borgfors (Piteås första finbladiga såg, grundad redan omkring 1760), även den orten alldeles vid Sikfors och Storsträsk.


För att förstå mera av de olika nybyggena i Alterdalen (Piteås "yngsta" bosättningsområde), se wikipedia "Altersbruk".


/Ulf H.

2022-01-14, 14:43
Svar #13

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2022-04-27, 15:03
    • Visa profil

2022-01-14, 23:10
Svar #14

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: 2022-04-23, 21:15
    • Visa profil
Med den rättelsen blir det även lättare hitta familjen. De finns i Piteå lfs husförhörslängd AI:3a (1789-1817) sida 29 = Storsträsk. Och där finns dottern Catharina med!
mvh Ulf H.

2022-01-15, 10:27
Svar #15

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2022-04-27, 15:03
    • Visa profil
Storsträsk nämns 1786 som Johan Olofssons nybygge.
Några av Matts Andersson Landstedts barn har dopvittnen som: Jacob Andersson, Erik, Pehr också de Anderssöner, änkan Sophia Andersdotter.
Jacob och Erik kan vara från Sikforsen.

Vid Stora Nybygget fanns även en Olof Landstedt (1740-1795) men han var ingen Andersson. Han verkar ha bott i Backträsket.

Vilken ort är detta: Piteå lands LIa/5, 1788,
Digitala forskarsalen, bildid: C0035076_00018 ?

2022-01-16, 19:22
Svar #16

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: 2022-04-23, 21:15
    • Visa profil
Gun!
Jag är lite dålig på den sökvägen. Du har inte volymen, sidan och namnet på personen du begär info om?
/Ulf H.

2022-01-16, 20:15
Svar #17

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2022-04-27, 15:03
    • Visa profil
Piteå lands LIa/5, bild 18, Räkenskaper för kyrka, inkomster vid lysningar, januari 1788:
Matts Andersson i ?
Det är längst ner på sidan, i Digitala forskarsalen.

Olof Landstedt finns vid Stora Nybygget, nr 15, i mantalslängd 1794.
Samt Piteå AI/3a, s. 216 Backträsket 3.

Detta var tänkt som tips.

Se även Piteå lands DII/2, bild 201, Olof Landstedt. Mathias Olofsson Andersson.

2022-01-16, 21:19
Svar #18

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: 2022-04-23, 21:15
    • Visa profil
Det står Mats Andersson i Horsträsk. Någon sådan by/nybygge finns inte.
Se 7 rader ovanför, där står Hortlax, så kan man se likheten mellan förstabokstaven i orten.
Jag undrar om inte prästen hörde/skrev fel när han förde in betalningen. Det ska nog vara Storsträsk som avses.


/Ulf H.

2022-01-16, 21:24
Svar #19

Utloggad Gun Jonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2022-04-27, 15:03
    • Visa profil
Så kan det vara.
Enligt Piteå DII/2, bild 199: Holsträsk, Alterån. Men ingen Mats Andersson, som fanns på bild 201. Även om han kallas Olofsson i början.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna