ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilka olika typer av regementen deltog i det ryska fälttåget 1808-09?  (läst 358 gånger)

2022-01-10, 07:18
läst 358 gånger

Utloggad Margareta Björck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:05
    • Visa profil
Jag har en ana som enligt husförhörslängden "War gärningskarl 1808 för Blixtorp, Roxtorp och Ulle Kalf och utkommenderad. Obekant om han lefver eller ej" I nästa längd står "Mannen förlorades i Ryska Fälttåget". Mannen ifråga var född 1781 och gift och uppfyllde alltså inte kriterierna för att bli uttagen till lantvärnet (18-25 år och ogift). Det finns inte heller något som tyder på att han var indelt soldat: Han har inte Soldat som titel i husförhörslängden. Han finns inte med i Centrala Soldatregistret. I Ullekalf fanns vid denna tid en annan man som indelt soldat. Blixtorp, Roxtorp och Ullekalf är byar/gårdar i den östra delen av Högby E socken. Min ana bodde i andra änden av socknen.
Så min fråga är om det fanns ytterligare regementen som deltog i det ryska fälttåget, utöver de indelta och lantvärnet?

2022-01-10, 09:21
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil

Han var vargeringssoldat/vargeringskarl (wargärningskarl). Se under rubriken Vargeringssoldater här:
http://www.hhogman.se/indelningsverket-reservsoldater.htm
Hälsar vänligen
Maud

2022-01-10, 11:57
Svar #2

Utloggad Margareta Björck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:05
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket! Detta begrepp har jag aldrig hört förr. Nu blir det lättare att gå vidare!

(Det verkar inte som om prästen heller hade så bra koll, för jag har tittat igen i husförhörslängden. Det jag tolkade som två ord kan förvisso vara ett, men det är väldigt tydligt att han skrivit "Wargärningskarl" med ä och ett extra n.)

2022-01-10, 12:29
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Prästen hade full koll :)

Svenska Akademiens ordbok:

Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna