ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skene Deragården  (läst 366 gånger)

2022-01-09, 21:23
läst 366 gånger

Utloggad Bengt Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2023-07-12, 08:38
    • Visa profil
Hej
Känner någon till Åke Olsson, som var bosatt i Skene Deragård 1623 och 1624? Han var då menig soldat i överste Johan Henriksson Reuters kompani (och regemente).
Namnet Åke tycks ha varit mycket ovanligt i dessa trakter vid denna tid. Om någon hört om någon annan Åke eller Åkesson/Åkesdotter längre fram i tiden i Örbytrakten är jag tacksam för svar.
Vänliga hälsningar,
Bengt Gran i Göteborg

2022-02-04, 22:14
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:07
    • Visa profil
Åke var ovanligt men inte alldeles unikt. I domboken finns några stycken, tex. Åke Arvidsson i Gullberg i Örby socken, Åke Andersson som säljer arvejord i Horndal, Kinna socken, Nils Åkesson, Åke Nilsson och till sist Åke Engelbrektsson på Hjorttorp i Hajoms socken, Åke Larsson på Staxered i Berghems socken och Åke Torbjörnsson på Hulatorp i Berghes socken. Men ingen som jag kan koppla ihop med din Åke Olsson.

2022-02-05, 07:43
Svar #2

Utloggad Bengt Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2023-07-12, 08:38
    • Visa profil
Tack för detta Kalle, det var intressant. Jag söker egentligen efter en tänkbar far till Christina Åkesdotter, som dyker upp i Grönahög socken med detta namn 1669. Hon hade då varit gift sedan ca 1630 med Liborius Mentzer (adlad von 1663) och bosatt i Vrångestorp, Grönahög. Åke Olsson var endast en tänkbar kandidat. Åke Arvidsson och Arvid Åkesson hade jag upptäckt tidigare, men inte de övriga du nämner.
För övrigt brukar Mentzers hustru kallas Christina Printz, men jag har inte stött på detta namn någon gång i handlingarna förutom i Riddarhusgenealogierna där detta namn tycks vara ditskrivet i efterhand.

Bengt

2022-02-05, 08:45
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:07
    • Visa profil
Då har säkert Christina någon koppling till den Johan Printz som sedan adlades Printzensköld. Hans son Carl gifte sig med Anna Margareta Silfverhjelm, vars föräldrar Göran Silfverhielm och Catharina Oxe hade jord och uppdrag i Bollebygds härad som ju gränsar till Marks härad. Johan Printzs far skall ha varit en präst vid namn Jacob Printz så han var ingen Åkesson, men de kanske var kusiner? Problemet med folk i dessa lager är att de rör på sig väldigt mycket och Christina Åkesdotter Printz kan vara född långt ifrån Örby.

2022-02-05, 13:40
Svar #4

Utloggad Bengt Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2023-07-12, 08:38
    • Visa profil
Tack återigen för ditt svar Kalle. Jo, jag har kikat på Printz/Printzensköld och visst är det möjligt att där finns en gemensam ana. Men det blir ytterst svårt att leda i bevis, så jag ser inte likheten i namn som något bevis.
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna