ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uniform infanteriet 1912?  (läst 417 gånger)

2022-01-09, 20:59
läst 417 gånger

Utloggad Susanne Åkerfeldt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 19:08
    • Visa profil
Jag har en fråga om min mormors bror Knut Andersson, som gjorde värnplikten 1912. Enligt vplkort på Arkiv Digital (bif) mönstrade han vid Uppsala inskrivningsområde vilken är rimligt då han bodde i Knutby, en socken i Uppland. Han fördes till infanteriet och så vitt jag tyda regementets beteckning på kortet är det I 2.


Problemet är dock två. 1. Hur kan någon från Uppland föras till Värmland (I2 låg i Karlstad)? 2. Bifogade porträttfoto av Knut. Den uniform han bär verkar vara den som bars av Livregementets dragoner, vilket rimmar väl med att den studio som tagit fotot var belägen i Stockholm.


Kan någon lösa mysteriet? Läser jag fel på vpl kortet - står det K2 och inte I2? Kunde Knut ha blivit utlånad till livgardet? Hade även I2 någon sorts paraduniform?


Tacksam för tips från er mer militärkunniga! /Sussie

2022-01-09, 22:36
Svar #1

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1364
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:16
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
I22 hette regementet i Karlstad fram till 1939. Därefter hette det I2.
I2, var fram till 1939, Göta Livgarde i Stockholm.
Se Hans Högmans hemsida:

http://www.hhogman.se/regementen_forbandsnr.htm

2022-01-10, 05:09
Svar #2

Utloggad Susanne Åkerfeldt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 19:08
    • Visa profil
Toppen Ulf - tack, visste att något inte stämde! Jag var inne på Högmans sida men löste slarvigt tydligen. Ha en bra dag! Mvh Sussie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna