ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var finns platsen "Bärg" i Fridlevstad?  (läst 1006 gånger)

2022-01-09, 13:47
läst 1006 gånger

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej,
Finns det någon plats i Fridlevstad som brukade kallas för "Bärg"? Jag försöker räkna ut varifrån ett dopvittne kom, men hittar inte någon plats i Fridlevstad som har ett liknande namn.

Dopet ägde rum i Vissefjärda 1716, barnet kom från Eremitemåla, och dopvittnet från Fridlevstads socken kallades "hustru Elin i Bärg". Åtminstone är det  hur jag tolkar texten. Jag bifogar en bild på texten i dopboken.

Tack på förhand!

- Marie
 

2022-01-09, 14:36
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6910
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 01:21
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det finns ett Berg i grannsocknen Tving. Det är det närmaste jag har hittat. Men det behöver ju inte vara en by/gård. Är det ett torp, så kan det ju ligga under vilken gård som helst...

Undrar hur Eremitemåla har fått sitt namn. Tur att det inte heter Eremitehåla...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-01-09, 15:12
Svar #2

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Tack för tipset! Jag ser att Östra Berg verkar ligga ganska nära gränsen till Fridlevstad - kanske kan det vara detta som åsyftas?

Eremitemåla - jag tror det under 1600-talet ofta skrevs Armittemåla, så jag vet inte om det ursprungligen betydde "Eremitens utjord" eller om betydelsen är någon helt annan. Namnet Eremitemåla är ju lite spännande. Min anfader kom dit i samband med pestens slut ca 1713, jag försöker härleda varifrån han kom och hur/om han var släkt med den Sven i Eremitemåla som bodde där före pesten. Tyvärr fick han bara två barn efter ankomsten till Eremitemåla, så jag försöker härleda samtliga dopvittnen för att se vart det kan leda.

- Marie

2022-01-09, 17:36
Svar #3

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1531
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:53
    • Visa profil
Byn Pukaberg i Fridlevstad kallades stundom Berg.


Dopvittnet var troligen bonden Anders Klassons hustru Elin Håkansdotter i Pukaberg.
Anders Klasson var tidigare bonde i Sjunnamåla, Fridlevstad.
I Medelstads häradsrätts dombok 16/10 1722 nämns att ett upprättat inbördes testamente för Anders Klasson och dess hustru Elin Håkansdotter i Pukaberg konfirmerades av tingsrätten.

2022-01-09, 18:03
Svar #4

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Yes!!
Det låter alldeles i linje med vad jag hoppades hitta. Dels detta med Sjunnamåla, och dels att hon hette Håkansdotter.
Tack för hjälpen!

- Marie



2022-01-12, 17:07
Svar #5

Utloggad Per Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-05-30, 18:57
    • Visa profil
Det finns en liten by som heter Berg strax innan Tving från Karlskrona hållet. Går du tex in på eniro och förstorar kartbilden kommer Berg upp. Kan mycket möjligt vara det som avses.

2022-01-18, 17:32
Svar #6

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Tack för tipset, men jag är nu helt övertygad om att det är Pukeberg i Fridlevstad som avses. Jag har nämligen hittat båda makarna Elin och Anders som dopvittnen i Vissefjärda när de bor i Sjunnamåla, för de  familjer jag försöker reda ut släktförhållandena i (tills jag fick tipset om Pukaberg/Sjunnamåla tolkade jag ortsnamnet till Smedjemåla i Vissefjärda och kunde inte begripa vilka Anders och Elin i Smedjemåla var, men tack vare informationen här rätade det frågetecknet ut sig, vilket jag är jätteglad för).

Sorgligt nog så förblev så vitt jag förstår Elin Håkansdotter och Anders Claesson barnlösa. Jag har letat i C:3 för Fridlevstad efter eventuella födslar, med utgångspunkt från när jag tycker att de borde vara födda.

Är det någon som vet om där fanns några barn? Eftersom makarna skrev inbördes testamente så förmodar jag att de inte hade några barn i livet på sin ålderdom.

Jag har hittat att Anders tidigare haft en bror? Jon i Pukeberg, och att Anders är förmyndare för barn inom Medelstads härad. Vad jag funderar på är varifrån Elin Håkansdotter kan ha kommit, om det möjligen är känt om hon kom från en annan socken, Vissefjärda, Långasjö eller Tving?

- Marie

 

2022-01-19, 10:49
Svar #7

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1531
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:53
    • Visa profil
Jag har antecknar två barn till Anders Klasson i Sjunnamåla:
Klas, 1705-1705
Sigrid, f. 1708


Anders Klassons bror Jon Klasson var bonde i Pukaberg och begravdes 15/1 1711 i Fridlevstad.


Anders Klasson dog 1728 i Pukaberg.


Jag känner inte till Elin Håkansdotters ursprung.
Tror du hon hade anknytning till Eremitemåla?
16/5 1742 begravdes i Vissefjärda en Elin Håkansdotter från Eremitemåla i en uppgiven ålder av 75 år. Vem var hon?

2022-01-19, 13:10
Svar #8

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Tack så hjärtligt än en gång!

Ja, jag utgick från Elin Håkansdotter som dog i Eremitemåla när jag letade efter barn till henne, och därför gav jag upp runt 1705 (hon skulle då vara ca 38 år och jag tänkte att om hon dog barnlös och inte fått barn före denna tid så fick hon nog inga).

Tack vare dina uppgifter tycker jag mig nu kunna säkerställa något som vid första anblicken verkar ologiskt. Nämligen att Per Nilsson med hustru Gertrud i Muggetorp, Vissefjärda, är samma personer som Per Nilsson med hustru Gertrud Håkansdotter i Eremitemåla. Jag har jämfört dopvittnen kors och tvärs, men det var först när du skrev att Anders Claesson och Elin Håkansdotter kom från Sjunnemåla som polletten föll ner. Jag har dem nämligen upprepade gånger som dopvittnen hos Per i Muggetorp, men kunde inte tolka ortsnamnet, trodde det var Smedjemåla i Vissefjärda, där inga Anders och Elin existerade. Nu ser jag även att Gertrud Pers i Muggetorp bar Elins och Anders son Claes vid dopet.

Spontant tror jag inte att Elin Håkansdotter kommer från Eremitemåla. Hennes koppling dit är via systern Gertrud Håkansdotter, hustru till Per Nilsson. När jag studerar mantalslängderna från Eremitemåla finns där visserligen en Håkan med hustru 1685, men desto oftare förekommer en Nils (tänkbar far till Per Nilsson), och när Per tillträder finns även hans bror Carl (från Luvön) på gården vissa år. Mellan 1680 och 1710 heter bonden i Eremitemåla Sven Erichsson, ett namn som avviker från övriga bönder där, så kanske var han gift med en syster till Per och Carl. Han försvinner vid pesten, kanske dör han, och ifrån 1714 finns Per Nilsson i Eremitemåla.

Däremot tror jag att Elin tillhör en syskonskara som består av:
Elin Håkansdotter
Gertrud Håkansdotter i Muggetorp/Eremitemåla (övertygad)
Nämndeman Olof Håkansson i Sidlandsmåla (mycket sannolik)

Ytterligare två namn vill smyga sig in här, på grund av dopvittnen och giftermål i kommande generationer. Dessa har jag inte tillräckligt belägg för, det är mera att det finns små trådar jag vill dra i:
Kirstin/Kristina Håkansdotter i Krukö (gift med Måns Larsson)
Kerstin Håkansdotter, gift med 1) N N i Ulvsmåla, Tving och 2) Per Månsson från Pigsmåla, Per och Kerstin bosatta i Prämboda i Långasjö.

Kerstin i Ulvsmåla har jag försökt nysta i, och skrev faktiskt en fråga om hennes första äktenskap i sektionen för Tving på detta forum igår: https://forum.rotter.se/index.php?topic=183598.0

Varifrån den tänkta syskonskaran kommer har jag ingen känsla för för ögonblicket. Jag har heller ingen aning om varför Per Nilsson var bonde i Muggetorp. Men om hans egna rötter är i Kåraböket så är det kanske hans hustru Gertrud Håkansdotter som har kopplingar till Muggetorp. Det blir nog en del grubblerier kring detta framöver, men nu är jag åtminstone ett steg närmare tack vare den hjälp jag fått här :)

- Marie

P S Lite "off-topic" - när jag gjorde sökningar på Ulfsmåla här på forumet igår hittade jag en post du (Jörgen) skrivit för 5-6 år sedan om Sneramåla-släkten i Vissefjärda. Denna familj har även jag, med något ytterligare namn och någon avvikelse i hypoteser om vart vissa personer tagit vägen. Forskar du fortfarande runt dem? 


Tillägg: Angående syskon Håkansson/Håkansdöttrar - när jag läser en gång till så finner jag att även Börje Carlsson i Stekaremåla Vissefjärda finns med som dopvittne i såväl Muggetorp som Eremitemåla. Han var gift med Botil Håkansdotter från Älmtamåla, kan detta vara relevant? (Jag har bara bröderna Jöns och Sven till Botil)





2022-01-20, 21:05
Svar #9

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1531
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:53
    • Visa profil
Tack, då förstår jag sammanhanget lite bättre.


---------------------------------------------------


Jag tror inte jag har så mycket mera information om människorna i Sneremåla, men du får gärna skicka mig ett meddelande eller skriva under lämplig rubrik här på forumet, så får vi se om jag kan bidraga med något.





2022-01-21, 13:51
Svar #10

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Hej Jörgen, jag har skickat dig ett PM angående Sneramåla.

2022-01-21, 19:30
Svar #11

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Jag skulle vilja göra en tilläggsfråga här, som förhoppningsvis berör Elin Håkansdotter och Anders Classon i Sjunnamåla/Pukaberg.
Som framgår av min tidigare post försöker jag pussla ihop en familj, och har kommit en bit på väg.

Nu finner jag följande, vilket stämmer in i bilden:

1727-02-10 gifter sig i Vissefjärda drängen Per Jonsson från Sjunnamåla med pigan Botil Giertonsdotter från Ellingsmåla i Vissefjärda.

I nästa generation gifter sig Per Jonssons döttrar Märta och Stina i Sjunnamåla med Botil Giertonsdotters kusiner bröderna Håkan och Olof Nilsson från Sidlandsmåla.

Vad jag undrar över är vem Per är son till. Kan han möjligen vara son till Anders Classons bror Jon Classon, som fanns i Pukaberg?

Jag har gått igenom husförhörslängder, mantalslängder och riksgäldskontorets skattelängder, men det framgår inte där. Bara att han kan vara samme Per som är tjänstedräng hos Gumme Jonsson i Sjunnamåla. I så fall skulle han även kunna vara Gummes bror, och därmed son till Jon Gummesson i Siunnamåla. Är det i så fall någon som även vet vem Jon Gummesson var?

(Om jag har rätt i de grundförusättningar jag satt upp för "min" familj så skulle Botil Giertonsdotter vara brorsdotterdotter till Elin Håkansdotter, och de bröder som gifter sig med Per Jonssons döttrar skulle vara Elins brorsonssöner.)

- Marie


2022-01-22, 09:31
Svar #12

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1531
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:53
    • Visa profil
Per Jonsson, f. 1705 i Sjunnamåla, d. 1758 i Sjunnamåla.
Son till bonden i Sjunnamåla Jon Gummesson och Botil Persdotter.


Botil Gertonsdotter, sannolikt f. 1705 i Ellingsmåla, d. 1782 i Sjunnamåla.
Dotter till bonden i Ellingsmåla Gerton Börjesson och hans andra hustru, Märta Månsdotter, som var från Krusamåla, Älmeboda.

2022-01-22, 12:14
Svar #13

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Tack!
Ja, då hade jag hamnat lite fel i mina beräkningar, för jag räknade med att Botil var född ca 1698 (sid 182 i AI:1 är Botil 72 år och Stina f 1741 är 29) och att Botil därmed var dotter till Gerton Börjessons fru nr i, Botil Olofsdotter (dotter till den Olof Håkansson som jag tror är bror till Elin Håkansdotter i Sjunnamåla/Pukaberg). Men om Per är den Per som föds 1705 så framgår det av övriga mantalslängder att han och Botil är jämnåriga, och då har hon helt enkelt inte blivit inskriven i födelseboken för Vissefjärda. Men eftersom Per och Botil gifter sig så sent som 1727 så passar det ju bättre att de (eller åtminstone hon) är födda 1705.

- Marie

2022-01-22, 14:10
Svar #14

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1531
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:53
    • Visa profil
Jag vet ju inte säkert att Botil Gertonsdotter var Märta Månsdotters dotter, men 4/6 1705 döpte Gerton Börjesson ett barn i Vissefjärda, som tyvärr inte är namngivet i dopnotisen, och så sent som 1747 födde Botil Gertonsdotter en dotter i Sjunnamåla.


Det finns f.ö. en bouppteckning efter Per Jonsson i Sjunnamåla i Medelstads häradsrätts arkiv.

2022-01-22, 16:20
Svar #15

Utloggad Marie Petersson Engnell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 16:27
    • Visa profil
Ja! Du har säkert rätt i detta om dopanteckningen :)

Tack för tipset om bouppteckningen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna