ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp med att tyda födelsetext 1785.  (läst 605 gånger)

2022-01-08, 04:04
läst 605 gånger

Utloggad Emma Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 02:07
    • Visa profil
    • Paulsson
Hej! Jag håller på att forska om Otto Månsson Lerberg, född i Linneryd. Hans födelseår diffar mellan 1781 och 1785. Jag har hittat en födelsetext för den 6 december år 1785. Finns det någon som kan hjälpa mig att tyda den? // Mvh Emma Paulsson.

2022-01-08, 07:21
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5121
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:04
    • Visa profil
Otto i Hornanäs, föddes d. 6, men blef genom vederbörandes oförsvarliga försummelse ej döpt förr. än d. 19de ejusdem. Fadren föregafs wara död, och modr: är pigan Nilla Magnidr. 24 år 5m. g.

2022-01-08, 12:15
Svar #2

Utloggad Emma Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 02:07
    • Visa profil
    • Paulsson

2022-01-09, 17:02
Svar #3

Utloggad Emma Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 02:07
    • Visa profil
    • Paulsson
Hej igen.
Jag har hittat att Ottos mamma gifte sig med en Måns Lustig i Linneryd år 1792. De bildades sedan familj. Otto står med i deras husförhörslängder. Från en längd åren 1796-1800 ser jag att det står något konstigt efter hans förnamn. Kan ni hjälpa mig att tyda vad det är som står?
// Mvh Emma.

2022-01-09, 18:47
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Emma!
 
Jag funderade först på om prästen kanske var lite hemlighetsfull och anmärkte på grekiska att Otto var utomäktenskaplig, men när jag knappade in bokstav för bokstav – jag är ganska säker på att det står ἀπἀιως, med latinska bokstäver apaios – så översätter Google translate detta ord till ”förfärlig”. Om min tydning och Googles översättning är korrekt kan man ju fundera på om anteckningen kanske har att göra med den då 15-årige Ottos allmänna uppförsel eller kristendomskunskap?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-01-09, 19:05
Svar #5

Utloggad Emma Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 02:07
    • Visa profil
    • Paulsson
Hej Marcus!
Tack för svaret :)
// Mvh Emma.

2022-01-09, 20:48
Svar #6

Utloggad Emma Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 02:07
    • Visa profil
    • Paulsson
Jag hittade denna bouppteckning från 1811. Den är för Måns Lustig, mannen som gifte sig med Nilla år 1792. Jag skulle behöva hjälp att tyda den? Det konstiga är att jag kan se Ottos namn där. I ovan bild som tyddes så stod där att Ottos far angavs som död och då Nilla och Måns gifte sig först 7 år senare så tvivlar jag på att Måns är pappan. Däremot är både Måns och Nilla skrivna på samma adress (tillsammans med andra och inte ihop) i husförhörslängderna åren 1785-1792. En annan märklig grej är att Otto inte benämns som ett oäkta barn i sin födelsenotis.

2022-01-09, 20:54
Svar #7

Utloggad Emma Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 02:07
    • Visa profil
    • Paulsson
Det här är andra sidan på bouppteckningen till Måns, som jag också behöver hjälp med att tyda.

2022-01-09, 21:04
Svar #8

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5121
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:04
    • Visa profil
Du har väl inte missat att man skall ange källhänvisningar? Det är mycket lättare att läsa text i Arkiv Digital som är fotograferad med bättre kamera och kan förstoras och så vidare. Nu hittade jag denna bouppteckning ändå, den finns i Konga häradsrätt FII:18 sidan 159, men skriv gärna det nästa gång  :)
 
Så här står det på första sidan:
År 1811 d. 14 December blef laga bouptekning förrätad, efter gl. inhysesmanen Måns Lustig i Hornanäs som är med döden afleden uti sist. September månad, och lämnat efter sig des kära hustru Nila Magnus Dotter samt 5 stken barn, sonen Otto Lerberg Båtsman i Blekinge, Dottren Gietrud 20 år, Dottren Johana 18 år Dottren Elin 15 år, sonen Johan Giöran 12 år, såsom actor på stälet var närvarande Jonas Nilsson i Siggalycke som de omyndigas rätt och bästa bevakar, enkan åtvarnades at egendomen med edplikt edeligen upgifva och framgafs i följande ordning nem.

2022-01-09, 21:09
Svar #9

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5121
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:04
    • Visa profil
På andra sidan är den viktiga delen den här:
 
...älsta sonen Otto är oäckta föd inan desa mackar blefvo sammanwigda, men den af. mannen har gifvet sonen Otto behörig stadfäst ? at han skall äga lika arfsrät med de öfrige söskon...

2022-01-09, 21:20
Svar #10

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Anteckningen på bouppteckningens andra sida stämmer bra med hur jag uppfattat läget. Vid vigseln 1792 sägs Nilla Magnusdotter vara ”Pigan, hans hushållerska”, och i de flesta fall jag sett där en kvinna fött barn utom äktenskapet och sedan gift sig med en annan man än barnafadern har hon titulerats ”kvinnfolk” vid vigseln. Vigseln antyder alltså att Nilla hade ”befordrats” från kvinnfolk till piga eftersom hon nu gifte sig med det utomäktenskapliga barnets fader, vilket ju också bouppteckningen tycks bekräfta.
 
Då kan man ju fundera över anteckningen i födelseboken om att Ottos far ska ha dött innan han föddes? Var detta en efterkonstruktion eftersom Nilla inte ville ”hänga ut” den riktige barnafadern, alltså Måns Lustig? Var han måhända gift vid tidpunkten? Jag vill minnas att alla utomäktenskapliga barn vid denna tid hade arvsrätt efter bägge sina föräldrar om föräldrarna sedermera gifte sig och alltså legaliserade barnet i efterhand, så varför måste då Måns Lustig särskilt stadfästa att Otto skulle få ärva honom? Om jag minns rätt hade barn som föddes i ”hordom” (alltså där någon av föräldrarna var gift på annat håll) däremot ingen arvsrätt, kan så vara fallet här? Att Otto egentligen inte borde få ärva sin far, vilket gjorde att Måns tvingades göra en separat stadfästelse om arvsrätten?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-01-09, 21:38
Svar #11

Utloggad Emma Paulsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 02:07
    • Visa profil
    • Paulsson
Tack så mycket Kalle. Det visste jag inte, men ska börja med att skriva in källhänvisningar  :)
Tack för informationen Markus.
Kollar man på Linneryd kyrkoarkiv AI:6 sidan 730 och AI:7 s.328 så står Måns Lustig själv utan fru. I Linneryd AI:8 s. 648 står han tillsammans med pigan Nilla Magnidotter. I Linneryd AI:5 s. 412 står han och en annan piga ihop, men inget om att han skulle vara gift.

Jag har försökt att hitta om Nilla var gift med någon 1785 och innan, men ingen vigsel vad jag har hittat. Hon stod bodde dessutom endast hos sin mamma i Hästöen och i Hornanäs innan hon gifte sig med Måns.

2022-01-09, 22:00
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Måns står som sagt tillsammans med pigan Nilla i AI:8, s. 648. Och där under finns sonen Otto. Det står alltså bara "s.", inte "hennes oä. s.".

Och i AI:9, s. 650, när de är gifta, heter Otto Månsson. Men det kan ju vara ett misstag av prästen; det kanske gick av bara farten när han skrev Månsdotter på hans systrar.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna