ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västansjö 5:1 Ångermanland Nätra  (läst 2600 gånger)

2022-01-07, 18:26
läst 2600 gånger

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Hej

Västansjö 5:1 Nätra

Det finns en Erik Hansson f 1650 (?) som kommer från Själevad enligt Nätra släkter och gårdar.

Någon som vet närmre vad Erik Hansson har för ana eller ytterligare info?


2022-01-08, 06:57
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Han var soldat, sm båtsman i Backe 1661-74 då han byttes ut mot sin broder Nils Hansson Drake, samt bonde i Norrlungånger 1668-74. Om dessa är från Själevad bör de varit söner till Hans Nilsson på Nordanås 6 f 1581 i ett senare äktenskap (g m 1 nn Christiernsdr) och där finns tre generationer med namnen Nils Jonsson (på Främmerhörnäs 2 1593-1603, Norrvästansjö 3 1605-30), Jon Jönsson (på Norrvästansjö 2 1561-1627) och Jöns Isacksson (på Norrvästansjö 2 1535-61, Gottne 3 1564-70).

2022-01-08, 17:36
Svar #2

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Hej,

Tackar för svar!

Han borde varit född före 1650 om han var soldat från 1661-ff. Är det Backe i Själevad eller det Backe som ligger mer uppåt i Jämtland och som tidigare var en del av Ångermanland?

Antar att Nils Hansson Drake tagit sitt namn som soldatnamn - eller kan det vara ett släktnamn? Har googlat och hittar inte något där.

Om jag förstår rätt finns det en osäkerhet-  och att de kanske kommer från annat ställe än Själevad?

Vänligen
Ander

2022-01-08, 19:16
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Backe i Själevad. Det finns tre: Österbacke, Västerbacke (numera Mo församling) och Lillbacke.
Javisst kan de vara varifrån som helst. Det är möjligt att detta någon gång går att knyta ihop med DNA. Men så länge vi inte vet något kan detta vara en trolig lösning. Det finns inte någon annan lösning (i Själevad!). Hans Nilssons brorson Nils Persson var också soldat 1638-44 och därför kan detta vara en tänkbart yrke för en två arvlösa söner (Nordanås 6 är ganska säkert första hustruns arv. Ganska stora åldersskillnader mellan sönerna gör det troligt att bröderna är halvbröder med den Christian Hansson d 1672 som tog över hemmanet 1653, kan vara född i slutet på 1620-talet, Erich född ca 1640 och Nils bör vara född efter 1650.)
Drake är med all sannolikhet ett soldat- eller, i detta fall, båtsmansnamn. Nils blev senare skeppsbefäl och bör har bott i Karlskrona.

2022-01-09, 12:26
Svar #4

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Bra, då vet jag givet att Själevad är utgångspunkten.

Tänker att om Hans Nilsson är född 1581 skulle han vara rätt gammal vid drygt 1650 drygt dvs vid tiden för Nils Hanssons Drakes födelse. Inte omöjligt som det var förr i tiden, men gör det lite mer osäkert. Är det känt om Hans Nilsson gifte om sig?

Antar vi får se kopplingen via DNA. Just nu har jag kopplingar i den här linjen till Skelleftetrakten och Trondheim vid 1500 talet cirka.




2022-01-10, 08:06
Svar #5

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Nej, det finns inget om det i vare sig domböcker eller mtl 1641-45 där förekomsten av en hustru anges särskilt. En sådan uppgift hade förändrat bedömningsläget. Men det måste ha förekommit hundratals omgiften bara i Själevad under första halvan av 1600-talet utan att det finns några bevarade uppgifter om det. "i den här linjen" vad betyder det? Är detta ditt Y-DNA?

2022-01-10, 16:28
Svar #6

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Ja det är Y-dna koppling jag tänker på. Den går via Per Ersson i Överdal 2 1789-1800. Per Ersson f 1758 kommer tydligen från Västansjö 5:1 som leder till Erik Hansson enligt Nätraboken.

Det finns dock en liten brasklapp. Tydligen ska Per Erssons far ha bott i Överdal 1790-1800 enligt mantalslängderna. Tyvärr anges inte "hans fars" namn märkligt nog.

Om så var fallet att Per Erssons far bodde där 1790-1800  så faller kopplingen till Västansjö 5:1. Detta bl.a då Per Erssons far i Västansjö 5:1 Erik Johansson dog 1771.

Annars så ska Y linjen gå till Erik Hansson. Per Ersson har bl a som faddrar personer i Västansjö 5:1. Samt så har jag match till Skellefteå och Sunnanå där 500 år tillbaks enligt Y-full. Samt Trondheim något tidigare (väntar på tidsbestämning).

2022-01-11, 10:29
Svar #7

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Nog är Per Ersson på Överdal 2 från Västansjö 5. Det talar faddrarna till sönerna Eric f 1790 och Eric f 1795 för samt dottern Christinas namn efter farmor i Västansjö. Erik Johansson på Västansjö 5:1 har också en son Per som konfirmerades 1776. Det finns dock två saker som förbryllar, dels anteckningarna om nattvardsgångar längst till höger på Pär Ersson i Nätra DII:1b s 297, dels en fader i hemmet (Överdal 2) enl mtl 1792-1800 som inte finns i hfl.
Märkligt att du har en match i Skellefteå. Så är det även för mig som har all släkt i Nordingrå. Jag tycker dock mig ha överbryggat detta genom två bröder Per och Clemet Svensson som med några års mellanrum på 1560-talet flyttade från Ragvaldsträsk till Häggvik.

2022-01-11, 12:41
Svar #8

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Vad står det mer precist om nattvardsgången, kan det vara att Per Ersson var dräng? Eller finns det någon födelsebok som anger att Per är son. Noterar att det bara står 1758 och ingen månad. Samt det finns en Erik Jonasson? i hfl eller är det någon son?

Det som gör det ännu mer märkligt är att jag nyss stötte på ett träd på Myheritage som verkar vara korrekt i övrigt och anger hans namn till Per Ersson Solfström 1758-31 jan 1839. I trädet anges dock Gretas Persdotters födelsedatum till 1 augusti 1762 i Vibyggerå och inte 1763 som i andra källor.  Har inte fått kontakt, men känns inte som något man drar till med och trädet i övrigt verkar ok. Om man googlar på namnet Solfström så hamnar man i Vasa med svenska förnamn. Kan det vara att hans far pratade finska?
I övrigt ska de ha gift sig 1790 enligt ett annat träd.


Har försökt få till bryggan en längre tid nu. Egentligen var första funderingen i farfars kök för länge sedan - undrar anorna kommer ifrån? Matchningen mot Trondheim är något senare inte tidigare. Säg 1500-1600 tal. Det finns även kopplingar längre tillbaks i tiden mot främst Skellefteå,  Österbotten och Norge. Samt även Clemens Jonsson f 1500 i Sund.

2022-01-11, 14:10
Svar #9

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Någon fb finns inte i Nätra men nog står det väl "Son" i DII:1b 98? Och säker blir jag när jag läser mtl 1776. Erik Janssons änka hade tre söner i mtl, men det borde vara fyra. Förklaringen finns i marginalen "son Per ganska oferdig och sjukelig". Om han var född 1758 borde han också ha konfirmerats tidigare, men det var väl hans hälsotillstånd som inverkade. Solfström tror jag inte på i och med att två bröder Eric och Hans med hustrur var faddrar för Pers barn 1790 respektive 1795.
Hustrun från Överdal måste också vara fel. Den Marget Persdr som föddes 1762 1/8 gifte sig med skräddaren Johan Dahlbäck i Överdal 1789, bekräftas av faddrar för deras barn Brita Christina och åldersuppgift för Marget. Västansjö 4 är Pär Erssons hustrus ursprung.

2022-01-11, 16:18
Svar #10

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Vad jag förstår så finns det två Per Ersson? dvs Per Ersson i Dal och Per Ersson i Vibyggerå som är syskon till Erik Ersson i Västansjö enligt dennes bouppteckning 1814.

Dessutom anges samme Erik Ersson i Västansjö som fadder till Per Erssons första barn Erik 1790 och en annan bror till dem, Hans Ersson i Västansjö som fadder till Per Erssons tredje barn Erik 1795.

Eller är det bara 3 barn, blir lite osäker här.  Per Ersson i Vibyggerå levde ganska länge så han torde haft bra hälsa gissar jag. Vet inte hur länge Per Ersson i Dal levde.

Ok tack för info om Greta och Västansjö 4. Det kanske var där Per Ersson i Vibyggerå fick kopplingen till Västansjö 5. Eller så är han sonen.

En del saker är lite märkliga fortfarande som att det till exempel i mantalslängderna uppges att Per Erssons fader är inhyses i Överdal på 1790-talet. Vem kan det vara och att Per Ersson tycks finnas med i kommunionlängderna både för Nätra och Vibyggerå 1790-1791.



2022-01-12, 09:03
Svar #11

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det finns tre söner, Per, bonde på Överdal 2, Erik, bonde på Västansjö 5:3 sm torpare och Hans, bonde på Västansjö 5:2, som finns med i bouppteckningen. Den fjärde sonen är Jon som hade senaste anteckning i kommunionlängden 1777. Kan ha dött det året, i varje fall bör han ha dött före 1814 och det finns tydligen inga bröstarvingar till honom. Det fanns även en dotter Sara med sista anteckning 1774 i kommunionlängden även omnämnd i bouppteckningen med sin man Per Persson i Näske.
Jag påpekade för Jan att sidorna 188-303 i kommunionlängden omfattar hela perioden 1784-98 men innehåller endast åtta kolumner. Det är därför kommunionlängden där är svårtolkad. Att Per där har anteckningar i 8:e kolumnen kanske man därför inte ta så allvarligt. I Släkter och gårdar i Nätra har modern Kerstin Ersdr inget dödsår och jag är bara säker på att hon fanns där 1789 om man granskar datum för nattvardsgångar på s 297.
Slutsatsen blir att det finns inget tvivel på Y-DNA-linjen till Västansjö 5:1 och Erik Hansson från Själevad.
Lite svårare blir det att tolka anteckningen i mtl om Per Erssons fader. Marginalanteckningarna i 1789 års mtl är lite kryptiska. Landbonden som brukade 2/3 av hemmanet överlämnade sin del till ägaren Per Ersson. 1/3 av hemmanet är skriven på Per Persson som sålde sin del till Per Ersson. Arvtagare till hemmanet var Cherstin Samuelsdr, hade dött redan 1756. Hon hade med sin man Per Persson äldre två söner varav endast den yngre, Samuel, överlevde till vuxen ålder. Han hade något år tidigare flyttat till sin hustrus hemförsamling Ullånger och måste ha sålt sin arvsrätt, kanske direkt till Per Ersson, eller till Per Persson yngre (1743-99), bonden som 1788 sålde sin tredjedel till Per Ersson. Orsaken till att han ännu 1800 fanns i mtl var att han dog 29/12 1799, lite för sent för att strykas i 1800 års mtl. Han ohh var barnlösa, kan någon gång ha antagit Per Persson som deras fosterson.

2022-01-12, 16:08
Svar #12

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Det är tur att man släktingar från Nätra och Örnsköldsviksområdet så man får god hjälp, tackar!

Nu gäller det bara att få ihop Erik Hansson i Själevad med Erik Olofsson f.1539 i Sunnanå 5 Skellefteå eller Eriks Olofssons far.


Vad gäller Greta Persdotter Västansjö 4. Fick inte ihop födelseåret med 1763 och Nätraboken med far Per. Född 1767?

2022-01-13, 09:16
Svar #13

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Nej, inte född 1767. Har du boken Släkter och gårdar i Nätra? 1767 är tillträdesåret på hemmanet, Gretas far Per Olofsson är enligt boken född 1724.

2022-01-15, 11:43
Svar #14

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Ok då uppdaterar jag året.  Har för övrigt ett vältummat ex av Släkter och Gårdar i Nätra (liksom övriga Släkter och gårdar böcker).

Samt har även familjeregister för Själevads socken 1681-1785.
Där anges båtsmän från 1681-ff som förekommer i födelse och vigselböckerna och de verkar kunna komma från allerstädes. Hittar tyvärr inte Nils Hansson Drake vilket kan bero på att han inte är född eller vigd i socken vid 1681-ff eller att han flyttat. Står det när han flyttade?

Det finns en Drake från Brunflo f, 1684 men det är nog ett stickspår.

Står det inget om var Erik eller Nils kan ha kommit ifrån i någon rulla (verkar har varit vanligt att ange)?

Hittar även Christian Hansson d 1672 i boken med fru Märit. Fins det någon uppgift om när fadern Hans Nilsson f 1581 dog och vem som var hans far?

2022-01-15, 18:29
Svar #15

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det var Erik Nylander som skrev familjeregistret. Boken skall omfatta perioden 1681-1785 men enligt förordet till förteckningen av båtsmän så finns inget material från det s k äldre båtsmanshållet. Medan det finns i stort sett heltäckande material i form av generalmönsterrullor från det yngre båtsmanshållet så finns endast två rullor från det äldre, nämligen 1674 och 1681. Dessutom överfördes kvarvarande soldater från Ångermanland (och Medelpad) från knekthåll till båtsmanshåll 1661. Därigenom kan några båtsmän återfinnas från arméns rullor med slutåret 1661 och ett fåtal är också omnämnda i domböcker.
Bröderna Erik och Nils Hansson finns på tre ställen. Erik ersatte Olof Jonsson i Backe (f 1619 bonde på Västerbacke 4 1646-74, mönstrad i Törna i februari 1657). Själv tillhörde han den grupp som fanns kvar som soldat 1661. Nils Hansson påstås i 1674 års rulla ha ersatt sin broder Erich Hansson. I roten återfanns som en av fem bönder Olof Jonsson i Backe. På hösttinget 1667 uppbjöds första gången ett testamente från systrarna Segridh, Marit och Giärtrudh Pedersdöttrar i Lungånger. Det måste vara detta testamente som gör att Erich kommer tilll Norrlungånger. Samtidigt är hemmanet hans "aflinge" (db 1676 vt §19) vilket gör det troligt att han själv är ingen arvinge. Ändå kan han vara släkt till systrarna (döttrar till Pedher Andersson, bonde i Norrlungånger 1603-48), t.ex. kusinbarn på deras möderne. De hade säkert skrivit in någon förmån i testamentet vilket gav dem rätt att bo kvar på hemmanet. Något måste dock ha gått snett eftersom Erich sålde hemmanet och istället köpte ett i Västansjö i Nätra. (En Israel Hansson i grannbyn Järved lovade att ta emot och förestå systrarna 1673. Israel omnämndes redan 1675 som borgare och fiskare i Norrtälje!)
Nils Hansson Drake finns i båtsmansrullan 1681. Han finns inte i de listor som jag fått av Mikael Lejdeby över vart Norrlandsbåtsmännen tog vägen när de överfördes till det nyupprättade båtsmanshållet i Blekinge. Men han fanns i en generalmönsterrulla från 1692 där han anges vara underskeppare men att han (vid denna mönstring?) avancerade till medelskeppare. Därför är det troligt att han flyttade direkt till flottans station i Karlskrona.
Hans Nilssons föräldrar? Det finns egentligen bara en omständighet som kan ge ytterligare generationer bakåt, nämligen hans brorson Nils Andersson, soldat 1638-44. Det antyder att Hans har en bror Anders. Under förutsättning att denne broder Anders Nilsson finns i Själevad och att han återfinns i någon samtida källa så är Anders Nilsson i Norrvästansjö 3 en trolig som jag nämnde i mitt första svar.
Uppgifter om Hans Nilsson finns inte efter 1654. Närmare än så kommer vi inte i brist på bevarade kyrkliga handlingar före 1668 (Hans eventuella testamente till kyrkan finns inte i kyrkoräkenskaperna som börjar detta år.)

2022-01-27, 17:48
Svar #16

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
I Släkter och Gårdar i Nätra anges Erik Hansson komma från Själevad i kolumn 3 utan parentes. Det innebär som jag förstår att födelseorten är känd. Så det borde finnas något dokument som styrker detta och kanske anger varifrån.

Vad avser Nils Hansson Drake så har jag kolla med dem som förskar på båtsmännen som flyttades (googlade på Lejdeby). Svaret blev "tyvärr har vi inga båtsmän med de namnen i våra register. Har Nils Hansson Drake varit underskeppare och sedan medelskeppare, undrar jag om han verkligen var båtsman, för de båtsmän vi har i våra register avancerade så gott som aldrig till sådana tjänster. Kanske de var kofferdibåtsmän, vilka var i handelsflottan, alltså inte militära och där kan de kanske ha stigit i graderna på det viset".

Jag har införskaffat boken om Båtsmännen i Själevad, Örnsköldsvik, Mo och Björna skriven av Knut Linderssson 1973. Där hittar jag ingen Nils Hansson Drake 1689 någonstans.

Har även försökt hitta Pedher Andersson i Lullånger men finns inte i några släktträd. Vad heter hans fru och när kan hon vara född?

2022-01-27, 18:20
Svar #17

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det var Jan Nordvall och jag som skrev boken, Jan står för den slutgiltiga skrivningen, men jag ansvarig för den del av innehållet som rör omkringliggande socknar.
Ja, det står Själevad utan parentes i boken. Jan har aldrig ställt just frågan "Ska jag skriva Själevad med eller utan parentes?" Men i så fall hade jag nog svarat utan parentes. Det är ytterst sällan födelseorten anges för 1600-tals-personer som tillhör allmogen i andra källor än kyrkoarkivalier. När det gäller Erik Hansson finns det ingen uppgift om vilka föräldrarna är. Men med hänsyn till att det vid en antagen födelsetid (ca 1640) finns flera möjliga i Själevad så har jag inga problem med att Jan skrivit så. Det som stöder teorin är att en bror ställde upp istället för honom när han avgick som båtsman för en Själevadsrota. Om jag känt till vem som varit deras fader hade jag lagt till dennes bostadsort 1640 och om den varit okänd just 1640 hade en parentes varit på sin plats.
Ja, Mikael Lejdeby har säkert rätt. Nils blev nog aldrig båtsman i Blekinge utan avancerade direkt vid förflyttningen till Blekinge till fartygsbefäl och var som sådan skriven vid amiralitetet i Karlskrona.
Släktträden idag utgår till ca 95 % från nu levande personer. Anledning till att du inte hittar Pedher Andersson i nutida släktträd är att han med all säkerhet saknar barnbarn. De tre kända döttrarna och den son Anders en son som skrevs ut som soldat 1629 och dog troligen i Preussen samma år dog ogifta utan att lämna ättlingar efter sig. Peders hustrus namn är okänt.

2022-01-28, 09:49
Svar #18

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Ok, tur att man inte behövde vara båtsman verkar varit en något slitsam tillvaro om man skummar Lindersson´s bok. Ska se om jag får tag på Nils Hansson.

Det jag inte riktigt får ihop är åldern är om Nils Hansson skulle vara fader och född 1581 med Nils född på in 1650-talet. Fanns det fler möjliga i Själevad givet antagen födelsetid (ca 1640)?

Har försökt komma vidare i Trondheim där det finns en match från ca 1600 och där släkten ska ha funnits sedan 1200 talet enligt muntlig sägen. De norska böckerna går inte riktigt lika långt tillbaks som de svenska (tack Gustav Vasa). Har hitintills kommit till en Nils Pederson i Trondheim född runt säg 1695-1700. Verkar vara Peder och Nils i flera namn.

2022-01-28, 10:15
Svar #19

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Utdrag ur min Själevadsdatabas, födda 1575-1620 + kommentarer:
4048 Hans Jonsson 1585 cirka, bonde i Haffsta 1600-03
4436 Hans Nilsson 1581 Själevad. Bonde på Nordanås 6 1615-52
5428 Hans Hansson 1575 cirka Själevad, bonde på Sörvästansjö 2 1600-03
5431 Hans Hansson 1602 cirka, dennes son soldat i Kittelsbölen 1623-25
9089 Hans Pedersson 1600 cirka. Omnämnd som boende i Alnäs i db 1642 (kan möjligen vara sm borgaren och skepparen i Härnösand Hans Pedersson Burön f ca 1620 från Arnäs)
18793 Hans Swensson Klåckar 1580 cirka Själevad. Klockare i Översjäla 1618-35, barn födda 1609-15, bland annat Erik Hansson Ångerman (1615-84), rådman i Uppsala stamfar för släkten Upmarck
19133 Hans Hansson 1575 cirka Själevad. Soldat och bonde på Svedje 5 1603-09
Beträffande DNA-träffar i Norge. Min släkt härstammar ganska säkert från Skellefteå cirka 1300-1570 men innan dess från Storbritannien via Norge, troligen Tröndelag (utan att lämna spår i DNA-träffar!). Kanske fler Skelleftesläkter härstammar från Norge?

2022-01-28, 13:45
Svar #20

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
När jag letade i omkringliggande socknar hittade jag faktiskt en som saknas i registret i Nätraboken, nämligen Hans Christiersson i Utby f 1612, på en fastighet som Jan kallat Utby 4:1. Han kan också vara far till Erik och Nils med tanke på att Erik kom till Nätra 1674. Kända barn: Olof f 1645?, bonde i Utby, Bäck 4:1, Sörgård 1:1, Bergom 1:1, och Christier som fick två oäkta barn 1671 respektive 1672.

2022-01-28, 17:23
Svar #21

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Jag skulle nog spontant satsa mina sekiner på

9089 Hans Pedersson 1600 cirka. Omnämnd som boende i Alnäs i db 1642 (kan möjligen vara sm borgaren och skepparen i Härnösand Hans Pedersson Burön f ca 1620 från Arnäs

Som jag förstår det då kan det vara Hans Pederson från Burön Arnäs? Dels för namnet Peder. Åldern känns bättre. Det verkar kunna gå tillbaks till Biör Kåse som hade fäbodar i Kåsböle Lövånger. Det är ungefär där jag hade förväntat mig att hitta en anfader, dvs det finns koppling till Skellefteåtrakten. Ligger även vid kusten då merparten verkar ha bott vid kusten runt Skellefteå, Piteå och Österbotten. Med betoning på Skellefteå. Sen finns det ett antal norrmän som matchar så som jag förstår det så kan det vara ganska troligt att det är norrmän som kommit till Skellefteå med omnejd. Vattenvägen är tydligen inget problem att komma från Trondheim.

Vad jag förstår så finns det en del norska ord i den lokala Skellefteådialekten. Det kan möjligen ha påverkats av att allt norr om Skellefteåälven inte låg under Svea rikes översyn  förrän runt Gustav Vasa. 

Jag har också matchningar på min mors sida (mtDNA) mot Skellefteå tidigt där det annars bara är från Örnsköldsvikstrakten. Så verkar ha varit en del utbyte.



2022-01-29, 06:45
Svar #22

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Hans Pedersson fick burskap i Härnösand först 1656, dessförinnan några år skeppare åt Jöns Brynielsson. Två söner är kända, Johan Burholm och Jon Bure, båda födda cirka 1670 och bosatta i Härnösand. Deras morfar var Daniel Johansson på Getberg 1 från Sjöland 5 i Vibyggerå f ca 1630 d 1694.

2022-01-30, 11:57
Svar #23

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Det skulle således kunna vara det som är kopplingen till Västansjö för Erik Hansson, dvs Västansjö är inte så långt från Sjöland som jag förstår det. Några övriga mer eller mindre kvalificerade gissningar:

På Geni anger någon att Hans Persson haft två fruar även om den första är namnlös. Är inte helt orimligt med tanke på ålder. Noterar även att Eriks son döps till Johan liksom Hans Perssons första son med Kerstin Danielsdotter.

Israel Hansson från Järved 1:1 bör vara jämnårig med Nils Hansson. Järved, Arnäs ligger inte så långt från Burön. De är båda skeppare och bör ha stött på varandra (kanske hos Jöns Brynielsson). Att Hans Persson är skeppare kan ha underlättat för Nils Hansson Drake i sin roll som båtsman och underlättat att han befordrades.

Biör Pedersson på Burön 2:1 1566-1596 bör ha haft en fader som heter Peder. Här kan möjlig koppling finnas till Trondheim dvs det skulle kunna passa in. Tänker då att Marget skulle kunna vara kopplingen till Biör Kåse. För någon känd Peder hittar jag inte i Arnäs boken.



I övrigt vad gäller Jöns Isacksson på Norrvästansjö 2 1535-1561 så anger merparten av träden att han har en norsk fru Tollaksen och en finsk son Jon Finne. Här känns det som sammanblandning med Norr-västansjö i Grangärde Dalarna?


2022-01-30, 15:01
Svar #24

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Västansjö ligger dubbelt så nära Utby än Sjöland och framför allt i samma socken.
Per och Peder är samma namn, men jag tror att Biörs fader är hans trolige företrädare på hemmanet Peder Andersson.
Ja, på nätet verkar havet storma, man knyter oblygt ihop personer med samma namn som bor 50 mil ifrån varandra.



2022-01-31, 18:33
Svar #25

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar

Där ser jag nu en detalj som gör fader: Hans Nilsson, Nordanås 6 mindre eller o-trolig. I 1650 års mtl skattar han inte för hustrun som påstås vara sjuk. Följande år skattar han varken för hustrun eller sig själv som båda sägs vara över 60 år. Hustrun, möjligen efterträdaren Christier Hanssons moder, är alltså född senast 1591 vilket gör det mindre troligt att hon skulle vara mor till Erik och Nils Hansson. Visst kan hon istället vara en tredje hustru.
Det finns inte så många alternativ kvar i Själevad. Då får man snegla på grannsocknar. I Nätra finns bara Hans Christersson i Utby. I Anundsjö två (läste igenom 1643 års mtl), nämnde Hans Christiersson och Hans Biörsson, Hädanberg 2:1. I Arnäs ingen. Längre bort ligger Sidensjö, ingen i 1643 års mtl, och Grundsunda och där finns en möjlig:

ANSEDEL  Hans Ersson

Hans Ersson
* cirka 1585
† cirka 1665 Grundsunda Skede
-------------------------------------

  Fam:
  nn * cirka 1585
  g: cirka 1610 Grundsunda
     Erik * cirka 1610 Banafjäl 3:1
     Maria * cirka 1630 Banafjäl 3:1
     Jacob * 1631 Skede 4:1
  Fam:
  Anna Larsdotter * cirka 1610 Hornön 2:1
  g: cirka 1630 Grundsunda
     Sara * cirka 1635 Skede 4:1
     Olof * cirka 1635 Skede 4:1
     Karin * 1644 Skede 4:1
     Pähr * cirka 1635 Skede 4:1
-------------------------------------


Det finns som synes en son Erik där men han dog redan 1629 så namnet Erik (och Nils) är ledigt. Både Olof och Pär  var också soldater. Jag har ingen aning om varifrån Hans Ersson kommer.

2022-03-18, 11:19
Svar #26

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Tittade lite närmare på Israel Hansson från Järved 1:1 och hur han skulle kunna komma in i det hela. Hans linje går tillbaks till Olof Staffansson brukare 1535-ff.

Hittade denna utfärdad 1495 i Västerbotten för Olof Staffansson där markbyte sker mellan Västerbotten och Arnäs.

https://sok.riksarkivet.se/?Sokord=Nils+Hansson+v%C3%A4sterbotten&EndastDigitaliserat=false&Fritext=Nils+Hansson+v%C3%A4sterbotten&AvanceradSok=True&page=1&postid=sdhk_33568&tab=post&FacettState=undefined%3Ac%7C#tab

Nyland finns nära Skellefteå och i ett område där jag skulle kunna förvänta mig att hitta en koppling.

Det skulle också innebära att Olof Staffansson bör varit född tidigast 1480 och inte 1500 som anges i alla släktträd.

Och att det här kan finnas en koppling mellan Nils Hansson och Israel Hansson. För såvitt jag förstår så är inte Israel Hanssons far även far till Erik Hansson. Men kanske nära vänner från Skellefteå sedan ett tag tillbaks?

2022-03-18, 15:02
Svar #27

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Den kopplingen är jag skeptisk till. Den Olof Staffanssson i Ström som 1498 stadfäster ett köp som hans föräldrar gjort tidigare kan knappast vara identisk med Olof Staffansson i Järved som skrivs som ägare till ett hemman där ännu 1563. Jag kan inte påminna mig att jag i de släkttavlor jag gjort kunnat anta att någon är antecknad som bonde i 65 år. Du har skrivit född tidigast 1480. Jag skulle vilja skriva senast 1475. Namnet Staffan finns i Ström, Staffan Persson som jag placerat på Ström 4:2. Han skulle kunna vara bror- eller systerson till Olof Staffansson i Ström. Biörn Olofsson som efterträdde Staffan i min uppställning skulle kunna vara son till Olof Staffansson.

2022-03-21, 09:14
Svar #28

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Ok, tack för svar! För övrigt intressant med dessa långväga kontakter och markbyten. Skellefteå är ju inte nästgårds.

2022-03-22, 10:20
Svar #29

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
En fundering, hittar ingen fru till Erik Hansson i Nätra boken. Är det så att hon lyckats hålla sig undan i alla dokument eller finns det någon möjlig fru till Erik Hansson?

2022-03-23, 06:31
Svar #30

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Hon torde ha dött 1695 eftersom hon finns i mantalslängder till detta år men inte senare. Det finns några kvinnor som saknar anknytning till eventuella äkta män i domböckerna men ingen av dem kan knytas till Erik. Troligen heter hon Johansdotter eftersom en son hette Johan. Något möjligt förnamn har inte Jan Nordvall kunnat hitta. Han är väl annars den ende som kan ge någon ytterligare upplysning.

2022-12-29, 10:21
Svar #31

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Hej,

Fick nedan svar från Jan O Nordvall om frågan var Erik Hansson kan komma ifrån.

"Jag har EH *1635, men det är nog osäkert.
Också en svag ant. att han skulle komma från N- lungånger??"

Vilken av de fem gårdarna i Norrlungånger rörde det sig om?


2022-12-29, 13:43
Svar #32

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 957
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:13
    • Visa profil
Hemman i Ångermanland blev numrerade och kan läsas i Specialjordeboken 1708. 
Tidigare gjorda numreringar i redovisningar är att bönderna är följda tillbaka i tiden medelst skattelängder.
För året 1635 finns tiondelängd i Länsräkenskaperna och det går att läsa om det finns någon Hans. Arkiv Digital har filmat dem.

2022-12-29, 18:05
Svar #33

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Då har du hittat någon som jag inte kommer åt. Om jag gör en sökning på ordet Länsräkenskaper under "Arkivsökning" så kommer tre rubriker som möjligen kan innehålla tiondelängder från Själevad: Norrlands län, Härnösands län och Västernorrlands Län. Men var finns tiondelängderna?
Men jag tror ändå Jans besked inte gav något nytt utöver diskussionen ovan. Hans anteckning om Norrlungånger kommer sig från det faktum att Erik Hansson i Västansjö närmast kom från Norrlungånger, från ett hemman som jag valt att kalla nr 6. Orsaken är att hans s.k. avlingehemman såldes till två som redan hade var sitt hemman i Norrlungånger, Lars Persson på nr 5 och Abram Stensson på nr 3 (db 1674 ht §8 m.fl.).

2022-12-29, 22:21
Svar #34

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 957
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:13
    • Visa profil
Tiondelängden för Själevads socken år 1635 är tokigt inbunden, så den fortsätter på fol 677.

https://app.arkivdigital.se/volume/v900700?image=7160


2022-12-30, 10:21
Svar #35

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Tack, den hittade jag inte själv trots att jag försökte bläddra igenom akten. Men där fanns bara en Hans, ovannämnde Hans Nilsson på Nordanås 6.

2022-12-30, 13:43
Svar #36

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
vilket nummer har "aflingehemmanet" mån tro innan det delas

2022-12-30, 14:24
Svar #37

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det är som Lennart beskrev i sitt inlägg igår kl 13:43. För att skapa bättre ordning i fr.a. jordeboken fick varje hemman ett nummer 1708. Då fanns Erich Hanssons hemman inte kvar. Huset rivet och jorden uppdelad mellan Abram Stensson och Lars Persson. Ertch Hanssons hemman har alltså inget nummer enligt 1708 års numrering. Denna finns kvar än i dag, i den del som inte ingår i Örnsköldsviks stadsförsamling. Men jag har i min Själevadsdatabas valt att ge det numret 6 som åtminstone under 1700- och 1800-talet var ledigt.

2023-01-02, 09:11
Svar #38

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Går det att se vilka som bodde på Norrlungånger 6 innan Pedher Anderssson

2023-01-02, 10:26
Svar #39

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
1535-1551 Nils 
                 h Marget 
1551-1554 Peder Nilsson, Norrlungånger 
1557-1561 Peder Nilsson, Norrlungånger 
1572-1588 Anders Pedersson, Norrlungånger 
1599-1603 Nils Andersson, Norrlungånger 
1603-1646 Pedher Andersson, Norrlungånger  d 1646
1646-1648 h Märit
1648-1668 Giärtrudh Pedhersdotter, Norrlungånger  ? d 1685
1668-1674 Erich Hansson, ?Nordanås 6

2024-02-29, 13:21
Svar #40

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
 
FTDNA har utvecklat en funktion där de beräknar migrationen på y sidan. Denna visar att Erik Hanssons förfader landade i kröken av Ångermanlandsälven på 950-talet. Dvs rätt nära Torsåker där även Christer Segersson f 1630? som innehade Västansjö 5:1 innan kom ifrån (Hjärtnäs). Det visar även att släktingar rörde sig därifrån till Själevad uppåt Backe hållet och runt där, vilket skulle kunna förklara hur Erik Hansson hamnade i Själevad. Dvs Olof Jonsson född 1619 i Backe skulle kunna ha varit en släkting. Det är inte osannolikt att Erik Hansson kommer i närområdet runt Torsåker.

Det finns även en koppling till Ramsele som är ett alternativ var Erik Hansson kan komma ifrån, dvs där släktingar rört sig upp till Ramsele.

Finns det någon Hans under den här perioden i dessa områden runt 1600 talets början som skulle kunna vara far till Erik Hansson från Västansjö 5:1 (f1635-1650)?

2024-03-01, 07:56
Svar #41

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
En möjlighet är Hans Nilsson på Tomte 1 (ca 1615 - ca 1682). Han är båtsman, troligen till 1673. Han efterträddes av (troligen) sonen Nils Hansson som visserligen är ogift i mtl 1684 men redan tre år senare skattar för en dotter. Bör alltså ha en förhistoria och kan vara den Nils Hansson i Backe som lejdes av sin bror Erich Hansson 1674. Teoretiskt sett kunde det finnas bevis om Erik Hansson i Västansjö och Nils Hansson i Tomte har nu levande agnatiska avkomlingar.

2024-03-01, 13:28
Svar #42

Utloggad Anders WestinYH

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 13:52
    • Visa profil
Kan möjligen vara densamme. Dock när jag kollar på Nils Hansson så anges han som avliden 1691 medan Nils Hansson (Drake) tydligen fanns i generalmösterrullan från 1692.

Det behöver inte vara exakt Torsåker. Mer i närheten, skulle kunna vara Lökom, Undrom eller liknande.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna