ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vallerstadsprost  (läst 469 gånger)

2022-01-07, 16:57
läst 469 gånger

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
I herdaminnet uppges att änkan efter prosten Haraldus Johannis  (d 1597), Anna Nilsdotter, gifte om sig ca 1600 med makens efterträdare Olaus Haqvini Scheningensis, d ca 1625.
Men enl Vallerstad C:1 begr 1641 26/1: hr Harald Petri, fordom pastor i V, hustru Anna Nilsdotter, på sitt niotionde år.
Men om Olaus Haqvini var hennes 2:e make borde det ju stått att hon var änka efter honom???
Kanske ägde detta 2:a äktenskap aldrig rum?
1:e maken benämns Harald Petri även på annan plats i dödboken, så herdaminnets uppgift att han hette Harald Johannis bör väl vara fel.

2022-01-08, 07:43
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Herdaminnena är tyvärr inte alltid korrekta och dessutom saknar de oftast källhänvisningar till sina påståenden. Men i detta läge bör du även ögna igenom de äldsta domböckerna för det är min erfarenhet att prästerskapet ofta figurerar i dem i olika sammanhang.

2022-01-08, 10:14
Svar #2

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Jovisst kan jag titta i de äldsta domböckerna och kanske även i Domkapitlets handlingar, men jag tänkte att kanske någon annan släktforskare också funderat över detta problem och hittat en förklaring.
Kanske gifte Anna inte alls om sig, vid 50 års ålder, med den nya kyrkoherden?

2022-01-08, 12:59
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6977
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 09:26
    • Visa profil
En mycket hastig kontroll av landskapshandlingarna ger inget annat än "herr Harald i Vallerstad". Däremot kallar Rudelius (B 8:1, s. 40, Linköpings stiftsbibliotek) honom Petri (samt att änkan gifte om sig med efterträdaren):


2022-01-09, 09:31
Svar #4

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Kanske förhöll det sig så här: När Anna Nilsdotter avled var ju hennes son Johannes Haraldi Wallerius kyrkoherde i Vallerstad, så han var väl ansvarig för anteckningen i dödboken om att modern var änka efter hans far.
Möjligen tyckte han det var en viktigare uppgift att anteckna än att modern senare blev änka även efter sin 2:e make Olaus Henrici, Johannes Wallerius´ styvfar.
Kan man ana en motsättning mellan Johannes och hans företrädare och styvfar?



2022-01-10, 12:23
Svar #5

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6977
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 09:26
    • Visa profil
När jag nu återkommit hem kan jag konstatera, att det är hos Håhl som det felaktiga patronymikonet finns. Håhl skall man sällan eller aldrig lita på. I det moderna herdaminnet (Westerlund/Setterdahl/Meurling), del 2. s. 264 skrivs namnet Haraldus Petri med en källa: "Han har underskrifvit...Presterskapets obligation och Försäkring i Upsala 1594 19/2, då han skrifver: Haraldus Petri in Wallersta".

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna