ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elever från Östbo i Växjö skola under 1600-talet  (läst 362 gånger)

2022-01-06, 18:11
läst 362 gånger

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 725
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:39
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Hej
Jag har skapat en Excel-fil över elever i Växjö skola under 1600-talet. Här bifogas utdrag gällande elever från Östbo härad. (Registret avsåg från början elever utan släktnamn, varför någon någon enstaka släkt kan förbigåtts. Elever med släktnamn fanns i annat register). Mycket få elever hade släktnamn på 1600-talet).


MVH/Lars-Åke

2022-01-11, 17:59
Svar #1

Utloggad Ulf Helgesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 13:19
    • Visa profil
Hej,
Mycket intressant men jag undrar varför inte gårdarnas namn kommit med i större utsträckning? I slutet av 1600-talet börjar ju namn på de enskilda gårdarna förekomma i jordeböckerna och ersätta "enbart" husbondens förnamn och bynamnet. Fick inte detta något direkt genomslag i de matriklar som upprättades vid läroanstalterna?
Hälsningar
Ulf

2022-01-11, 21:07
Svar #2

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 725
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:39
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Svaret är nej. För Smålands del har jag studerat Växjö skola och gymnasium, dito Kalmar och trivialskolorna i Västervik, Eksjö och Visingsö. Det borde ha funnit trivialskolor också i Jönköping och Vimmerby. Det har vidare funnits någon form av skola i Värnamo och Vrigstad.


Men släktnamn började användas 1679 av söner präster. År 1681 hade samtliga prästsöner släktnamn. Från 1683 började släktnamn användas på söner till befäl och fogdar m.fl. År 1696 har också flertalet bondsöner också släktnamn.


Jag har skapat en 7-sidig läsanvisning till  Växjö skolors matriklar 1651-1819 till hjälp för dem som vill fördjupa sig i materialet. Kontakta mig via e-post.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna