ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bruksinspektor Lars Mullin  (läst 713 gånger)

2022-01-06, 00:27
läst 713 gånger

Utloggad Rasmus Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-09-28, 21:02
    • Visa profil
Jag är nyfiken på om det finns någon som har mer information om bruksinspektor Lars Mullin och hans familj. De finns i husförhörslängden för Amnehärad socken åren 1735 - 1741 under en gård som heter Borgnäs. Hans hustru var Brita Udd och deras barn år 1735 var Karl Johan, Magdalena, Brita Cajsa, Abraham, Christina Beata, Maria Sara och Anna Emerentia. När sonen Abraham föds år 1729 är fadern Lars Mullin titulerad "brukspatron". I mantalslängderna finner jag Lars Mullin på Borgnäs mellan åren 1727 - 1736, där är han också titulerad "patron" under vissa år.


1736 flyttar familjen till Mullersätter i Kvistbro socken. Det saknas husförhörslängder för denna tid i Kvistbro, men i mantalslängderna finner man Lars Mullin mellan åren 1737 - 1754 som brukare av en gård i Mullersätter och tituleras då "bruksinspektor" eller bara "inspektor". 1756 brukas gården av hans änka Brita Christina Udd. Före Lars Mullin kom till Mullersätter brukades gården av en bergsman som hette Pär Larsson. Jag har sett uppgifter om att Lars Mullin skulle vara son till denne Pär Larsson, men jag har inte själv sett källor som bekräftar det. Efternamnet Mullin ger dock en antydning till att Lars Mullin skulle kunna komma från Mullersätter.


År 1737 utökades familjen med sonen Erik Gustav Mullin, som var rådman i Örebro vid tiden då han dog år 1790. Han var gift med Brita C. Springkorn född 1738, och de hade flera barn enligt husförhörslängd.
Dottern Brita Cajsa Mullin född 1726 och sonen Abraham Mullin född 1729 blir kvar i Mullersätter och kommer att ingå i bergsmanklassen i Lekebergs bergslag. Brita Cajsa och Abraham vet jag allra mest om.
Det fanns en gästgivare på 1700-talet vid Sanna, Edsbergs socken, vid namn Karl Johan Mullin, vilken jag misstänker var son till Lars Mullin. Denne Karl Johan var gift med Anna Brita Tivander. Det är dock en om han faktiskt var son spekulation.


Något som jag är extra nyfiken på och där jag har kört fast är var Lars Mullin var före Borgnäs och vad han gjorde; samt vilket/vilka bruk det var där han var verksam? Hans hustru Brita Christina Udd och hennes ursprung vet jag också väldigt lite om. Skulle vara intressant om någon annan intresserat sig för denna familj och deras ättlingar.


2022-01-09, 00:10
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Går det inte att hitta honom född i Mullersätter? Det finns en Sara Persdotter Mullin född där 1704 som borde vara en syster. Per Larsson är väl hennes far.
Ulf Berggren

2022-01-09, 22:09
Svar #2

Utloggad Rasmus Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-09-28, 21:02
    • Visa profil
Går det inte att hitta honom född i Mullersätter? Det finns en Sara Persdotter Mullin född där 1704 som borde vara en syster. Per Larsson är väl hennes far.


Jag tittade i födelseboken i Kvistbro och finner en Lars Persson i Mullersätter född den 12:e april 1691. Hans föräldrar är Pär Larsson och Katarina Bengtsdotter. Det skulle kunna vara Lars Mullin då. Har du fler uppgifter om Sara Persdotter Mullin? Är tacksam för all information.


En annan upptäckt jag gjort då jag tittat närmare på mantalslängderna är att Lars Mullin och Brita Ch. Udd flyttar bort från Mullersätter efter 1742 - men han är alltså fortfarande ägare till gården fram till sin död. Det finns och en gård i Norrhult (samma socken) som 1738 "räntas" av inspektor Lars Mullin. Vad menas med "räntas" i detta sammanhang? Det skulle vara intressant att veta var de faktiskt bodde också efter 1742.

2022-01-15, 22:06
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Sara Persdotter Mullin gifte sig 1735 7/10 i Kvistbro sn med Lars Blomdahl, gårdsfogde i L Träntorp, Skagershult sn 1734-56, innan dess 1730-33 i Bålby, samma sn.
Återkommer om jag har mer om Lars Mullin.
Ulf Berggren

2022-01-20, 21:28
Svar #4

Utloggad Rasmus Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-09-28, 21:02
    • Visa profil
Sara Persdotter Mullin gifte sig 1735 7/10 i Kvistbro sn med Lars Blomdahl, gårdsfogde i L Träntorp, Skagershult sn 1734-56, innan dess 1730-33 i Bålby, samma sn.
Återkommer om jag har mer om Lars Mullin.


Tack så mycket för den spännande informationen!

2022-02-23, 17:01
Svar #5

Utloggad Rasmus Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-09-28, 21:02
    • Visa profil
Efter mycket letande i olika mantalslängder hittade jag till slut Lars Mullin som bruksarrendator på Årås hammare i Södra Råda sn mellan åren 1719 - 1725. Han och hans hustru har blivit vigda någon gång 1719 - 1720. Sedan fann jag honom i Hova sn (eller giäld?) I tjänst hos Björkman mellan åren 1716 - 1718, men jag kan inte riktigt tyda vad platsen heter. Jag bifogar en bild nedan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna