ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västanfors (U) C:1 (1694-1738) Bild 153 / Sida 293  (läst 237 gånger)

2022-01-02, 16:16
läst 237 gånger

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:15
    • Visa profil
Hej!

Vad står det i notisen som prosten Christoffer Kifell har signerat?

Notisen handlar om Olof Andersson (Gefvert)?

Västanfors (U) C:1 (1694-1738) Bild 153 / Sida 293 (AID: v74602.b153.s293, NAD: SE/ULA/11708)

Jag har lyckats tyda Olofs födelsenotis tidigare i samma bok, men den där texten är svårare att tyda.

Tack på förhand.

2022-01-02, 19:45
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5121
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:28
    • Visa profil
Samma dag blef resolverat, at i anledning af de
omständigheter, tillika in actis finns an-
tecknade, soldataten af konge. Wessmanlands
Regementet Olof Andersson Gammal får till-
stånd at träda i ächtenskap med Anna
Matz dotter i Westanfors, så framt intet
annat hinder är, än nu förspörjas. ut supra
in fidem prot:

2022-01-02, 20:30
Svar #2

Utloggad Erik Stenhols

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:15
    • Visa profil
Oh jössses... Nu när du skrev rent var det ju rätt logiskt vad som stod. Jag har kommit in i vigselboken.

S.D - Samma dag.
Du tolkar första ordet som "Blef".
Får man fråga hur du tolkade det minsta (i storlek) ordet till "anledning", jag fick det till "underdaning" på grund av hans d:n, men "anledning" är mer logiskt.
Gevert är givetvis "gammal" med streck över m för dubbelkonsonant.

Tack så mycket för hjälpen, Kalle!
Dock har texten naturligtvis ingenting med min Olof att göra då det är ologiskt att en nyfödd, på mindre än ett år, plötsligt är en gammal soldat som skall gifta sig.
Men flera timmar lästräning var behövligt.

Tack än en gång!
 

2022-01-02, 21:31
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5121
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:28
    • Visa profil
Får man fråga hur du tolkade det minsta (i storlek) ordet till "anledning", jag fick det till "underdaning" på grund av hans d:n, men "anledning" är mer logiskt.
Det går egentligen inte att svara på, har man sett ordet skrivas många gånger med olika gammalmodiga handstilar så lär man sig. Det känns motigt i början men blir lättare och lättare  ;) Jag tyckte det svåra i den där texten var latinet, och det är ju för att jag läst för lite latin.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna