ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Märeta Larsdotter 1771  (läst 239 gånger)

2022-01-02, 13:33
läst 239 gånger

Utloggad Klas Attrell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 14:45
    • Visa profil
Hej ! Jag behöver läshjälp för att tyda begravningsanteckningen i Brunflo, Jämtland.
I Brunflo C:3 1764-1774, bid 1640, sida 167 står att för året 1771 "Juni d 30 Begrofs Pigan Märteta Lars doter, född 1737. Fadren dragon Lars Hjort och modren (inflikat Karin?). Hela hennes lifstid .... (och på nästa sida) .....  af  elände (?)   .....  som ................i mycken (?) sjukdom och fattigdom, uti hwilken ... och .......  insomnade d 24/.......  lefvat 34 åhr..

Kan någon hjälpa mig att läsa? Mycket tacksam för svar.
Mvh Klas

2022-01-02, 13:54
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Klas!
 
Det var en sorglig dödsnotis! Jag instämmer helt i din transkribering, bekräftar att de ord du markerat med frågetecken är korrekt lästa, samt skulle vilja komplettera med följande i tjockstil:
 
"Jun. d 30 Begrofs Pigan Märeta Lars doter född 1737.
Fadren Dragon Lars Hjort och
modren [Karin]. Hela hennes lifstid war
en kädja af elände, som bestod merendels
i mycken siukdom och fattigdom, uti hwilken hon
 ock sal(igen) insomnade den 24 sistl(idne) lefvat 34 åhr.”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-01-02, 14:57
Svar #2

Utloggad Klas Attrell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 14:45
    • Visa profil
Hej Markus! Väldigt tacksam för ditt svar! Jag förstod att det skulle bli eländigt, men fick inte ihop alla orden. Så tack ska Du ha!
Mvh
Klas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna