ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jämtlands kavallerikompani 1670 (-1802)  (läst 334 gånger)

2021-12-31, 17:33
läst 334 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Min anfader trumpetaren Jacob Devalt tillhörde Riksänkedrottningens livregemente till häst från januari 1681.
Innan dess finns han med i Avesta mtl 1671 där det står att han är gift.
Jag försöker komma underfund med var han kan ha befunnit sig under de tio åren däremellan.

Med stor sannolikhet var han son till snidverkssmeden vid myntverket i Säter/Avesta Johan Devalt (med många stavningar) som kom till Säter ca 1624 och flyttade till Avesta ca 1636, där han dog 1666. Han fick sju söner; Olof, Johan, Marcus, Petter, Erik, Daniel och Jacob. Jacobs bröder tycks alla ha blivit smeder.

Enligt P Norbergs bok "Bilder ur kopparsmedens historia - en tidsskildring från 1600-talet" verkar förhållandena i Avesta ha försämrats betydligt under 1670-talet och 1677 anställdes dessutom en inspektor Anders Björk som verkligen gjorde livet surt för arbetarna där.
Till och med en smedmästare, Mats Pollack, tog värvning vid rytteriet pga att förhållanden då blivit så dåliga. Så om Jacob "flydde fältet" vore inte konstigt.

Var kan man hitta rullor från Jämtlands kavallerikompani?
Om jag förstått det hela rätt så hette det överste Börje Månssons Skecktas Livkompani vilket
1670 underställdes överste Anders Planting-Bergloo och kallades Jämtlands kavallerikompani?

2021-12-31, 20:16
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:47
    • Visa profil
Innan Indelningsverkets tid med Generalmönsterrullor som begyntes på 1680-talet, så är serien Rullor 1620-1724 stället, som är bäst och säkrast att söka efter rullor för gemena. För kavalleriet är Regementsräkenskaperna också bra.

2021-12-31, 22:17
Svar #2

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack så mycket för hjälpen!

Jag ska försöka mig på att söka där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna