ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp lång dödnotis  (läst 268 gånger)

2021-12-30, 19:38
läst 268 gånger

Utloggad Roger Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 16:02
    • Visa profil

Jag har väl kunnat tyda så mycket att jag är säker på att det är rätt Karin jag hittat, men det vore ju jyst att förstå hekla texten.Jag förstår att det kanske är mycket att önska, men det vore mycket tacksamt om någon kunde hjälpa mig tyda Karin Ersdr. 1798 dödnotis i Mora FI:5, uppslag 240h, Lnr. 50.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0013350_00248

2021-12-31, 08:04
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:07
    • Visa profil
Hustru Karin Ersdr. ifrå Wåmhus och Limbäck, som blef född hit til werlden år 1698 af är. och christe. föräldrar, fadren Eric Andersson modren Margeta Ersdr, hwilka strax derpå igenom dop och christendom befordrade henne innom guds församlings gemenskap, samt låto henne få någon liten kunskap i sin salighets lära. År 1717 trädde hon i äktenskap med sin nu i sorgen efterlemnade k: man Anders Persson med hwilken god äkta kärlek sammanlefwat i 52 år, och under samma äktenskap har den högsta välsignat dem med 6 barn 2 söner och 4 döttrar, af hwilka en son och en dotter förut äro i herrenom afsomnade, de öfriga lefwa och beklaga saknaden af en kär moder. Hwad dess öfriga wandel beträffar har hon så wida kunnigt är warit from och gudfruktig, gjärna hjelpt den nödlidande och lefwat i sämja och förtroende med hwar man. Hon har älskat herrans hus och ord, och med wördnad brukat den hel. nattwarden, hwilket sist skedde på dess sotesäng. Warit sjuk i 3ne månader af ålderdomsbräcklighet samt tilstöta med swulnad, hwaraf hon omsider afled sistledne tisdags middag eller den 21 martii, sedan hon här lefwat 71 år.

2021-12-31, 10:19
Svar #2

Utloggad Roger Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 302
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 16:02
    • Visa profil
Jyst, kanon och ett STORT tack Kalle!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna