ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göteborgs Länsfängelse  (läst 288 gånger)

2021-12-30, 12:52
läst 288 gånger

Utloggad Monica Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 15:38
    • Visa profil
Jag har en ana som avlider 5/1 1848 på Göteborgs länsfängelse. Är det någon som vet vilken församling fängelset tillhörde? Jag har sökt i Domkyrkoförsamlingen, men där finns ingen notis om dödsfallet. Inte heller finns det registrerat i hans hemförsamling.

2021-12-30, 15:10
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-12-30, 16:11
Svar #2

Utloggad Monica Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 15:38
    • Visa profil
Tack Jörgen
Länken till Arkiv Digital har jag använt och där hittat min ana. Brottet etc står beskrivet och att han avlider 5/1 1848, däremot kan jag inte hitta någon notis i en "riktig" dödbok.
Riksarkivet har tydligen fler böcker men de är inte är digitaliserade. Ser också att innehållet är från ca 1850 och framåt. När jag söker info om fängelset så invigs det tydligen senare än 1848, trots att några böcker finns från denna tid.
Jag får leta vidare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna