ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Riksdagstrycket forskas på men behöver bättre metadata om våra Riksdagsmän genom tiderna  (läst 681 gånger)

2021-12-30, 12:25
läst 681 gånger

Utloggad Magnus Sälgö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 13:07
    • Visa profil
    • www.wikitree.com/genealogy/S%C3%A4lg%C3%B6-Family-Tree-1
Vore kul om vi släktforskare kunde få ordning på Sveriges Riksdagsmän

Efterlyses: Släktforskare som vill städa up Wikipedia/Wikidata så att vi har födelse/dödsdatum med källor för alla Riksdagsmän
* Många Riksdagsmän har bilder hos Svenskt Porträttarkiv en dom måste kopplas till rätt person
jag nås här, på 0735152802 eller salgo60@msn.com

Forskarsverige kör nu ett stort projekt Välfärdsstaten digitaliseras https://www.westac.se/ där en del är att arbeta med Riksdagstrycket --> att man strukturerar upp detta datat i ett TEI format parla-Clarin och sedan kan man enkelt hämta ut olika talares repliker se Notebook

För att detta skall fungera och blir bra så behövs metadata
* vilka som satt i Riksdagen
* hur tilltalades dom se diskussion welfare-state-analytics issues/103 och Wikipedia
* osv.....

Min tanke är att forskarSverige bygger upp sin egen plattform men att man drar nytta av det som görs på Wikipedia/Wikidata och andra ställen

Vill ni vara med att skapa bra metadata om Riksdagsmän på Wikipedia/Wikidata så hör av er salgo60@msn.com

Mer:
* github.com/welfare-state-analytics/riksdagen-corpus
* mina tankar github salgo60/Wikidata_riksdagen-corpus   
* exempel porträttböcker som finns scannade men behöver kopplas till person
   * Tvåkammar-riksdagen 1867
   * Sveriges Riksdag 1924



   

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna