ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fuchs  (läst 443 gånger)

2021-12-29, 11:30
läst 443 gånger

Utloggad Marie Håkansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 14:52
    • Visa profil
Hej!

Jag har stött på Johanna Catharina Larsdotter Ekeroth gift med Mattias (Mattis) Schönberg. Deras dotter Lovisa Catharina Schönberg kan jag verifiera i doplängd.
Dessutom finns det uppgifter på nätet att Johanna Catharinas föräldrar ska vara löjtnant Lars Ekeroth och Margaretha Christina/Catharina Fuchs. Den sistnämnda ska vara dotter till Christian Fuchs och Susanna Eleonora Lejonsten. Jag har tittat i Elgenstierna och inte hittat att Margaretha Fuchs är dotter till Christian Fuchs. Är det någon här som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!
Mvh
Marie

2022-01-01, 17:50
Svar #1

Utloggad Anita Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 09:09
    • Visa profil
Hej Marie!
Johanna Catharina Ekeroth som du frågar om är också min ana. Har kollat med spänning efter om du skulle få något svar eftersom jag fastnat på samma ställe som du. Tyvärr har jag inte någon hjälp att ge.
I Lewenhaupt: Karl XII:s officerare uppges att Margareta Christina/Catharina är dotter till Christian Fuchs och Susanna Eleonora Leijonsten. Elgenstierna uppger att Christian Fuchs varit gift 2 ggr. Det är ju sonen Rutger Fuchs som blev adlad och därför hans anor som redovisas. Inga av hans syskon är nämnda. Margareta Christina/Catharina verkar vara äldre än Rutger.
Christian Fuchs´ första fru hette Catharina von Imfelt. När jag googlade på henne fick jag träff i "Svenska adelns ättartaflor, Rättelser och tillägningar V" av Gabriel Anrep. Där står att hon hette Johanna Catharina von Imfelt. En tanke slog mig: Tänk om Margareta Christina/Catharina är dotter till den första frun! Hon ger ju sin dotter namnet Johanna Catharina! OBS! att detta är helt taget ur luften, har inte sett att någon annan tänkt i de banorna.
Johanna Catharina von Imfelt var tidigare enligt Elgenstierna gift med generalkvartermästaren i Preussen Anders Låfman. Honom får man inga träffar på vid sökning. Undrar om någon vet något om dessa personer?
Mvh Anita Carlsson

2022-01-02, 10:08
Svar #2

Utloggad Marie Håkansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 14:52
    • Visa profil
Hej Anita!
Intressant tanke! Det finns källhänvisningar i texten hos Elgenstierna och det kanske går att söka vidare på dem. Tänkte inte på det när jag var och tittade efter Lewenhaupt på biblioteket. Värt ett besök till känner jag!
Jag har, som jag nämnde, varit på biblioteket och tittat i Lewenhaupt (som du nämnde) och jag tänkte att jag skulle kunna följa hans källhänvisning. Tittade på Lars Ekeroth och där såg jag att Lewenhaupt hänvisade till (L.) och i förordet står L för riksens ständers kontors lönelikvidationer.
Ska kontakta Riksarkivet för att se om det går att följa källan och se om det står något mera där.
Mvh
Marie

2022-09-02, 12:02
Svar #3

Utloggad Anita Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 09:09
    • Visa profil
Jag har gjort ett nytt försök att hitta mer om Catharina Margareta Fuchs. Det förekommer flera olika teorier om henne. Jag blir mer och mer övertygad om att hon är dotter till Christian Fuchs i hans första äktenskap, med Johanna Catharina von Imfelt.
Det första jag reagerat på är att hon verkar vara betydligt äldre än Christian Fuchs barn i andra äktenskapet. Mathias Laurentius Ekeroth börjar t. ex. sin militära karriär vid samma tid som Rutger och Hans Georg Fuchs, söner i Christian Fuchs andra äktenskap.
Hennes make Lars Ekeroth börjar sin officerskarriär 1679 14/11, jag hittar honom första gången i i mönsterrullorna från Bergsregementet skrivet i januari 1680. Där finns inga personuppgifter. Hittar inte hans regemente förrän december 1690, Drottningens livregemente till fot, bildid: A0029479_00217. Här uppges att han är smålänning, 36 år och gift. Alltså född 1654.
I Lewenhaupts "Karl XII:s officerare" namnges följande barn: Mathias, Christoffer, Carl Gustaf, Christian och Johanna Catharina. Mathias är den Mathias Laurentius Ekerooth som Lewenhaupt nämner. Har hittat en fullmakt han skrivit till sin svåger, som styrker detta. Enl. Krigskollegium Krigskollegii kansli, brevböcker bildid: A0065997_00865 är han 40 år då han 1719 återkommer från fångenskap i Danmark. Det var lite äldre än jag väntat, men även om åldersuppgifter inte alltid är exakta, kan det ju inte skilja hur mycket som helst. Enl. detta är han född 1679.
I Riksarkivets brevsamling finns brev skrivna av Catharina Margaretas far Christian Fuchs. Han finns även nämnd i några skrivelser till Kungl. Maj:t. Jag har beställt kopior av dessa.
Christian Fuchs skriver på tyska. Min ringrostiga skoltyska kombinerat med handskriven 1600-talstyska gör det svårt att tyda allt, men han skriver i ett odaterat brev till Magnus Gabriel de la Gardie om sin hustrus förre make, ingenjören och generalkvartermästaren i Preussen: Abraham Loffman (inte Anders Låfman, som uppges i Elgenstierna!!!). Han ber att frun och en efterlämnad liten son ska få ut Loffmans innestående lön. I Loffmans akt i Härens löneavräkningar finns uppgifter om detta, bildid: A0066875_00074 och framåt, även i Christian Fuchs akt, bildid: A0066821_00266 och framåt. Härifrån kommer uppgiften att hustrun "levde ännu 1666".
I februari 1669 skriver Christian Fuchs två brev.  9/2 till Gustav Soop och 26/2 till Pontus Fredrik de la Gardie. Om jag tolkar rätt skriver han om sin nyligen bortgångna hustru och att de har tre barn: en 7-åring, en 4-åring och en halvårsgammal baby. Om det jag fått fram stämmer, är det väl rimligt att Catharina Margareta är 7-åringen och i så fall född 1661 eller början av 1662. Då kan hon ju faktiskt ha barn födda 1679-1701. Dottern som föds beräknat 1701 får i så fall namn efter sin mormor Johanna Catharina.


Jag blir glad om jag får respons på detta, för jag är medveten om att det finns andra uppgifter i omlopp.


Anita Carlsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna