ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fördubblingsbåtsman Matts Sandberg f. 1791 i Finland  (läst 450 gånger)

2021-12-27, 23:57
läst 450 gånger

Utloggad Sofie Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 16:32
    • Visa profil
Jag har letat med ljus och lykta efter min anfader Matts Sandberg f. 1791 i Finland och d. 1830-04-05 i Ytterenhörna.
Han blev den 1 mars 1808 insatt som fördubblingsbåtsman No. 149 för Pikis härad, Pargas socken, I Kungliga Armeens flottas Stockholm eskader, Ålands och södra Finlands kompani, och var ersättare för Johan Appel från Pikis som satt fången i Finland. Det finns åtskillig information om Matts Sandbergs tjänstgöring i rullorna, men överallt står bara att han var född i Finland. På ett ställe står det att han var född i Pargas. han återfinns dock inte i födelseboken för Pargas.
Jag har i princip lusläst husförhörslängder och födelseböcker för omkringliggande härader och socknar och tror mig ha följt de allra flesta "Matts/Mats/Mattias/Mathias" födda omkring 1790-1792 utan att finna någon som passar in. Problemet är att det i utflyttningslängden för Pargas bara står att en lista på de fördubblingsmän som värvats 1808 skickats till...(minns faktiskt inte vart, kan just nu inte hitta anteckningen).
Jag har också letat i diverse andra finska församlingar men utan framgång.

Är det någon som har någon idé om hur jag ska komma vidare, eller är detta ett hopplöst fall?
mvh
Sofie

2021-12-28, 09:13
Svar #1

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1358
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 15:57
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Sitter med ett liknande, olöst, problem och har heller ingen lösning på din båtsman.


Men, om jag minns rätt så är det landskap eller län som anges som födelseort i rullan.
Det begränsar ju letandet lite i alla fall. I så fall kommer han från Egentliga Finland, sydvästra hörnet av nuvarande Finland.

2021-12-28, 13:10
Svar #2

Utloggad Sofie Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 16:32
    • Visa profil
Hej Ulf. Tack för kommentaren.

Ja det borde stå landskap, men i Matts Sandbergs fall så står det bara Finland i rullorna. I Pargas sn finns i Nytorp 1805-1810 en torparen Johan Sandberg med familj, men ingen son Matts.

Nu har jag hittat mina anteckningar och kunde finna kommentaren i Pargas utflyttade 1808. Det står:

"Till alla dragoner, båtsmän och dubleringar expedierades betyg i februari månad då de bröto up i från socken till krig mot den inbrytande fienden."

Så frågan är om dessa betyg finns bevarade någonstans och står att finna?

2021-12-28, 14:08
Svar #3

Utloggad Ulf Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1358
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 15:57
  • Ulf Svensson
    • Visa profil
Är på jobbet så det blir lite osorterade kommentarer...


Risken är väl att mycket dokument förstörts i och med kriget.


Har du tur kan det finnas ett hinderslöshetsbetyg från hemförsamlingen, I Finland, bevarat. Om han gifte sig i Sverige.

2021-12-28, 15:47
Svar #4

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 952
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:45
    • Visa profil
Det vanliga för antagna Kronobåtsmän är att de får efternamnet i tjänsten, även om de tidigare har ett släktnamn. Det är viktigare att försöka hitta Matts Sandbergs patronymikon än att söka efter någon Sandberg som får en son Matts. Det vore intressant var uppgiften om att han är född i Pargas socken kommer ifrån. Den som ställer en fråga bör vara noga med att redovisa de uppgifter som redan har inhämtats och vilka källor som har undersökts. Matts Sandberg har efter Båtsmanstjänsten i Finland låtit sig antagas till ett av Flottans volontärregementen på Skeppsholmen i Stockholm. Han återfinns då också i Skeppsholmsförsamlingens husförhörslängd. Där står att han är född i Tavastehus län och Sommero socken. Där finns några Matts födda år 1791 som kan följas upp var de tar vägen eller dör som unga.      https://app.arkivdigital.se/volume/v89851?image=116

2021-12-28, 18:30
Svar #5

Utloggad Sofie Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 16:32
    • Visa profil
Men åh tack, Lennart, det här är ju fantastisk information! Nu kanske jag kan komma vidare. Det är helt riktigt att han senare blir volontär och också gifter sig i Ytterenhörna!
mvh
Sofie

2021-12-29, 13:48
Svar #6

Utloggad Sofie Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 16:32
    • Visa profil
Hej Lennart och Ulf

Jag hittade Matts Sandberg på ytterligare en sida i Skeppsholms hfl och där står att han är född den 24/1 1791 (Skeppsholm (A, AB) AIIa:5 (1822-1825) Bild 1990 / sid 395), men givetvis finns det ingen Matts/Matthias med det födelsedatumet i Somero. Den Matthias som ligger närmast (f. 21/1 1791) gifter sig i Somero 1811.

Jag söker vidare på Matts/Matthias och hoppas finna honom.

Men, jag undrar om det var så att värvade finska båtsman och dubbleringsmän plockades upp direkt från de socknar de skrevs till (dvs. var boende där eller flyttade dit, i Mats fall Pikis sn i Pargas härad), eller om de plockades upp lite varsom?

Frågan borde kanske flyttas till en annan del av forumet?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna