Jag har letat med ljus och lykta efter min anfader Matts Sandberg f. 1791 i Finland och d. 1830-04-05 i Ytterenhörna.
Han blev den 1 mars 1808 insatt som fördubblingsbåtsman No. 149 för Pikis härad, Pargas socken, I Kungliga Armeens flottas Stockholm eskader, Ålands och södra Finlands kompani, och var ersättare för Johan Appel från Pikis som satt fången i Finland. Det finns åtskillig information om Matts Sandbergs tjänstgöring i rullorna, men överallt står bara att han var född i Finland. På ett ställe står det att han var född i Pargas. han återfinns dock inte i födelseboken för Pargas.
Jag har i princip lusläst husförhörslängder och födelseböcker för omkringliggande härader och socknar och tror mig ha följt de allra flesta "Matts/Mats/Mattias/Mathias" födda omkring 1790-1792 utan att finna någon som passar in. Problemet är att det i utflyttningslängden för Pargas bara står att en lista på de fördubblingsmän som värvats 1808 skickats till...(minns faktiskt inte vart, kan just nu inte hitta anteckningen).
Jag har också letat i diverse andra finska församlingar men utan framgång.
Är det någon som har någon idé om hur jag ska komma vidare, eller är detta ett hopplöst fall?
mvh
Sofie