ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Erik Eriksson från Dillnäs  (läst 347 gånger)

2021-12-25, 13:17
läst 347 gånger

Utloggad Peter Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-12-26, 15:17
    • Visa profil
Min farfars farfar Lars Erik Eriksson föddes på Socknen/fattigstugan i Dillnäs 24:e maj 1852 av Anna Stina Olsdotter gift Nöjd, änka efter soldaten Anders Nöjd som drunknade. Fader till Lars Erik är okänd och här sitter jag fast. Lars Erik gifte sig med Matilda Gustava Nyström från Myresjö i Jönköpings län. De fick flera barn, min farfars far Karl Edvard 1875; Hilda Elisabet 1888; August Emil 1890; Erik Hjalmar 1880; Hulda Amalia 1882 samt Elin Matilda som jag saknar uppgifter om. Familjen har rört sig mellan socknarna i området ganska flitigt. Jag undrar om det finns någon mer som forskarna den här grenen och kanske vet något mer.

2021-12-25, 14:32
Svar #1

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2547
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:16
    • Visa profil
Hej!


Elin Matilda Larsson född 23 april 1885 Frustuna fs. död 7 nov 1920 i Flen
Gift med Gustaf Leonard Andersson född 3 april1878 Lerbo fs
De hade 3 barn vad jag kan se.
Det fanns en Emma Elvira Löf född 27 juni 1903 också.
Kanske var hon fosterdotter där.


Flen AIIa:2 sid 6
-"-   AIIa:3a sid 12 och sid 70
-"-   AIIa:3b sid 421
-"-    AIIa:3c sid 136
-"-   AIIa;4b sid 508, sid 460 o sid 461


Mvh
Gunilla

2021-12-25, 16:45
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Enligt husförhörslängden (Dillnäs AI:10, uppslag 6 och 70) hamnade Anna Stina och Lars Erik i fattigstugan 1859. Men det är väl möjligt att de fick stöd av fattigvården redan dessförinnan, eftersom de då var skrivna på socknen.

Socknen ville säkert inte betala för sonen om det fanns en far som kunde betala för honom, så det är möjligt att det kan finnas något i fattigvårdens handlingar om vem han var. Antingen i något protokoll där det beslutats att han ska krävas på betalning, eller i räkenskaperna när/om han har betalt. Möjligt alltså - jag lovar ingenting...  :)

Det var kyrkan som hade ansvaret för fattigvården. Enligt arkivförteckningen för Dillnäs finns fattigvårdens räkenskaper i serie LIII, men där under hänvisas till LIa. De enda protokoll som finns från fattigvården är "strödda protokoll" för åren 1852-1861 i KV:1. Inget av detta (varken räkenskaper eller protokoll) finns dock på nätet, varken hos Arkiv Digital eller SVAR/Riksarkivet (originalen finns i Uppsala landsarkiv).

1863 började de då nybildade kommunernas verksamhet, och de övertog ansvaret för fattigvården. Dillnäs socken var en egen kommun, och dess gamla arkiv finns nu i arkivet till Gnesta kommun som Dillnäs hör till i dag. Enligt dess arkivförteckning för Dillnäs kommun finns inget före 1867. Men observera att enligt kyrkoarkivets förteckning ingår "Dillnäs kommuns fattigkassas huvudräkning 1863-1866" i LIa:7 (alltså i kyrkoarkivet).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-12-25, 22:32
Svar #3

Utloggad Peter Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-12-26, 15:17
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna