ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: C. O. Olsson och Rörmyrans myrtag  (läst 204 gånger)

2021-12-20, 10:47
läst 204 gånger

Utloggad Martin Ragnar

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 23:09
    • Visa profil
Jag grunnar vidare på frågor relaterande till den av mig nyligen inköpta fastigheten med adress Kullsta 234 i Hammarstrand. Fastighetsbeteckningen är alltså Ragunda Munsåker 1:27.

Fastigheten avsöndrades år 1895-01-23 från Ragunda Munsåker 1:10 som då ägdes av Maria Sofia Kristina Svanberg, född Bergvall. Fastigheten såldes för 300 kr med notering att marken var obruten. Nån som vet nåt om fru Svanberg eller om hur marken såg ut här före 1895? Var det ren skog då eller?

I avsöndringskontraktet står också att läsa C. O. Olsson fick 1/5 av ägandet i Römyrans myrtag. Var ligger det? Vad tog man upp i ett "myrtag"? Hur långt fram i tiden bedrevs upptagning i Rörmyrans myrtag?

Och så då C. O. Olsson. Han var enligt avsöndringsdokumentet arbetare och ska ha varit gift med en Margreta Olsson. Hur ska initialerna C och O uttydas? De ägde fastigheten från 1895 till 1921. Jag är så klart nyfiken på vad de gjorde med fastigheten under dessa 25 års ägande. De byggnader som idag finns på fastigheten är ju byggda 1936 och senare, så min gissning är ju att de bör ha brutit marken och gjort den till åker och sedan ha byggt nån slags boningshus och nån slags lada om de nu skulle leva på vad marken gav. Jag hittar inga kartor från före 1936 via Lantmäteriet, men rimligen måste det väl finnas sådana någonstans som åtminstone kan indikera om marken är bruten eller ej och i bästa fall också visa antal byggnader på marken. Var söka?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna