ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efternamn Malm o Österdam  (läst 374 gånger)

2021-12-19, 11:57
läst 374 gånger

Utloggad johan westermark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-12-16, 23:31
    • Visa profil
Hej kollegor inom ämnet forskning. Jag inne på 23 året o saknar luckor i mitt träd.
Jag funnit på min hustru sida att Familjen Malm tillhörde   i början av 1800 talet finska församlingen. Undrar varför då..? Hade Malm anknytning till Finland.? Ja har sökt  en kille född 1744 osäkra datum men står som död 1796 4 nov vara 52 år boende i Jakob Johannes församling ST Petri kvarter Stockholm. Petter Malm blev dennes namn. Till yrket urmakare. Ej funnit varifrån??
Sedan så söker jag hans svärfars bonitet dvs ursprung. Österdam är inte svenskt ej heller finskt. Anders Österdam född 1709 gift 1737 o bosatt i samma församling i Stockholm. Död 1781  Jo förgyllare var dennes yrke.Hittar ingen hänvisning varifrån . Däremot finner jag efternamnet i Jakobstad o där finns Malm också. ??
 Var dessa efternamn från Finland eller bara av slumpen??
Följer man släkten Österdam barns namn  i Finland så finner jag inga barn namn mot mina släktingar i Sverige. Men intressant vore att få veta om efternamnet Östedams utbredning.För det namnet försvinner inom Sverige 1852.  I Finland har jag hittat Anders Österdam 1696, Johan österdam 1731 Johan österdam  1761,  Lars Henrik , Carl Robert österdam 1794.. så Någon mer som känner igen detta eller stött på namnet?

2021-12-19, 16:56
Svar #1

Utloggad Michael Tillander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:05
    • Visa profil
Släktnamnet Österdam, Österdamm förekommer inte i befolkningsregistret, ingen bär det namnet nu eller har burit det under det nuvarande registrets tid.
Databasen Hiski hittar en skomakare Johan Österdam i Rilax, Bromarv, han får en son Lars Henric år 1766, samt en krukmakargesäll Johan Österdamm (med två m) i Åbo finska församling, han gifter sig 1798 och dör 1802.

mvh Michael

2021-12-20, 19:53
Svar #2

Utloggad johan westermark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2023-12-16, 23:31
    • Visa profil
hej michael tillander, eftersom efternamnet Österdam är så ovanligt så är det nog samma som Österdamm, jo jag då funnit ett antal o de du hittar de känner jag till. Krukmakargesällen Johan Österdam blir fängslad i sthlm pga stöld. Han tycks enlogt din koll då mao ha flyttat till Finland senare o dör där 1802. Anders Österdam 1696 skall varit boende i finska Torneå de andra andra delar av Finland.
Då Finland var en del av Sverige så är vi ett vandrade folk o jobb behövs. Men då bara leta vidare för mig. Tack så mycket mvh Johan Westermark

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna