Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med dessa problem. Först lite bakgrund:
Paret Jon Torbiörnsson och Gunnella Biörnsdotter gifter sig i Forshälla 1759-10-28. Då bor Jon i Garn? och Gunnella på Hufwutofta marck. Deras första barn, Ingierd, föds 1760-06-18 på Hufwudtoftas marck, sonen Berndt i Ransedahlen? och de efterföljande barnen Karin, Oluf, Jon, Berndt, Kiersti och Anna alla i Buarsmark. Anna, som är yngst, föds 1777-06-12. År 1781 har familjen flyttat till Resteröd, torpet Nyhagen under Restenäs, och där återfinns Jon, hustru, dotter Ingiel samt 1 son och 2 döttrar (enl mantalslängd). Berndt, Karin, Oluf och Berndt har dött innan flytten, så det bör vara Jon, Kiersti och Anna som är de icke namngivna barnen.
Så till problemen:
1. Varifrån kommer Jon? Han dog i Resteröd 1790-01-09 och sades då vara 63 år 7 mån 2 dagar gammal. Detta ger ett födelsedatum 1726-06-07. Jag hittar ingen sådan Jon född ens i närheten av detta datum i närsocknarna. Däremot har jag hittat en Jon som föds till fader Torbiörn Jacobsson och hustru Ingierd Jonsdotter i Boxhult, Uddevalla, 1730-09-20. Detta SKULLE kunna vara "min" Jon, men jag har ju inga bevis för detta. Jag hittar inte fader Torbiörn i någon mantalslängd. I Längd över lön- och betalningsavgiften hittar jag en Torbiörn i Boxhult 1737 men inte före eller efter. Dessutom verkar denna längd inte markera hustrur och barn, så det ger ju inte så mycket. Jag skulle ju vilja hitta en notering att sonen Jon flyttat till Forshälla! Har letat i inflyttade till Forshälla, men inte hittat något.
2. Varifrån kommer Gunnella? Jag har inte hittat någon dödnotis för Gunnella/Gunla, tyvärr. Jag har hittat en Gunnella Biörnsdotter som föds 1729-03-03 i Bratteröd, Forshälla, till fader Biörn Jonsson och Kirsten Nilsdotter. Dessa namn återkommer ju delvis hos barnen, så det är väl en liiiten indikation på att det kan vara rätt Gunnella/Gunla, men långt ifrån något bevis, ju.
Om någon har några tips på dessa personer vore jag (nästan) oändligt tacksam!