ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldattorp på kartan  (läst 1793 gånger)

2021-12-16, 14:42
läst 1793 gånger

Utloggad Gunnar Ljunggren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 14:17
    • Visa profil
Soldattorpen har ju alltid ett nummer som man kan följa över tid betr. brukare, viseringar osv. Men var hittar man kartor över resp. soldattorp. Ffa letar jag efter soldattorp i Osby efter mina släktingar där men emotser gärna en mera generell beskrivning hur man hittar rätt.

2021-12-16, 16:07
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 18:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om det är i Centrala soldatregistret som du har sett det som de kallar "torpnummer", så tro dem inte.  :)

Torpen hade inga nummer. Det som i registret kallas "torpnummer" är i själva verket rotens/soldatens nummer. Och om man ska följa ett nummer genom åren, så finns det några problem:

· Regementen kan ha slagits samman eller delats, men Krigsarkivet buntar ofta ihop ett regemente med dess föregångare under det senare namnet.

· Även om ett regemente har varit oförändrat, så kan dess roteindelning ha ändrats, så att en rote (ett nummer) inte alltid bestått av samma gårdar.

· Och även om roteindelningen varit oförändrad under lång tid, så kan rotens torp ha flyttats runt mellan olika platser inom roten, och därför också haft olika namn och noterats under olika gårdar i husförhörs- och mantalslängder.

I Lantmäteriets historiska kartor finns kartor från skiften (storskifte, enskifte och laga skifte) där soldattorpen kan vara utsatta. Dessa kartor finns där i två olika arkiv:

· Lantmäteristyrelsen (riksmyndigheten).

· Lantmäterimyndigheten (länsmyndigheten).

Vissa kartor med akter kan finnas i båda arkiven, en del finns bara i det ena.

Du får börja med att ta reda på vilka gårdar som ingick i din soldats rote vid den tid som du är intresserad av och sedan se om det finns några kartor därifrån under den aktuella tiden.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-12-16, 16:10
Svar #2

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 00:20
    • Visa profil
Förutom de förslag som givits här ovan så har Osby Hembygdsförening gjort en förnämlig torpinventering, som för vissa byar men inte alla har redovisats i Osby Hembygdsförenings årsbok. Vilken by är det fråga om så kan jag se om den byn är med?

2021-12-17, 14:50
Svar #3

Utloggad Gunnar Ljunggren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 14:17
    • Visa profil
Min senaste militära släkting i Osby var Nils Olsson Nord, f 1851 men han bodde i Glimåkra el Emmislöv när han rekryterades efter sin far (som i sin tur företräddes av sin far). Så jag får nog läsa på bättre i Generalmönsterrullorna bakåt i tiden innan jag ber om hjälp om detta nästa gång! Tack så länge!

2022-07-14, 11:58
Svar #4

Utloggad Åse Nord

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2022-09-25, 19:33
    • Visa profil
Jag söker själv med ljus och lykta efter var torpet Osby#1 låg finns även en benämning på Osby#3. Min farfars farfar Nils Olsson Nord född 1851 skräddare till det civila yrket korpral i det militära bodde här med sin fru Kristina Persdotter född 1847? och sina barn bland andra Hugo W som var min farfars far. Om torpet i sig vet jag inte så mycket mer än att det var i släktens ägo fram till 1980? talet. Jag har hört att en av farfars farbröder ärvde det och sedermera sålde det. Själv så försöker jag hitta information om Nils förfäder efter hans far Ola Kleber Rosvall Svensson. Ola och Nils tillhörde båda Emmislöv.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna