ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Färgade gubbar och gummor FT DNA  (läst 723 gånger)

2021-12-09, 14:13
läst 723 gånger

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej!

Det är ett par år sedan jag och min (halv)syster DNA-testade oss via FTDNA. Vi har olika pappor och 2158 matchpoäng på varandra.
Jag har också lagt upp våra respektive släktträd och även länkat flera av våra "träffar". Vi har fått flera av träffarna färgade röda, blå eller lila i form av gubbar och gummor beroende på om släktskapen är via mödernet, fädernet eller båda.

Det som förbryllar mig är att för mig så är syrran lila, dvs jag är släkt med henne både via min mor och far. Jag är däremot bara röd i hennes DNA-kit, dvs hon är släkt med mig bara via mor.
Kan man lita på dessa gubbar och gummor i FT DNA? Vad jag förstår så uppstår de dels efter att man länkat träffar i släktträden men också efter andra kriterier.
FTDNA hade en uppgradering/uppdatering i somras och innan dess så var syrran bara röd.

Ska jag tolka det som att min mor och far är släkt? Det är mycket möjligt att de är det även om jag inte hittat nån ”krock” än, men längre tillbaka har de många anor i samma socknar så jag bara väntar på att det ska ske.

Eller finns det andra möjligheter?

Kan också nämna att våra fäder råkar vara födda i samma socken men jag har inte hittat att de skulle vara släkt.
Mvh,
Jörgen

2021-12-23, 02:14
Svar #1

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 16:58
    • Visa profil
Har jag missat något viktigt i din beskrivning? För jag tycker att det du beskriver är det man skulle önska av en sådan klassificering. Din halvsyster är din moders dotter så uppenbarligen är ni släkt på mödernet, men hur skulle ni vara släkt på fädernet menar du? Din pappa och hennes pappa är olika personer, är era pappor släkt på något sätt?

Sen finns det nog en brist i hur FTDNA (och säkerligen andra också) gör bedömningen om vilken sida släktskapet ligger. Jag gissar att de utgår från gemensamma släktingar snarare än att analysera DNA-segment. Anta t.ex. att din bekräftade fyrmänning på pappas sida råkar vara kusin med din obekräftade fyrmänning på mammas sida. Dåser en algoritm baserad på gemensamma släktingar att din fyrmännig på pappas sida och den obekräftade på mammas sida är släkt och drar slutsatsen att den obekräftade fyrmänningen skulle vara på din fars sida.

För tämligen nära släktskap kanske en sådan algoritm funkar, men för lite mer avlägsna släktingar är jag inte så övertygad att det funkar. Jag tror inte det är så orimligt att släktingar är besläktade med varandra på andra sätt...

2021-12-23, 11:04
Svar #2

Utloggad Jörgen Ingman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 12:00
    • Visa profil
Hej!


Japp, stämmer, min fråga var kort: Hur kan FTDNA "veta" att jag är släkt med min syster via mitt fäderne. Det finns ingen sån släktskap i våra respektive släktträd. Och våra fäder är ej heller släkt som jag vet om iaf, och i så fall så borde jag väl vara lila på min systers DNA-kit mej det är jag inte.  I våra släktträd har min syster och jag bara gemensamma släktingar på mammas sida.
Mvh,
Jörgen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna