ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arvslotter 1800 talet sökning ?  (läst 542 gånger)

2021-12-07, 22:06
läst 542 gånger

Utloggad Greger Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-10-30, 20:30
    • Visa profil
Jag har en anfader Jonas som blev föräldralös(både far o mor dog samma år) 1828 ,han var då bara 4 år. Fadern hade ett hemman och sonen var äldsta sonen .
Gården såldes vad jag förstår. Kan Jonas ha haft sitt arv kvar och kunnat ha fått ut det när han blev myndig ?

Var kan man söka efter dessa uppgifter?

/Greger

2021-12-07, 22:27
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:47
    • Visa profil
Ifrån 1750-talet finns Förmyndarprotokollen ibland Tingsrättens Småprotokoll, där förmyndaren tillsätts och kan även bytas ut. Hemmansköp uppbjuds tre gånger och finns också i en annan rubrik på samma ställe. Om myndlingen anser att förmyndare misskött sitt uppdrag kan denne stämma denne till Tinget för redovisning och skadestånd. Det är därför den som döms till att bli förmyndare skall vara vederhäftig för att kunna betala skadestånd.

2021-12-08, 16:12
Svar #2

Utloggad Greger Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-10-30, 20:30
    • Visa profil
Tack Lennart,
hittar jag dessa arkiv i Arkiv digital ?

/Greger

2021-12-12, 03:00
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Så sent finns de inte på nätet, utan ena exemplaret finns på landsarkivet och det andra på Riksarkivet Marieberg.
Ulf Berggren

2021-12-12, 10:51
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Så sent finns de inte på nätet, utan ena exemplaret finns på landsarkivet och det andra på Riksarkivet Marieberg.

Häradsrätternas arkiv (med bl.a. förmyndareprotokoll samt uppbuds- och lagfartsprotokoll) från Ångermanland finns i landsarkivet i Härnösand (och för andra delar av landet i deras respektive landsarkiv).

Hovrättens renovationer (kopior) från Ångermanland finns i Svea hovrätts arkiv i Riksarkivet (men var de finns för övriga delar av landet beror på vilken hovrätt det gäller).

Och om häradsrättens protokoll från 1828 finns hos Arkiv Digital beror på vilken häradsrätt det är (det gäller både Ångermanland och övriga delar av landet).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna