ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fiskare Nils Jacobsson Stenshamn och Ungskär  (läst 197 gånger)

2021-12-06, 16:54
läst 197 gånger

Utloggad Anna-Carin Sagrelius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 13:05
    • Visa profil
Som utgångspunkt för denna min djupdykning i Nils familj har jag bou ingressen (BÅ Pettersson) från 1774,  där sex bröder Jacobsson och en syster utreds. Min ana är Gise Jacobsson och Långörasläktens Sturkögren. Jag undrar nu om någon har koll på Nils ättlingar och då i första hand de barn och barnbarn som nämns nedan? Sedan undrar jag om han var gift flera gånger? Vilken status har "kvinnfolket Karin Nilsdotter 24 år" här samt att det finns två? döttrar Anna.

"... Nils Jakobsson som är död och efterlämnat sig 6 stycken barn i livet och tvenne döda som lämnat barn efter sig, äldsta bröderna Jon Nilsson, Jöns Nilsson och dottern Anna Nilsdotter gift med tredingsbrukaren Olof Svensson på Korpakärr vilka voro närvarande tillstädes Janna Nilsdotter gift med vargeringskarlen Petter Nilsson från Torhamn, dottern Ingerd Nilsdotter ogift 30 år, kvinnfolket Karin Nilsdotter 24 år, sonen Sven Nilsson död och lämnat efter sig tvenne döttrar Karin Svensdotter 31 år, Elin Svensdotter 16 år och dottern Anna Nilsdotter död som efter sig lämnat en son vid namn Måns myndig, gift boendes på Tjurkö. ..."

Nils dog 1743, 51 år gammal. Han gifte sig med Sissa Trulsdotter 1717 - båda från Stenshamn. Jag har försökt läsa födelsenotiserna mellan 1717 och 1744 för att hitta födelseåren på barnen ovan.  Det har varit knöligt och med risk för ev felaktigheter från min sida ser det ut så här:

Jon föds 1727
Jöns föds 1734
2 x Karin föds - den sista 1742
3 x Anna föds - den sista 1729
2 x Johanna/Janna - den sista föds 1737
Inger/Ingegerd föds 1740


Nils flyttar någon gång efter 1725 till Ungskär. Tack på förhand!


Anna-Carin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna