ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tolvman Daniel Ersson Eriksson Avan 9  (läst 407 gånger)

2021-12-03, 15:54
läst 407 gånger

Utloggad Ann-Charlotte Alvhult

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 10:44
    • Visa profil
Hej alla!
Daniel Ersson Eriksson från Avan 9 var född 1661, död 27 maj 1738. Hans första hustru Karin Erichsdotter f, 1668 el 1670, vet inte var hon var ifrån eller när hon dog. En del har skrivit att hon dog 1738, men det kan inte stämma, för då påstår en del att han gifte om sig 7/11 1725 med Dårdi Eriksdotter. Det fungerar inte då. Han skall ha gift sig med Karin 1685 eller 1689. Jag har letat igenom dödsboken från början 1706 till 1738 jag hittar henne inte där.
Hustru Karin och Daniel fick barn från 1690 till 1702. Andra hustrun Dårdi och Daniel hade barn från 1725 till 1729. Så jag antar att Karin dog före 1706.


Jag förstår inte vad man får information ifrån som inte finns i husförhörslängderna, födelseböckerna, vigselböckerna eller dödsböckerna. Kan någon förklara detta för mig. Jag tycker inte om att skriva in information som någon fått fram som jag inte kan kontrollera. Är väl en kontrollfrik. :)


Är det någon som har några uppgifter om någon av dessa personer så vore jag glad för lite hjälp.


Mvh Ann-Charlotte
Vänliga hälsningar Lotta

2021-12-03, 17:22
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 952
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:45
    • Visa profil
Vet inte hur det förhåller sig i detta fallet och kan inte svara på frågan, men känner till forskning på den tiden. Enligt Jordeboken 1750 är gården Avan N:o 9 ett skattehemman, vilket innebär att varje generation torde lösa ut och köpa hemmanet från de andra arvingarna. Detta sker i Häradsrättens Småprotokoll (från 1701 i Svea Hovrätts renovationer; och senare i egen serie AII: i Häradsrättens arkiv) med först tre uppbud för att därefter erhållande av fastebrev. Arkiv Digital har skannat Svea Hovrätts Småprotokoll 1701 till år 1759. För övrigt om det finns uppgifter som forskare har inhämtat om personer i Socknen före Kyrkböckernas tid så är det fakta hämtade i Mantalslängdsuppgifter varje år och Domböckernas protokoll. Kyrkoräkenskaper kan även ge kompletterande uppgifter.

2021-12-06, 17:30
Svar #2

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:10
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Enligt kyrkoräkenskaperna Nederluleå LIb:3 (tyvärr har jag inte antecknat sida) gifte sig Daniel Eriksson i Avan i februari 1685. Hans hustru Karin Nilsdotter avled den 4 augusti 1719 i Avan (Nederluleå C:1 sid 142 (Arkiv Digital sid 275)). Hon anges i dödsnotisen vara född 1661 med föräldrarna Nils Eriksson och Sissla Hansdotter i Harads. Enligt mantalslängderna var Nils Eriksson bonde 1644-1684 i Harads 1.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2021-12-07, 10:38
Svar #3

Utloggad Ann-Charlotte Alvhult

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 10:44
    • Visa profil
Stort tack Keif Boström och Lennart Altin. Jag har mycket att lära ser jag. Har aldrig varit inne på mantalslängder, domböcker, skattelängder eller jordeböcker. Nu får jag mycket att göra och gå in och se vad som finns där. Tusen, tusen tack för er hjälp.


Mvh Ann-Charlotte
Vänliga hälsningar Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna