ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Pehrsson Grape f. 1777  (läst 1080 gånger)

2021-12-01, 17:48
läst 1080 gånger

Utloggad Trond A. Andersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-02-28, 17:14
    • Visa profil
Anders Pehrsson Grape, f. 1777, var sønn av kyrkoherden i Jukkasjärvi, Per Isaksson Grape (1752-1810) og hustru Anna Margareta f. Hackzell (1749-1795). På ulike slektssider, både svenske og norske, finnes han med ulike dødsår, både 1803, 1810 og 1869. Og det fortelles (i «Herdaminnen Jukkasjärvi») at han som ganske ung mann reiste til Norge. Ulike slektssider forteller at han skal ha giftet seg i Norge, i 1813, med Martha Nielsdtr. og med henne fått mange barn. Samtidig er det umulig å finne noen som helst referanse til slektsnavnet Grape når den Anders Pedersen som giftet seg med Martha Nielsdatter omtales. Min teori er at Martha giftet seg med Anders Pedersen som var sønn på nabogården på Skjervøy i Nord-Norge, ikke med Anders Pehrssen (Persen) Grape. Men jeg finner ingen troverdig bekreftelse på når Anders Grape døde. Noen som kan hjelpe meg?
Mvh
Trond A. Andersen
trond.a.andersen@hotmail.com

2021-12-02, 17:47
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Det verkar lite rörigt. Anders Grape tycks år 1800 ha gjort en 15-årig gästgivardotter i Nederluleå gravid och sedan gift sig med henne. 1801 kom ytterligare ett barn och sedan försvinner Anders Grape. Rymmer han till Norge? 1804 gifter Brita Caisa Ekberg om sig, och hon står varken som skild eller änka, hon är åter "gästgivardotter".

Men vad arbetade din Anders Persson med, var han möjligen lantmätare eller ingenjör som denne Anders Grape?

2021-12-03, 12:55
Svar #2

Utloggad Trond A. Andersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-02-28, 17:14
    • Visa profil
Takk for respons.

Min utfordring begynner med fødselen til Magdalena Andersdatter, f. 1813, mor: Martha Nielsdtr Kiærbech, far: Anders Pedersen. Når mor Martha får flere barn er den samme Anders Pedersen far. Men ikke ett sted nevnes navnet Grape.

Går vi så til de mange slektssidene på MyHeritage, Geni og Geneanet, så finnes det en rekke eksempler på at denne far Anders Pedersen blir til Anders Pehrssen Grape. Der er Anders Pedersen lantmätare og ingeniør og født i 1777 (som Anders Grape) og,, som Anders Grape dør han i 1869 (som Anders Pedersen også gjør).

Jeg mangler offisielle bekreftelser på at den Anders Pedersen som er gift med Martha Nielsdtr er Anders Grape. Det står i «Herdaminnen Jukkasjärvi» at prestesønnen og lantmätaren Anders Grape  reiste til Norge. Men jeg finner INGEN Anders Grape i Norge. Han kan selvfølgelig ha fornorsket sitt navn til Anders Pedersen, men det er unektelig litt spesielt at ingen av de stedene der Anders Pedersen opptrer som mannen til Märtha Nielsdtr eller som far til hennes barn har noen som helst referanse til Sverige.

Dessuten: Da Martha Nielsdatter vokste opp på bostedet Nordkios i Burfjord i Troms (Norge) vokste det opp en tre år eldre gutt, Anders Pedersen, på nabogården. Det finnes andre eksempler på giftemål mellom de to gårdene og jeg tenker at det er denne Anders Pedersen som er far til Magdalena Andersdtr født 1813, ikke Anders Pehrsson Grape. Kunne jeg derfor finne en bekreftelse på at Anders Grape døde i/på Ersnäs, Nederluleå, ca 1803, slik mange svenske slektssider hevder, da kunne kanskje mysteriet vært løst.

Mvh
Trond A. Andersen

2021-12-03, 13:23
Svar #3

Utloggad Trond A. Andersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-02-28, 17:14
    • Visa profil
Til det Kalle Birgersson sier om Anders Grapes barn i Sverige:

Jeg har fra ulike svenske slektssider funnet at han skal ha fått 3 barn i Sverige:

1: Anne Greta Kemi født 1799, død 1825. Mor: Brita Olofsdotter Kemi,født 1776 i Soppero, Jukklasjärvi og angivelig gift med Anders Grape 8. juni 1800. Hun døde i 1866 i Soppero, Jukkasjärvi.

2: Brita Catarina Andersdotter Grape født 1800, død 1874, og
3: Greta Stina Andersdatter Grape, født 1801, død 1890. Deres mor: Brita Catarina (Cajsa) Persdotter Ekberg, født på Ersnäs i Nederluleå 16. mai 1785 og angivelig gift med Anders Pehrson Grape 30. juni 1804 i Nederluleå. Hun døde 13. mars 1858 på Ersnäs i Nederluleå.

Jeg har ikke tatt meg tid til å kontrollere disse opplysningene i kirkebøker m.m. og med min skepsis til MyHeritage, Geneanet og Geni tar jeg derfor forbehold om riktigheten av opplysningene.

2021-12-03, 15:11
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Til det Kalle Birgersson sier om Anders Grapes barn i Sverige:

Jeg har fra ulike svenske slektssider funnet at han skal ha fått 3 barn i Sverige:

1: Anne Greta Kemi født 1799, død 1825. Mor: Brita Olofsdotter Kemi,født 1776 i Soppero, Jukklasjärvi og angivelig gift med Anders Grape 8. juni 1800. Hun døde i 1866 i Soppero, Jukkasjärvi.

2: Brita Catarina Andersdotter Grape født 1800, død 1874, og
3: Greta Stina Andersdatter Grape, født 1801, død 1890. Deres mor: Brita Catarina (Cajsa) Persdotter Ekberg, født på Ersnäs i Nederluleå 16. mai 1785 og angivelig gift med Anders Pehrson Grape 30. juni 1804 i Nederluleå. Hun døde 13. mars 1858 på Ersnäs i Nederluleå.

Jeg har ikke tatt meg tid til å kontrollere disse opplysningene i kirkebøker m.m. og med min skepsis til MyHeritage, Geneanet og Geni tar jeg derfor forbehold om riktigheten av opplysningene.
Du har rört ihop det lite där. Brita Cajsa Ekberg gifter sig med Anders Grape i Nederluleå 8 juni 1800, ingen gifte sig det datumet i Jukkasjärvi. Sedan gifter Brita Cajsa Ekberg om sig med en Hans Hansson Berlin 30 juni 1804, i Nederluleå. Så datumen stämmer, men inte plats och personer. Men om nu Anders Grape fått barn med två kvinnor i princip efter varandra, utan att vara gift med dom och den ena väldigt ung, så är det väl skäl nog att släppa allt och rymma utomlands när det börjar bli för mycket. Och om man släpper namnet Grape och bara kallar sig Anders Persson blir man ju i princip anonym... Det finns ingenting som tyder på att han dog 1803. Hustrun står inte som änka när hon gifter om sig och det finns ingen bouppteckning. Det finns förmodligen en del skrivet om det i domböckerna men de är tyvärr inte skannade.

2021-12-03, 15:15
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Okej, Anna Greta föddes 1 jan 1799 i Soppero, Jukkasjärvi, oäkta dotter till Anders Persson Grape. Men han verkar inte ha gift sig med modern, utan istället lämnat bygden och hamnat i Nederluleå där han raskt ställer till det för sig igen genom att göra en 15-årig gästgivardotter gravid. Då kommer han inte undan utan får gifta sig med henne. Det låter helt klart som om Anders Persson Grape är en person som skulle kunna få för sig att rymma utomlands sedan, för att komma ut ur den knipan.

2021-12-04, 10:50
Svar #6

Utloggad Trond A. Andersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-02-28, 17:14
    • Visa profil
Takk igjen til Kalle Birgersson for svar. «Rört ihop» er vel en god beskrivelse av mye av det som finnes på de ulike slektssidene. Mine data vedr Grapes barn i Sverige var hentet direkte fra andre slektssider på Geneanet. Så jeg får håpe at de som jeg hentet disse opplysningene fra også leser dette. Men i «jakten på» Anders Grape i Norge er vi vel dermed like langt.

Som sagt tidligere, er det egentlig (Ana) Magdalena Andersdatter og spørsmålet om hennes opphav som er utgangspunktet for dette søket. Hvis Martha Nielsdatter Kiærsbech er hennes mor, er Magdalena født i Norge, uavhengig av om hennes far er den lokale Anders Pedersen eller en fornorsket Anders Grape. Men det finnes spor som peker mot Sverige også for hennes del, som det, forbausende nok, ikke synes å ha vært tatt tak i blant de s.k. «slektsforskerne» her i Norge. For både ved folketellingen i Norge i 1865 og tilsvarende i 1875 fremstår både hun (Magdalena) og hennes mann, Erik Jacobsen Eklund, som født i Sverige. Magdalena sier i 1865 at hun er født i Piteå og hun skrives i folketellingslisten faktisk som «Anne M. Fiskum» (eller «Fiskam»). I 1875-tellingen oppgir hun 1801 som sitt fødselsår. Og Erik Eklund oppgir «Nedre Kalegs» (som vel må være Kalix) som sitt fødested.

Er det mulig å finne ut av hvorvidt en «(Ana) Magdalena Fiskum (Fiskam)» ble født i Piteå i 1801? (Jeg er dessverre ikke kjent med systemet for å lete i svenske kirkebøker).

Mvh



2021-12-04, 11:14
Svar #7

Utloggad Trond A. Andersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-02-28, 17:14
    • Visa profil
- og et PS til Kalle Birgerson om Andrs Grape og dødsåret 1803:

Kalle Birgersson skriver: «Det finns ingenting som tyder på at han dog 1803». Men jeg har altså liggende her på mitt skrivebord 25 utskrifter fra ulike, i hovedsak svenske, slektssider på MyHeritage som, med få unntak, hevder at han nettopp døde i 1803. Unntakene sier han døde i 1810. Men alle mener at han døde på Ersnäs i Nederluleå.

2021-12-04, 14:35
Svar #8

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 11:48
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
/.../ fra ulike, i hovedsak svenske, slektssider på MyHeritage som, med få unntak, hevder at han nettopp døde i 1803. Unntakene sier han døde i 1810. Men alle mener at han døde på Ersnäs i Nederluleå.

(Släktsidor på) MyHeritage (eller Ancestry) är som covid-19, om någon fått iden att Anders Persson Grape dog 1803, så smittar det ... Mängden träffar på webben är inget bevis -- bara en riktig källa, helst från tiden när det hände, duger.

Idén att Anders Persson Grape dog 1803 i Ersnäs har troligen uppstått för att förklara de fakta som Kalle gett dig: AG gift 1800-06-08 med Britta i Ersnäs[1], Britta omgift 1804[2] (bägge från en samtida källa, Nederluleå vigselbok).

--

[1] Nederluleå (BD) EI:1 (1765-1820) Bild 401 / Sida 756 (AID: v138445.b401.s756, NAD: SE/HLA/1010132)
[2] Nederluleå (BD) EI:1 (1765-1820) Bild 412 / Sida 777 (AID: v138445.b412.s778, NAD: SE/HLA/1010132)
mvh /staffan -- BFiles

2021-12-04, 16:37
Svar #9

Utloggad Trond A. Andersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-02-28, 17:14
    • Visa profil
Takk, Staffan Bergh.

Ja, jeg er fullstendig enig med deg hva gjelder slektssider på MyHeritage etc. De er ofte mer villedende enn veiledende. Det er derfor jeg nå forsøker å finne ut av opphavet til denne (Ane) Magdalena Andersdatter Eklund, som utallige sider på MyHeritage o.a. hevder er Anders Persson Grapes datter, uten at noen av dem kan legge frem sikker dokumentasjon for påstanden.

Takk for referanser til Anders Grapes barn i Sverige.

Mvh.

2021-12-04, 16:44
Svar #10

Utloggad Sven Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1125
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 18:44
    • Visa profil
https://tidningar.kb.se/2979645/1802-02-04/edition/145134/part/1/page/4/?q=%22anders%20grape%22&sort=asc

Posttidningar 1802-02-04

Till Urtima Ting och den 22 Juni detta år
inkallar Luleå Härads-Rätt afwikne Auskultanten wid
Kongl. Landtmäteri Kontoret Anders Grape, jemte
dess och Hustrus Brita Catharina Ekbergs Borgenä-
rer, att höras öfwer Hustru Ekbergs ansökning om
Boskillnad, deras fordringar då lagligen styrkte an-
mäla och bewaka, samt om bättre rätt till betal-
ning sig emellan twista; hwilket härmed andra gån-
gen kungöres.

2021-12-04, 17:27
Svar #11

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Så, nu är vi en bit på väg, där har vi bevis för att Anders Grape rymde från sin hustru! Nu gäller det bara att reda ut om det är han som dyker upp i Nordnorge.
Takk igjen til Kalle Birgersson for svar. «Rört ihop» er vel en god beskrivelse av mye av det som finnes på de ulike slektssidene. Mine data vedr Grapes barn i Sverige var hentet direkte fra andre slektssider på Geneanet. Så jeg får håpe at de som jeg hentet disse opplysningene fra også leser dette. Men i «jakten på» Anders Grape i Norge er vi vel dermed like langt.

Som sagt tidligere, er det egentlig (Ana) Magdalena Andersdatter og spørsmålet om hennes opphav som er utgangspunktet for dette søket. Hvis Martha Nielsdatter Kiærsbech er hennes mor, er Magdalena født i Norge, uavhengig av om hennes far er den lokale Anders Pedersen eller en fornorsket Anders Grape. Men det finnes spor som peker mot Sverige også for hennes del, som det, forbausende nok, ikke synes å ha vært tatt tak i blant de s.k. «slektsforskerne» her i Norge. For både ved folketellingen i Norge i 1865 og tilsvarende i 1875 fremstår både hun (Magdalena) og hennes mann, Erik Jacobsen Eklund, som født i Sverige. Magdalena sier i 1865 at hun er født i Piteå og hun skrives i folketellingslisten faktisk som «Anne M. Fiskum» (eller «Fiskam»). I 1875-tellingen oppgir hun 1801 som sitt fødselsår. Og Erik Eklund oppgir «Nedre Kalegs» (som vel må være Kalix) som sitt fødested.

Er det mulig å finne ut av hvorvidt en «(Ana) Magdalena Fiskum (Fiskam)» ble født i Piteå i 1801? (Jeg er dessverre ikke kjent med systemet for å lete i svenske kirkebøker).

Mvh
Jag kan inte se några Fiskum eller Fiskem alls i Sverige, och det låter inte speciellt svenskt. Men det finns en plats i Nord-Tröndelag som heter så, och kanske kommer hon därifrån? Eklund däremot är så svenskt som det kan bli.

2021-12-04, 18:05
Svar #12

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Det ser väl ut som om Anna Magdalena Andersdotter skulle vara från "Pidio", kanske Piteå, men där finns inga bra kandidater. Det föds en stadsförsamlingen men hon gifter sig hemma och dör ung. Sedan föds det en i landsförsamlingen 1803 men hon dör som barn.
https://media.digitalarkivet.no/view/52466/406

De var i Norge 1835, det är tidigaste stället jag hittar dom.
https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001155258
De verkar inte ha varit gifta då, kan man hitta vigselnotisen kanske det står några fler ledtrådar där.

2021-12-05, 16:03
Svar #13

Utloggad Trond A. Andersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-02-28, 17:14
    • Visa profil
God søndag til Kalle Birgersson og takk for engasjementet!

Om det svenske upphavet: Jo da, Erik Eklund kan vi, så vidt jeg kan se, følge videre bakover et bra stykke. Men Magdalena Andersdatter er ikke enkel. Hun sier seg å være svensk, men oppgir samtidig navnet "Fiskum", som er et nokså typisk norsk navn. Men om hun skulle komme fra Nord-Trøndelag ville hun jo fortsatt være norsk, så hvorfor da si seg svensk?

Det er ikke mye å hente fra vigselnotisen vedr Erik og Magdalena heller. Men de gifter seg altså ca 2 måneder etter at deres første sønn ble født (han dør nokså umiddelbart, i likhet med flere av sine kommende brødre). Og den 14. desember 1834 blir Magdalena og Erik viet i Talvik kirke og føres inn i kirkeboken som "Ungkarl Erik Jacobsen Eklund i Kaafjord 30 år" og "Pigen Magdalene Andersdatter 26 år gl." Det er ingen andre opplysninger i kirkeboken, ikke noe om brudens hjemsted og heller ikke noe om brudgommen resp brudens foreldre, bare navnene til forloverne. Vi noterer oss at den alder brudeparet oppgir betyr fødselsår ca 1804 for Erik og 1808 for Magdalena (ikke 1801, som hun oppga ved folketellingen i 1875).

Så her står vi fortsatt.

Mvh.

2021-12-05, 16:11
Svar #14

Utloggad Trond A. Andersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-02-28, 17:14
    • Visa profil
God søndag til Sven Andersson og takk for interessant info.

Men - kan du fortelle meg hva "afwikne Auskultanten" betyr? På tysk betyr vel Auskultant noe i retning av en møtedeltaker uten stemmerett. Hvordan passer det inn her?

Ellers takk for engasjementet.

Mvh

2022-01-16, 13:53
Svar #15

Utloggad Annika Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 18:24
    • Visa profil
God søndag til Sven Andersson og takk for interessant info.

Men - kan du fortelle meg hva "afwikne Auskultanten" betyr? På tysk betyr vel Auskultant noe i retning av en møtedeltaker uten stemmerett. Hvordan passer det inn her?

Ellers takk for engasjementet.

Mvh

Hej Trond,
Auskultant är en benämning på biträden hos lantmätare.

Jag söker också svar på var Anders Grape tog vägen efter att lämnat Ersnäs och Brita Catrina Persdotter Ekberg och deras två gemensamma barn.

I boken "Svenska Landtmätare 1628-1900" skriven av V. Ekstrand, utgiven 1903 står det att läsa

"746. Grape, Anders, född 1777, son till kyrkoh. i Jukkasjärvi Per Grape och Anna Margareta Hackzell. Examen 1796. Begaf sig till Norge. Gift med en bonddotter."

Den här texten finns även bearbetad hos Norrbottens Läns Lantmäteriförening http://www.nllf.se/norrbottenslantmatare/

"Anders Grape, f 1777-11-26 i Jukkasjärvi. Son till kyrkoherden i Jukkasjärvi Per Grape (1752-1810) och Anna Margareta Hackzell (1749-1795). Lantmäteriexamen 1796, vice kommissionslantmätare. G 1800-06-08 m gästgivaredottern Brita Catharina Persdotter Ekberg, f 1785, äktenskapet upplöst genom skilsmässa. Död 1810 (?). Barn: Brita Catrina (Caisa) f 1800, d 1874,  Greta Stina f 1801. (746)"¶

Jag har tagit fasta på att han "begaf sig till Norge" och att han ? dog 1810.
 
Troligen gifte han sig med Elsa Maria Brox 1808-01-08 i Lenvik pr gj, Troms https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070608630487.jpg

I böckerna/registerutdrag heter han Andreas Grape.

De fick en son, Carl Peter Andreasen Grape, 1808

Hans födelseår är beräknad till 1775 och drunknade (omkommen paa Søen) och begravdes den 23 juni 1810, 35 år gammal i Lenvik pr gj https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000115679
Han står som ägare av "Sultenvigens Saug". https://lenvik-museum.no/meny5/Lenvik/Hva_Lenvikvaeringer_eide_1805_1806_redigert_2007_med_graatone.pdf

Eller så är det så att han dog 19 MAR 1869, Kobbestenør, Langfjordf, Talvik, Finnmark, Norge. Det här spåret har jag inte efterforskat ännu.

Om någon är duktig på att söka i norska Digitalarkivet och på ett eller annat sätt
a) hitta honom i 1810 års dödsbok
b) Inflyttning till Lenvik år och varifrån
och (kanske) få bekräftat att han är den Anders Grape jag/vi söker efter vore jag tacksam.

För att vara son till en kyrkoherde så tycker jag inte han har skött den här biten speciellt snyggt. Känns som han är det svarta fåret i Grape-släkten och i min också för den delen, på mammas/morfars sida.

Och att han även var far till Anna Greta Britasdotter, Kemi (1799-01-01) och lämnat mor och dotter och styrt kosan till Ersnäs/Luleå mer eller mindre direkt efter, så känns det som om han hade svårt för att ta ansvar för sina handlingar. Nyfiken på vad han mer har "ställt till med" från det han rymde till Nordnorge fram till sin död - var det nu var någonstans.



2022-01-27, 16:00
Svar #16

Utloggad Trond A. Andersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-02-28, 17:14
    • Visa profil
Hei og takk for at du tar kontakt. Beklager at svaret kommer noen dager for sent.

Jeg har arbeidet mye med Anders Grape, ettersom det i min slekt og i et stort antall andre slektsgrener, verserte den tro at Anders Grape i 1813 giftet seg med Marthe Nielsdatter Kiærbek og fikk 9 barn med henne. Her var enkelte forhold i denne historien som jeg ikke fikk til å stemme og etter mye arbeid fikk jeg den bekreftelsen jeg hadde regnet med. Anders Grape giftet seg ikke med Martha Nielsdatter og er følgelig ikke far til hennes 9 barn.

Derimot, som du også har funnet ut ble Anders, nå Andreas, Grape gift i 1808 og alt det øvrige du viser til i den forbindelse er korrekt.

Etter hans død ble det holdt et skifte, som strakk seg over to år før alt var klart (om jeg husker rett) og skiftet bekrefter at den Andreas Grape som var eier av Sultenvigens Saug og gift med Else Marie Brox er den samme Anders Grape som var far til Britha Catharinas to døtre. Begge døtrene fikk arv etter sin far. Men datteren i Kemi var ikke nevnt. Det var forsåvidt heller ikke sønnen han fikk med Else Marie. Var han død?

Om du sender meg din ePostadresse så kan jeg sende deg hele min artikkel om problemet Anders/Andreas Grape og veien frem til løsningen.

Se forøvrig PM.

Med vennlig hilsen,
Trond A. Andersen


2022-01-28, 16:17
Svar #17

Utloggad Annika Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 18:24
    • Visa profil
Hei og takk for at du tar kontakt. Beklager at svaret kommer noen dager for sent.

Jeg har arbeidet mye med Anders Grape, ettersom det i min slekt og i et stort antall andre slektsgrener, verserte den tro at Anders Grape i 1813 giftet seg med Marthe Nielsdatter Kiærbek og fikk 9 barn med henne. Her var enkelte forhold i denne historien som jeg ikke fikk til å stemme og etter mye arbeid fikk jeg den bekreftelsen jeg hadde regnet med. Anders Grape giftet seg ikke med Martha Nielsdatter og er følgelig ikke far til hennes 9 barn.

Derimot, som du også har funnet ut ble Anders, nå Andreas, Grape gift i 1808 og alt det øvrige du viser til i den forbindelse er korrekt.

Hej Trond,
Tack för ditt svar. Ska inte skriva någon långt svar här i forumet utan skickar dig ett PM inom kort. Men jag vill i alla fall gratulera dig till att ha löst mysteriet om, och med, Anders och vad som hände honom efter det att  han lämnade Ersnäs i början på 1800-talet. Jag har funderat på hans handlingar och var han tog vägen efter det i snart två år och hade mer eller mindre gett upp hoppet om att komma vidare.
Allt gott, och trevlig helg!
/Annika

2022-01-28, 17:26
Svar #18

Utloggad Trond A. Andersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-02-28, 17:14
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna