ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klåckarefolk  (läst 344 gånger)

2021-11-30, 12:31
läst 344 gånger

Utloggad Eva Hammarstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:11
    • Visa profil
Hej,

enligt uppgifter jag fått fanns det något som kallades Klåckarefolk i Nårunga i slutet av 1700-talet. Jonas Andersson Stening verkar vara soldat men också "Klåckarefolk". Det är inte min egen forskning så jag har inte mer uppgifter, har inte börjat leta efter personer ännu, blev bara så nyfiken på benämningen men hittar inget annat än klockare och det vet jag ju vad det är :-). //Eva

2021-11-30, 22:29
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Det är samma sak, bara olika stavning.

Antar att du sett ett föräldrapar antecknat som ”klåckarefolk” i en födelsenotis. Andra föräldrar kunde nämnas som bondefolk, torparefolk etc.
Hälsar vänligen
Maud

2021-12-01, 12:42
Svar #2

Utloggad Eva Hammarstedt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:11
    • Visa profil
Tack Maud,

kunde man vara soldat och klockare samtidigt undrar jag? Kunde det vara så att de hade någon annan som kunde vikariera när Jonas låg ute i fält?  Jag får nog sätta igång och forska lite på egen hand :-)

2021-12-01, 13:00
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil

Det hände att avskedade soldater fick tjänst som klockare och/eller skollärare.

Egen forskning rekommenderas å det varmaste :)
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna