ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wilhelm Mattsson 1774 - 1809 / Lantvärn  (läst 205 gånger)

2021-11-29, 15:40
läst 205 gånger

Utloggad Jan-Erik Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:36
    • Visa profil
Hej
Jag har ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att bringa klarhet i.
En avlägsen släkting Wilhelm Mattsson född 23 maj 1774 i Västanfors var boende i Söderfbärke då han angavs död 1809.I Söderbärke kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/11521/A I/11 b (1806-1816) bild 30, sid 22 så tycker jag mig läsa "Landsvärn död" efter hans namn.
Och eftersom jag inte kan hitta honom i DB för 1809 så har han troligen dött på annan ort,
Men nu till själva problemet, Lantvärnet sattes upp i samband med kriget mot Ryssland 1808-09, plikten omfattade ogifta män i åldrarna 18 till 25 år, men med undantag för stora grupper, bland annat studerande och bönder med eget jordbruk,
Wilhelm borde ha varit undantagen plikten då han dels var gift, dels var över 25 vid sin död.
Hoppas att det finns någon som kan förklara detta för mig.
Med vänliga hälsningar
Jan-Erik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna