ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd präst funnen i medaljong  (läst 675 gånger)

2021-11-29, 01:03
läst 675 gånger

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Öppnar en ärvd granatmedaljong och finner ett porträtt på en präst inuti. Medaljongen fanns i kvarlåtenskapen efter någon av mina fastrar, osäkert vilken. Deras pappa var Fredrik Svenonius. En var barnbarn till Tycho Ekström 1822 - 1891 , kyrkoherde i Wassunda. Porträttet liknar inte honom enligt min åsikt. Båda fastrarna var ogifta. Ingen hade någon bror som blev präst. Återstår att det skulle vara ett svärmeri.


Gropen i hakan borde vara ett bra igenkänningsmärke om man hade tillgång till någon matrikel över präster.
Jag skulle bli otroligt tacksam om någon kunde hjälpa mig eftersom jag tänker skänka smycket till en yngre generation
m v h
Gunhild Svenonius 

2021-11-29, 15:57
Svar #1

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
I Svenskt porträttarkiv finns ett foto på denna man i civila kläder.Omnämns då som Johan Tycho Ekström kyrkoherde, född 1822-03-25 i Torsåker.

2021-11-29, 17:06
Svar #2

Utloggad gunhild svenonius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2022-11-05, 14:30
  • renskriver gamla brev
    • Visa profil
Det stämde ju till hundra procent! Samma min och blick, märkligt. Jag får kolla mer med Svenskt porträttarkiv var källan finns till detta porträtt, om det är någon matrikel eller dyligt. I vart fall, jag litar på Omar Henriksson, så det är inget tvivel.

2021-12-01, 10:13
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tycker det är bra att du kollar källan! Bara för att någon påstår att det är den personen, är det inte säkert att det stämmer. Jag har för mig att det var den gruppen jag blev utesluten från, utan någon förklaring, när en person påstod att personen på fotot var en viss person. Jag såg direkt att det kunde inte stämma, med anledning av när fotot hade tagits.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna