ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Om någon antar den lutherska läran, vilket arkiv? Skrevs det in någonstans?  (läst 341 gånger)

2021-11-27, 18:48
läst 341 gånger

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Om någon antar den lutherska läran, i vilket arkiv ska man kolla? Skrevs det in någonstans?
Skrevs det in endast i den socknens böcker eller skulle det anteckas på högre instans?
Det gäller 1800talet

2021-11-27, 19:52
Svar #1

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Socknen har inget med det att göra. Om du inte är lutheran och ville bli det gick du till prästen som kontrollerade dina kunskaper alternativt fick du undervisning, sen blev du döpt. Okej jag är ingen expert men så här tror jag att det var.

2021-11-27, 22:26
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Fredrik!
 
Jag har forskat en del kring konvertiter i Skåne och Blekinge 1650–1860, och skulle nog säga att Åke Wahlqvist sammanfattar läget ganska väl. Konvertiterna var sannolikt ytterst få på den tiden, så när prästerna uppsöktes av någon katolsk eller judisk församlingsbo som ville konvertera konsulterades först biskopen och domkapitlet.
 
Jag har själv hittat en del konvertiter i Lunds domkapitels protokoll. Under 1800-talet gällde ärendena en katolsk flicka som ville konvertera 1820, tre katolska kvinnor som bad om att få konvertera 1840, 1848 och 1850, och allra senast en jude i Helsingborg som ville konvertera 1853. Det kan därför vara en god idé att söka din konvertit i det aktuella stiftets domkapitelprotokoll, för precis som Åke säger var detta ingenting som rörde socknen och själv har jag aldrig sett konvertiter antecknade i kyrkoarkiven.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna